http://www.automotopedia.pl/
 
Moto-budowa
 
2009/03/10
Portal branży transportowej

2009/03/10

Polityka i Stowarzyszenia

Polsko-rosyjski konflikt o zezwolenia przeradza się w wojnę

Sytuacja patowa
Temperatura polsko-rosyjskiego konfliktu o zezwolenia na przewozy jest coraz wyższa. Nic nie wskórał minister Tadeusz Jarmuziewicz w Moskwie. Co więcej, nie chciał skorzystać z pomocy merytorycznej, oferowanej przez środowisko przewoźnicze.

Sytuacja w polsko-rosyjskim konflikcie przypomina sienkiewiczowskie „złapał Kozak Tatarzyna…”. Rosjanie zablokowali wydawanie polskim firmom zezwoleń „Rosja – kraje 3”, ale sami też mają kłopoty, bo kończą się im zezwolenia na przejazd przez Polskę. W podtekście cały czas wisi jeszcze sprawa zmiany dopuszczalnej ilości wwożonego przez Rosjan do Polski paliwa – z 600 litrów na pełny, fabryczny bak.
W sobotę 7 marca na rozmowy do Moskwy poleciał Tadeusz Jarmuziewicz, wiceszef resortu infrastruktury. – Nie ustaliliśmy niczego. Po obu stronach mamy napięcie – powiedział Tadeusz Jarmuziewicz polskim dziennikarzom w Moskwie. – Skoro sprawa dotyczy przewoźników, to może niech sami usiądą do stołu i spróbują znaleźć wspólne rozwiązanie – oświadczył Jarmuziewicz i zapowiedział kolejną turę rozmów. Tym razem w Warszawie, 9 marca.
W związku z niepowodzeniem rozmów wiceministra infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza w Moskwie w sprawie zezwoleń na wykonywanie przewozów do Rosji, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zadeklarowało chęć rozmów ze stroną rosyjską. Chodzi oczywiście o negocjacje ze stowarzyszeniem ASMAP, zrzeszającym rosyjskich przewoźników. – Mamy nadzieję, że bezpośrednie rozmowy pomiędzy przedsiębiorcami przyczynią się do zmiany sytuacji niekorzystnej dla naszych firm transportowych. Jednocześnie ZMPD wyraża niepokój wynikający z faktu, że wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz dopiero po niepowodzeniu moskiewskich rozmów dostrzegł potrzebę współpracy ze środowiskiem przewoźników – brzmi oficjalne stanowisko ZMPD.
Zrzeszenie jest natomiast zbulwersowane postawą ministra Jarmuziewicza. – Przed jego wizytą w Moskwie wielokrotnie proponowaliśmy wsparcie merytoryczne i pomoc w staraniach dotyczących zwiększenia liczby zezwoleń. Ministerstwo odrzuciło ofertę udziału przedstawiciela ZMPD w delegacji, mimo że po stronie rosyjskiej w rozmowach brali udział reprezentanci bliźniaczej wobec ZMPD organizacji ASMAP. W tej sprawie skierowaliśmy protest na ręce ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka – czytamy w oficjalnym stanowisku ZMPD.
O kłopotach, wynikających z drastycznego zmniejszenia limitu zezwoleń, wiadomo już od 3 miesięcy. Przez ten czas środowisko transportowców bezskutecznie próbowało mobilizować Ministerstwo Infrastruktury, a konkretnie Departament Transportu Drogowego do działań. Obecna sytuacja grozi poważnym ograniczeniem wymiany towarowej pomiędzy Polska a Rosją.
W poniedziałek 9 marca przylecieli do Warszawy przedstawiciele rosyjskiego ASMaP-u z Dyrektorem Departamentu Transportu Aleksandrem Szerstniowem. Przewoźnicy przeprowadzili rozmowy na poziomie strony społecznej. Niestety, pomimo proponowanych wielu wariantów wyjścia z impasu, rozmowy te nie dały żadnego rezultatu. Pat w kwestii zezwoleń staje się faktem. Wielogodzinne rozmowy w siedzibie ZMPD spełzły na niczym a rozwiązanie tego poważnego problemu leży teraz po stronie rządów obu krajów. Konflikt rozpoczęła Moskwa odmową wydania wynegocjowanych w Sankt Petersburgu 30.000 zezwoleń Rosja-K3.

M.Mazur

Print Friendly

Skomentuj na Facebook

komentarze

   

Możesz dopisać komentarz.


*
Dodano w kategorii: Polityka i Stowarzyszenia.
Słowa kluczowe:
Zmiana wpisu:

 

SKOCZ DO GÓRY