Katagoria: Testy ciężarówek, opublikowano: 08 maja 2014


Wydajne narzędzie pracy

Wydajne narzędzie pracy

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/7-8

 

1DynAufma_031

 

T 430 jest pierwszym pojazdem z nowej linii ciężkich pojazdów ciężarowych Renault Trucks, który zmierzył się z trasą testową ETC Northeim. Trasę pokonał bez tremy, mimo że był debiutantem.

 

Świeżo ochrzczony T 430 Sleeper Cab firmy Renault Trucks przyjechał prosto z taśmy w Bourg-en-Bresse. Jeszcze dobrze się nie pobrudził, a już zaczął kręcić pierwsze kilometry na ETC (European Truck Challenge) Northeim. Specjalnie pod kątem jego obsługi stworzono bardzo długi odcinek drogi o zróżnicowanych stopniach trudności włącznie z jazdą przez miejscowości. Przy mniej niż 2000 km na liczniku sumarycznym nie można wiarygodnie sprawdzić zużycia paliwa. Jednak każdy z ciekawością czekał na wyniki.

Uwagę zwraca agresywne oblicze nowego oblicza T. Prawie odbiegające już od francuskiego stylu, który był tak charakterystyczny dla poprzednich modeli Premium i Magnum. Przyzwyczajenia wymaga także zmiana nazewnictwa. Pozbawione ozdobników słownych surowe „T”, określające typoszereg. Renault Trucks oddzielił się od poprzednich modeli grubą kreską. Pojazdy z Euro 6 z ciężkiego segmentu są ochrzczone jako typoszereg T. Do tego dochodzą typoszeregi K i C dla branży budowlanej i D dla całego segmentu klasy średniej.

T Sleeper Cab z tunelem silnikowym o wysokości 20 cm w kabinie zastępuje Premium. W hierarchii kabin podąża zaraz za top kabiną High Sleeper Cab z płaską podłogą jak w Magnum. Odpowiednio pojazd testowy T 430 T4x2 E6 Sleeper Cab wystąpił jako solidny pojazd spedycyjny. Wojowniczy wygląd przy kolejnym spojrzeniu sprawia właściwie sympatyczne wrażenie dzięki wrażeniu emanacji siłą i gotowości do jazdy.

Jak wynika już z określenia typu T 430 T4x2 E6, w testowym ciągniku siodłowym pracuje silnik TDI 11 o mocy 430 koni z nowej platformy silników Euro 6 koncernu Volvo. Silnik wysokoprężny o pojemności 10,8 l osiąga maksymalną moc znamionową przy 1800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 2040 Nm jest dostępny w zakresie od 950 do 1400 obr./min.

Do jazdy testowej podczepiono 2-osiową naczepę Krone z maksymalnym, dopuszczalnym całkowitym obciążeniem wynoszącym 38 ton. Tę naczepę już używaliśmy na ETC 2011. Podczas testu jednak T 430 poruszał się z ok. połową obciążenia użytkowego 40-tonowej kombinacji. Ciężar zestawu wniósł okrągłe 26 ton. Tak oto pojazd testowy żwawo poruszał się po trasie dzięki stosunkowi mocy ok. 17 koni na tonę i przede wszystkim niedźwiedziemu maksymalnemu poziomowi momentu obrotowego 78 Nm/t.

 

3Fahrerkipp_093

 

 

 

Przekonujące wrażenia z jazdy

Przede wszystkim można było zauważyć dużą harmonię jazdy. 12-biegowa automatyczna skrzynia biegów Optidriver błyskawicznie reaguje na polecenia przekazywane za pośrednictwem pedału gazu i znaczny nadmiar mocy zamienia, zaraz po ruszeniu, na ciągłe, eleganckie przyspieszanie. I trzeba tu zauważyć, że zmiana biegów odbywa się płynnie i niezbyt często. Warto także podkreślić spokojną pracę 10,8-litrowego silnika wysokoprężnego, niski poziom hałasu w kabinie oraz znakomitą widoczność z kabiny. Także duże lusterka świetnie oddają rzeczywistość z tyłu kabiny.

Duży plus za znakomitą sterowność. Kierowca siedzi wygodnie, w idealnej pozycji. Kabina i fotel są idealnie amortyzowane. Zestaw prowadził się wyjątkowo stabilnie, utrzymując wiernie zamierzony tor jazdy. Kierownica ma odpowiednie oznakowanie położenia środkowego, a duża siła powrotna sprawia, że manewry są przyjemnością. Do tego dochodzi jeszcze komfortowe zestrojenie zawieszenia, które „wygładza’’ zarówno krótkie, jak i długie nierówności podłoża oraz poprzeczne muldy. Zawieszenie jest w szczegółach dopracowane przez Renault Trucks. Widać, że sztab inżynierów i konstruktorów długo i dokładnie pracował nad zestrojeniem układu jezdnego.

 

4Lenkrad_115

 

 

Udane wnętrze

Wyjątkowo udane jest także życie wewnętrzne w T Sleeper Cab. Wewnętrzna wysokość kabiny wynosi aż 194 cm, przy czym tunel silnika ma tylko 20 cm. Poruszanie się po kabinie jest zatem łatwe i wygodne. Dzięki intuicyjnym rozwiązaniom kierowca wyjątkowo szybko odnajduje się w 4-gwiazdkowym miejscu pracy. Dotyczy to w pierwszym rzędzie możliwości regulacji kierownicy (wysokość, głębokość, nachylenie za pomocą jednej dźwigni do regulacji) i pozycji siedzenia, jak również przełączników, dźwigni, układu pedałów i wszystkiego, do czego trzeba sięgnąć.

Także kokpit jest pierwszej klasy – z elegancko prowadzonymi liniami, przejrzystymi instrumentarium i obszernym 7-calowym głównym wyświetlaczem. Istotą jest przy tym to, że ustawienia podstawowe i informacje istotne dla prowadzącego mogą zostać zapisane i automatycznie ponownie odtworzone po włożeniu karty kierowcy. 

Aby kierowca mógł rzeczywiście w pełni wykorzystywać T, nieodzowny jest szczegółowy instruktaż i głębokie spojrzenie w instrukcję obsługi. Tylko dzięki temu kierowca może zorganizować kompleksowe wsparcie systemu informacyjnego i systemów asystujących oraz osiągnąć najlepszą wydajność.

Do generacji T zostało przez Renault Trucks wprowadzonych wiele nowoczesnych technologii. Zaczyna się od technologii silników Euro 6 przy DTI 11 (patrz ramka). Nowy układ napędowy ma zużywać o 5 procent mniej paliwa. Do tego dochodzi wiele dobrych i drogich elementów służących dalszej poprawie wydajności. Oto przykłady: elektronicznie sterowany wentylator chłodnicy, wysprzęglana sprężarka powietrza, dekompresyjny hamulec silnikowy Optibrake o mocy 412 PS, 12-biegowa automatyczna skrzynia biegów Optidriver w technologii 2-pedałowej z regulacją programu jazdy i wiele więcej, jak choćby automatyka odłączania silnika i hydrauliczna pompa wspomagania kierownicy ze zmiennym przepływem. Niektóre z tych elementów, jak Optidriver i Optibrake, EBS z funkcją ABS i ASR oraz ESP, wspomaganie jazdy pod górę, wspomaganie hamowania awaryjnego i automatyczny elektroniczny hamulec postojowy są już montowane seryjnie.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa w programie jest także funkcja doświetlania zakrętów, system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem własnego pasa ruchu, ACC i system ostrzegania przed kolizją. Poza tym, w celu dalszego zwiększania wydajności i zmniejszania zużycia paliwa, przygotowany jest obszerny pakiet Optifuel z treningiem w zakresie techniki, oprogramowania i zużycia. Optifuel obejmuje moduły Optifleet dla managementu spedycyjnego, trening ekonomicznej jazdy oraz przekazania pojazdu i analizę oprogramowania Infomax.

 

Gotowy do ataku?

Na przykładzie generacji T Renault Trucks prezentuje technologię pojazdów użytkowych na miarę naszych czasów. Ciężarówka to już nie tylko sam pojazd, ale cały program – od finansowania, poprzez serwis i odkup. Seria T posiada spójną koncepcję użytkową. W teście T 430 T4x2 E6 Sleeper Cab wykazał się wysokim poziomem komfortu w zastosowaniu spedycyjnym w wersji dla pojedynczego kierowcy. Tym samym dokładnie trafia w dyrektywy przetargu ETC 2014 na pojazdy spedycyjne w ruchu dalekobieżnym i regionalnym. Z tego punktu widzenia dziewicza jazda na trasie testowej ETC może być postrzegana jako przedsmak zawodów. A tyle można już powiedzieć po jeździe testowej: T pod wieloma względami bez problemu dotrzymuje kroku konkurentom.

 

Adelbert Schwarz

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This