Katagoria: Testy ciężarówek, opublikowano: 04 kwietnia 2014


Scania G 410 Streamline: Szwedzki talent do oszczędzania

Scania G 410 Streamline: Szwedzki talent  do oszczędzania

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/5-6

 

1Totalrechts100

 

Nowa Scania G 410 Streamline (z silnikiem Euro 6 II generacji) sprawdza się w roli mistrza oszczędności i komfortu. Szwedzki pojazd przekonuje niskim zużyciem paliwa.

 

Scania New Streamline była pierwszy raz na trasie testowej magazynu KFZ-Anzeiger/Truck Auto i dzięki ciągnikowi siodłowemu G 410 od razu ustanowiła nowy rekord oszczędzania. Pojazd testowy także zdobył punkty komfortową kabiną Highline.

New Scania Streamline została wprowadzona na rynek dopiero w zeszłym roku. Jednak face-lifting i ocena wnętrza wypadły w porównaniu z poprzednikami dość przeciętnie. Zauważalne jest to, że wygląd Streamline z opływowymi liniami sprawia wrażenie łagodności. Do cech charakterystycznych należy zaliczyć osłonę przeciwsłoneczną nad przednią szybą ze zintegrowanymi wycieraczkami i światłami obrysowymi LED, nowe reflektory główne z kierunkowskazami LED i światła LED do jazdy dziennej, jak również tylne światła pozycyjne LED.

Podczas testu Scania błyszczała dzięki już niemal sensacyjnemu całkowitemu wynikowi ze średnim zużyciem 30,0 l/100 km przy średniej prędkości 70 km/h. Jako mistrz oszczędności w swojej klasie mocy, pojazd testowy także na autostradzie ustanowił nowy rekord – 26,1 l/100 km przy 78,9 km/h. Tytuł „Mistrz oszczędności’’ jest przyznawany pojazdowi testowemu zawsze wtedy, gdy na odcinku autostradowym zostanie osiągnięte zużycie mniejsze niż 30 l/100 km. Tym razem granica 30 l/100 km została osiągnięta w wyniku mieszanym.

G 410 Streamline pozostaje jeszcze mistrzem oszczędności także wtedy, gdy doliczy się względnie duże zużycie AdBlue wynoszące 7,1 proc. na każdy litr. Przy stosunku 1,20 euro/1 diesla do 0,60 Euro/l AdBlue otrzymuje się 1,1 l. Tym samym ze zsumowania otrzymuje się wynik łączny 31,1 l/100 km. W przypadku zużycia na autostradzie należy doliczyć 0,9 l, z czego wynika wciąż świetna wartość oszczędnościowa 27,0 l/100 km (poszczególne zużycia patrz ramka).

3Fahrerplatz136

Nowe serce Euro 6

Nowe serce Euro 6 DC12 II generacji Scania zaprezentowała w ubiegłym roku wraz z nowym Streamline. Jak okazało się już podczas dużego testu porównawczego Euro 6 z New G 450 Streamline na ETC 2013, w przypadku II generacji Euro 6 DC13 na bazie poprzednika Euro 6 I generacji, Scania odniosła sukces w dalszej poprawie efektywności oszczędzania paliwa.

Nowy agregat 12,7 l w pojeździe testowym oddaje wersji 410 PS swoją moc znamionową przy 1900/min i jak na tę klasę PS stawia do dyspozycji, bądź co bądź, przyzwoicie wysoki maksymalny moment obrotowy 2150 Nm już od 1000 do 1300 obr./min. Wyjątkowe jest to, że w przypadku wersji 410 PS DC 13 Scania utrzymuje się w wąskich granicach Euro 6 bez EGR (recyrkulacja spalin), a w znacznym stopniu tylko za pomocą FGT (turbosprężarka o zmiennej geometrii), XPI (bezpośredni wtrysk Scania Common-Rail) oraz końcowej obróbce spalin przez Oxikat (DOC), technologię SCR z AdBlue i filtrem cząstek stałych dla pojazdów wysokoprężnych (DPF). Inżynierowie wykorzystali przy tym pewne tricki i przy wersji 410 PS SCR między innymi zwiększyli sprężanie do 20:1. W ten sposób można było obejść zastosowanie zmniejszającej sprawność EGR, przy jednoczesnym obniżeniu ciężaru o całe 40 kg.

Jednak należy się przy tym liczyć z dodatkowym zużyciem AdBlue, które jest dwukrotnie większe niż przy silnikach DC 13 z EGR. Ogranicza to zasięg przy jednakowej wielkości zbiornika AdBlue w porównaniu z silnikami EGR SCR. Przy wyborze większego zbiornika AdBlue maleją korzyści z ograniczenia ciężaru. Jednak pod kreską liczy się zaoszczędzone paliwo – zarówno pod kątem kosztów, jak i ochrony środowiska. W bilansie CO2 znaczenie AdBlue jest w znacznym stopniu neutralne, a przy zużyciu ok. 2,1 l/100 km zapas z 47 l zbiornika AdBlue pozwala na uzyskanie zasięgu ok. 2300 km.

4Ă–lstandkont25

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This