Katagoria: Testy ciężarówek, opublikowano: 14 grudnia 2013


Pokaz siły ekipy Euro 6

Pokaz siły ekipy Euro 6

1Gruppe5294Do wielkiego testu porównawczego pojazdów Euro 6 stanęło pięciu wspaniałych – Mercedes, MAN, DAF, Scania i Volvo. O tytuł mistrza uczestnicy stoczyli pasjonującą walkę.

Podczas European Truck Challenge (ETC) 2013 o zwycięstwo walczyło 5 producentów pojazdów ciężarowych. Od 7 do 11 października w niemieckim Northeim, w Dolnej Saksonii, zmierzyli się nowy Actros 1845 Streamspace, MAN TGX 18.480 XLX, DAF XF 460 Space Cab, Scania Streamline G 450 Highline i Volvo z nowym FH 460 Globetrotter.
Wiele osób uważa, że technika w pojazdach ciężarowych jest bliźniacza. Naszym zdaniem tak nie jest, co jasno i wyraźnie było widać podczas ETC 2013. W klasie pojazdów dysponujących momentem obrotowym od 2200 do 2400 Nm pojawiły się nowe gwiazdy Euro 6 o mocy od 449 do 480 KM.
Podczas 110 km rundy testowej ETC po odcinkach o różnym stopniu trudności oceniano harmonię i dynamikę jazdy, obsługę i komfort. Chodziło głównie o technikę pojazdu. Wpływ kierowcy był neutralizowany tak dalece, jak to możliwe. Na końcu testu poznaliśmy stałe i zmienne koszty, które określiły rentowność pojazdu. Nie było jednego zwycięzcy. Redakcja testowa KFZ-Anzeiger przyznała tytuły „Mistrza Kosztów”, „Mistrza Diesla”, „Mistrza Środowiska” i „Mistrza Innowacji” oraz „Star-Truck”.
To oczywiste, że w tegorocznym teście ETC 2013 wzięły udział pojazdy legitymujące się najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Swój debiut na ETC świętowały prezentowana w tym roku Scania Streamline oraz premiery 2012 – nowy DAF XF, MAN TGX i Volvo FH. Daimler już po raz drugi był obecny podczas ETC wraz z nowym Actrosem. Warto też w tym miejscu dodać, że posługujemy się wyliczeniami kosztów dla bliźniaczego rynku niemieckiego.

DAF – „Mistrz Kosztów”
W tym roku nowy DAF XF Space Cab zdobył tytuł „Mistrza Kosztów” z kosztem 73 centów za przejechanie kilometra testowego dystansu (patrz tabela z wynikami). Dzięki temu DAF zdobył tytuł mistrza ekonomiki, najbardziej pożądane trofeum ETC. Zdecydowały o tym liczby z rachunku kosztów Hansa Jürgena Wildhage, z drużyny ETC. W rachunku tym zużycia oleju napędowego i AdBlue odgrywały główne role, jednak – jak już było wspomniane – niedecydujące o zdobyciu tytułu.
Do bilansu musiała być doliczona rata leasingowa w ramach firmowego finansowania, rachunki za naprawy, inne koszty stałe oraz wydatki na wyposażenie i wymianę opon. Podczas walki o tytuł mistrza kosztów konkurenci przekroczyli linię mety łeb w łeb. Rywalizacja była pasjonująca. Zwyciężył DAF XF z wartością 73 centów/km. Tuż za nim na mecie zameldował się Actros z 73,1 centami/km, potem Scania z 73,9, MAN z 74,1 i Volvo z 76,2 centami/km. W sumie wyniki między pierwszym a ostatnim miejscem różniły się o około 3,2 centa/km (patrz także tabelka oceny). Przy czym Volvo Trucks pozostało trochę w tyle. Przyczyna tego leży prawdopodobnie w tym, że Szwedzi odmówili podania jakichkolwiek danych odnośnie Full-Service-Leasing – podstawy rachunku kosztów. Hans Jürgen Wildhage użył wartości z własnych obliczeń rynkowych.
1FahrHEY_4903
Mercedes i Scania – „Mistrzowie Diesla”
Tytuł „Mistrz Diesla” za najmniejsze zużycie paliwa został przyznany w tym roku jednocześnie dwóm uczestnikom. Najlepsze wartości uzyskali zarówno Mercedes Benz – nowy Actros 1845 Streamspace z przeciętnym zużyciem 28,8 l/100 km przy przeciętnej prędkości 73,3 km/h oraz Scania Streamline G 450 Highline z również 28,8 l/100 km przy 73,3 km/h. Potem zrobiło się ciasno. Volvo na pozycji 2 legitymowało się średnim „apetytem” na poziomie 30,0 l/100 km przy 73,6 km/h; DAF praktycznie tak samo na pozycji 3 z 30,1 l/100 km przy 73,5 km/h i MAN na pozycji 4 z 30,3 l/100 km przy również 73,5 km/h.
Już od początku zawodów było jasne, że wartości zużycia pojazdów testowych będą zbliżone. Głównie między dwoma pojazdami z systemem tempomat/bremsomat wspieranymi przez GPS – Actros 1845 z „Predicative Powertrain Control” (PPC) i Scania G 450 z „Cruise Control with Active Prediction” CCAP. Poza tym Scania zastosowała po raz pierwszy nowy Opticruise z funkcją Eco-Roll. Jednak remis przy zużyciu Diesla był już zaskoczeniem.
Duża różnica do pozostałych uczestników pokazuje przewagę systemów wspieranych przez GPS. Jednak zwolennicy Volvo FH 460 z samouczącym się systemem oszczędzającym paliwo „I-See” (IS), twierdzili że kolejny przejazd byłby lepszy dla tego modelu. Twierdzili, że system IS pracuje inaczej niż te wspierane przez GPS, zamontowane w Mercedesie i Scanii. Przy jeździe z tempomatem system zapamiętuje pozycję i topografię. Dlatego podczas kolejnego przejazdu po znanym odcinku IS mógłby skuteczniej zredukować zużycie paliwa.
Konwencjonalne tempomaty w nowym DAF i MAN okazały się także bardzo inteligentne i pełne wyczucia, jednak kierowca częściej musiał ingerować manualnie. Trzeba jednak stwierdzić, że brakuje im możliwości przewidywania, tak jak w tempomatach GPS z mapami topograficznymi.
3Actros4782
Mercedes i Scania – „Mistrzowie Środowiska”
Właściwie wszystkie pojazdy Euro 6 zasłużyły na tytuł „Mistrza Środowiska”. Jednak tytuł został przyznany Actrosowi 1845 i nowej Scanii Streamline G 450.
Pierwszym miejscem musiały się podzielić ze względu na przeciętne zużycie 28,8 l/100 km z wydalaniem CO2 w zależności od masy użytkowej o wartości zaledwie 40,7 g/tkm. Euro 6 oznacza w porównaniu z Euro 5 drastyczne obniżenie emisji tlenku azotu i cząstek stałych o jedną piątą. Dzięki nowo wprowadzonym przeliczeniom cząstek stałych możliwa jest jeszcze dalsza redukcja.
 Technologia Euro 6 z zarządzaniem silnikiem i spalinami jest teraz procesem kompleksowym. W istocie rozległa obróbka końcowa spalin składa się z recyrkulacji spalin (EGR), selektywnej redukcji katalitycznej (technologia SCR i AdBlue) oraz filtra cząstek stałych. Obróbka końcowa następuje w katalizatorze utleniającym (DOC), filtrze cząstek stałych (DPF), katalizatorze SCR z mikserem AdBlue i katalizatorze nieprzereagowanego amoniaku (ASC).
Cały proces stale nadzorują czujniki NOx. Wszystko to jest zintegrowane w niepozornie wyglądającym kompaktowym tłumiku.
4Scania4834
Scania – „Mistrz Innowacji”
Tytuł „Mistrza Innowacji” podczas ETC 2013 został przyznany za technologiczne ulepszenia w nowej Scanii Streamline G 450 Highline. Nowy pojazd wyprzedził mniejszym zużyciem o 9 procent swojego poprzednika, także z silnikiem Euro 6. Oczywiście Scania zmniejszyła zużycie paliwa w nowych silnikach Euro 6 drugiej generacji. Zwłaszcza w klasie 13-litrowców o pojemności 12,7 l i mocy 410, 450 i 490 KM.
Nawet jeśli wartości między ETC 2013 i ETC 2012 nie można bezpośrednio porównać, wynik potwierdza wypowiedź Larsa Stenqvist ze Scania. Wiceprezes koncernu zauważa, że nowa, druga generacja 13-litrowych silników Euro 6 Scania jest od dwóch do trzech procent ekonomiczniejsza niż poprzednia generacja. Kolejne 2-3 proc. dorzuca Scania Opticruise wraz z systemem Active Prediction (CCAP). Poza tym aerodynamika została zoptymalizowana, a straty przełożeń w skrzyni zredukowane. Nawet jeśli tych wartości nie można po prostu zsumować, Scania twierdzi, że typowy użytkownik Euro 6 w europejskim transporcie dalekobieżnym może osiągnąć oszczędności w zużyciu paliwa aż do 8 procent. Dla nabywców na rynkach bez dostępu do danych z map topograficznych ograniczenie zużycia paliwa może wynieść około 5 procent.
Podczas ETC 2013 zastosowano także po raz pierwszy nową skrzynię Opticruise z funkcją Eco-Roll oraz tempomat wspierany przez GPS CCAP. Dzięki tym rozwiązaniom oszczędności paliwa mogą być jeszcze większe. Aktywny CCAP automatycznie oblicza, czy efektywniejsze jest pozwolić ciężarówce na długich odcinkach zjazdowych zjeżdżać z Eco-Roll przy odsprzężonym silniku na biegu jałowym i skrzynią w pozycji neutralnej, czy jak zwykle pozwolić działać mocy oporów własnych w fazie hamowania silnikiem przy braku wydatku pompy i włożonym biegu. Decyzja co do korzystniejszego wariantu jest trudna. W Eco-Roll z punktu widzenia Scania pojazd ciężarowy powinien toczyć się przez przynajmniej 10 sekund lub dłużej. Przy tym z jednej strony optymalnie wykorzystywana jest energia kinetyczna na podstawie masy własnej zestawu pojazdów, a z drugiej strony unika się wielu krótkich pojedynczych procedur regulacyjnych. Jednocześnie prędkość nie może wzrosnąć bardzo wysoko, gdyż wtedy hamowanie silnikiem z brakiem wydatku pompy jest lepiej przydatne.
Scania z Eco-Roll w połączeniu z Opti-cruise, CCAP i Euro 6 będzie dostępna dopiero w pierwszym kwartale 2014. W następnym odcinku napiszemy, kto zdobył gwiazdki w walce o tytuł „Star Truck”, subiektywnej ocenie komfortu i obsługi.

Adelbert Schwarz

Sciagnij caly artykul

 

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This