Katagoria: Testy ciężarówek, opublikowano: 08 stycznia 2015


European Truck Challenge (ETC) 2014: Walczyli o każdy litr paliwa

European Truck Challenge (ETC) 2014: Walczyli o każdy litr paliwa

 

 

Do rywalizacji w jednym z największych europejskich testów porównawczych – European Truck Challenge (ETC) 2014 – stanęło pięciu zawodników, z pięciu renomowanych „stajni” – DAF, Daimler, Iveco, MAN i Scania.

 

Zażarta walka trwała aż trzy dni, do ostatniego etapu rywalizacji. Potężne ciężarówki zmierzyły się pomiędzy 11 a 14 listopada na drogach w okolicach Northeim.

Zawodnicy

Na miejsce startu w okolicach dolnosaksońskiego Northeim stawiły się DAF XF 440 z 435 KM i 2100 Nm, Iveco Stralis 420 „Hi-Way” z 420 KM i 1900 Nm, MAN TGX 18.400 z 400 KM i 1900 Nm, Mercedes Benz Actros 1843 „Streamspace 2,5” z 428 KM i 2100 Nm i Scania Streamline G410 „Highline” z 410 KM i 2150 Nm.

Trasa i ocena

Na ETC 2014 przyjechały top modele pojazdów do regionalnego i dalekobieżnego transportu. Rywalizacja zapowiadała się niezwykle interesująco. Na potrzeby testu wybrano trasę o długości ok. 142 km. Szlak ETC przebiegał po zróżnicowanym terenie, specjalnie dobranym pod kątem rywalizacji. Były zatem odcinki płaskie, jak i pofałdowane. Zawodnicy mieli do przejechania dwa etapy. Pierwszy, wynoszący ok. 33 km, przebiegał przez drogi krajowe i ekspresowe, biegnące po pagórkowatym terenie. Po drodze na kierowców czekały też niespodzianki, m. in. małe miejscowości.

Drugi etap był znacznie dłuższy. Zawodnicy mieli do pokonania 109 km po autostradzie, ale o zróżnicowanym pod względem topograficznym, wymagającym, profilu. Każdy z pięciu pojazdów przejechał w tym terenie odległość wynoszącą 710 km (w teście każdy z pojazdów wykonał po kilka rund).

Ocenie poddano potencjał jazdy, prowadzenie i komfort. W przypadku ETC oceniano przede wszystkim technikę pojazdu, która także miała wpływ na pokonywanie przez kierowcę każdego z testowych zadań. W teście także rotowano kierowców i naczepy. Tak procedurę powtarzano po każdej przejechanej rundzie, aby w ocenie końcowej zneutralizować czynniki, jakimi są kierowca czy parametry konkretnego modelu naczepy.

 

2Actros008

 

Tytuły

Redakcja magazynu KFZ-Anzeiger oprócz „Mistrza Oszczędności” przyznała także inne laury – Mistrza Spalania, Mistrza Ekologii, Mistrza Innowacji i nagrodę w kategorii Star Truck.

W konkurencji Mistrza Oszczędności liczyły się tylko twarde fakty: zużycie paliwa, koszty obsługi kontraktowej czy wysokość rat leasingowych. Tak określono rentowność pojazdu ze zmiennymi i stałymi kosztami. W kategorii Mistrz Spalania wprawdzie zużycie paliwa odgrywało główną rolę, jednak zwracano również uwagę na zużycie AdBlue. Przy przyznaniu tytułów Mistrz Innowacji i Star Truck brano pod uwagę subiektywne wrażenie.

Mistrz Oszczędności: DAF

Panie i panowie, zwycięzcą jest: DAF Trucks z nowym XF 440 Space Cab! Dzięki całkowitemu kosztowi eksploatacji wynoszącym 64 eurocenty/km (wyniki patrz: tabela) DAF dzierży w swoich rękach najbardziej wartościowe trofeum ETC. Dzieje się to drugi raz z rzędu, ponieważ w teście ETC 2013 wygrał DAF, ale XF 460. W zestawieniu kosztów, sporządzonym przez Hansa-Jurgena Wildhage, w ETC główną rolę wprawdzie odgrywało zużycie paliwa i AdBlue, jednak nie były to jedyne parametry. Do ogólnej ceny brano także pod uwagę wysokość raty leasingowej każdego z producentów, jak też koszty napraw – kontraktów serwisowych. Dokładnie prześwietlono również inne koszty zmienne, jak nakłady na płyny eksploatacyjne czy ogumienie. Tak wyglądała walka o tytuł „Mistrz Oszczędności”, choć do końca rywalizacji sprawa była bardzo otwarta. Hans-Jurgen Wildhage w swoich wyliczeniach musiał wziąć pod uwagę cały szereg danych niezbędnych do opracowania, aby uzyskać wynik końcowy. Zaraz za zwycięzcą DAF XF 440 o włos uplasował się Iveco Stralis 420 z 66 eurocentami/km, Mercedes Benz Actros 1843 z 67,4 eurocentami/km, Scania G410 z 68,3 eurocentami/km i MAN TGX z 69,4 eurocentami/km.

 

1DAF16

 

Mistrz Spalania: Scania, Daimler, DAF

W tej konkurencji już od pierwszego zatankowania zapowiadała się ciekawa walka. Napełnianie poszczególnych pojazdów paliwem i AdBlue wykonywane było bardzo skrupulatnie z pełną celebrą.
Licząc tylko zużycie ON byłoby wszystko jasne i wskazywałoby na Scanię ze średnim zużyciem 29,4 l/100 km. Następne drugie miejsca zajęłyby odpowiednio Daimler i DAF z wynikiem 29,9 l/100 km, a 3 miejsce przypadłoby dla Iveco i MAN z 30,5 l/100km. Wyliczenie jednak nie było takie proste. W teście ETC występowały pojazdy z różną metodą oczyszczania spalin zgodnie z wymogami normy Euro 6. DAF, Daimler i MAN postawiły na oczyszczanie spalin jako kombinację ich recylkulacji (EGR) i technologii SCR z wykorzystaniem AdBlue. Iveco i Scania zrezygnowały z kombinacji EGR i jako jedyni postawili tylko na technologię SCR z wykorzystaniem AdBlue. Stosunek ceny ON do AdBlue przyjęty przez Hansa-Jurgena Wildhage wynosił od 1,10 euro za litr diesla do 0,45 euro za litr AdBlue. Całkowity wynik, biorąc pod uwagę to rozliczenie, wyniósł dla DAF 30,3 l/100 km. Daimler i Scania również zajmują najwyższy stopień podium w tej konkurencji, uzyskując ten sam wynik.

Przy ocenie w tej konkurencji również brano pod uwagę średnią prędkość pokonywanej trasy. W przypadku Scanii było to 71,5 km/h, Daimlera 70,8 km/h i DAF 70,1 km/h. W niewielkiej odległości za nimi uplasowały się MAN z 31,0 l/100 km przy 70,6 km/h i Iveco z 31,4l/100 km przy 70,3 km/h.

Mistrz Ekologii: Scania

Tytuł Mistrza Ekologii podczas ETC 2014 przyznany został Scanii G410. W zasadzie tytuł należałby się wszystkim pojazdom biorącym udział w teście, jednak w przypadku ekologii, pod uwagę brano przede wszystkim emisję CO2. W tym zakresie zużycie paliwa odgrywało decydującą rolę, a tu Scania osiagnęła najniższe noty – 48,5 g/tkm. W czołówce się również pozostali uczestnicy testu – DAF z 49,3, Daimler z 49,4, MAN z 50,2 oraz Iveco z 50,4 g/tkm. Różnice zatem były nieznaczne, ale wygrała Scania.

 

3scania011

Mistrz Innowacji: DAF

Podczas testu ETC tytuł Mistrza Innowacji przyznany został DAF za nowy, wspomagany GPS, tempomat Predictice Criuse Control (PCC) zastosowany w nowym XF 440. System ten powinien być oferowany od stycznia 2015 roku jako opcja. Jury wyjątkowo przypadło do gustu proste ustawienie żądanej prędkości z kontrolą jej przekroczenia lub obniżenia za pomocą 3 programów jazdy, będących do dyspozycji kierowcy. W zakresie wybranego przez kierowcę programu jazdy, PCC optymalnie dopasowuje bieg do zadanej prędkości, łącznie z funkcją Eco Roll.

Wspomagane GPS tempomaty nie stanowią już żadnej sensacji. Od 2012 roku w te systemy wyposażone są pojazdy Daimler z „Predictive Powertrain Control” (PPC) i Scania z „Cruise Control with Actice Prediction” (CCAP). Systemy te, tak samo jak w DAF, dostępne są jako opcja. Także MAN w tym zakresie nie pozostał w tyle, a nowy TGX 400 do testów ETC wyposażony został w nowy tempomat GPS „Efficient-Cruise”. Jedynie Iveco w teście ETC pozostało bez tempomatu wspomaganego GPS.

Nagroda Mistrza Innowacji trafiła do DAF, ponieważ XF ze swoim PPC od razu włączył się z powodzeniem do rywalizacji. Oczywiście pojazdy wyposażone w tempomat GPS uzyskały porównywalne wyniki, jednak z uwagi na to, że DAF XF 440 wraz ze Scanią G410 i Mercedesem Actros zwyciężyły w walce o tytuł Mistrza Spalania, szala zwycięstwa w tym zakresie przechyliła się na korzyść pojazdu holenderskiego producenta, który był największą niespodzianką testu.

MAN TGX pomimo zastosowania nowego tempomatu wspomaganego GPS nie sprostał wymaganiom dotyczącym spalania na podobnym poziomie do zwycięzców. MAN deptał po piętach Iveco Stralis 420 bez tempomatu GPS, który uzyskał taki sam wynik pod względem spalania paliwa, a przegrana Iveco związana była z większym o 0,4 l/100 km zużyciem AdBlue. Jest to ważna wskazówka, że Iveco wyposażony w konwencjonalny tempomat z systemem IQ nie odbiegał wynikami od innych uczestników testu, ciekawym więc byłoby porównanie tego pojazdu z innymi, gdyby na jego wyposażeniu znajdował się tempomat GPS. Iveco natomiast należy się pochwała za aktywną ocenę stylu jazdy kierowcy, który wyświetla się na kokpicie kierowcy. W tym systemie idealny kierowca otrzymuje notę o wartości 100%.
W następnych częściach testu opisane zostanie polowanie na tytuł „Star Truck”, o który ubiegały się pojazdy DAF XF, Iveco Stralis, MAN TGX, Mercedes Benz Actros i Scania G410. Przypomnijmy, że triumfatora tego panelu ETC wybiera się na podstawie subiektywnej oceny komfortu i obsługi pojazdów.

 

Adelbert Schwarz

 

 

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This