Katagoria: Testy ciężarówek, opublikowano: 08 maja 2014


Dystrybucyjna drużyna gwiazd Mercedes-Benz

Dystrybucyjna drużyna gwiazd Mercedes-Benz

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/7-8

 

1Aufstellung012

 

„Distribute & Collect“ to motto zorganizowanej w marcu 2014 przez firmę Daimler imprezy „Mercedes-Benz Frankfurt Drive 2014”. Mieliśmy okazję sprawdzić całą gamę dystrybucyjnych i komunalnych pojazdów Euro 6.

 

W cieniu prezentacji dalekobieżnych pojazdów Euro 6 niemal niedostrzeżona była klasa dystrybucyjna, czyli pojazdów służących do dostaw i odbiorów na trasach do 150 km. Było to inspiracją do zorganizowania stoiska dedykowanego ciężarówkom dystrybucyjnym i komunalnym na „Frankfurt Drive 2014 Distribute & Collect”. 19 marca 2014 we Frankfurcie można było, zatem poznać cały segment klasy średniej reprezentowany przez Mercedes Benz Atego, Antos, i Econic. Z portfolio koncernu Daimler w ofercie znalazła się także hybryda Fuso Canter.

Stefan Buchner, szef działu pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz, powiedział podczas otwarcia Frankfurt Drive: Opłaca się prezentowanie bohaterów „dnia codziennego”. 20 procent nowych rejestracji pojazdów Mercedes-Benz Trucks w Europie to ciężarówki dystrybucyjne. Tym samym jesteśmy na Starym Kontynencie firmą wiodącą w tym segmencie. W ramach naszej Euro 6 właśnie w dystrybucji solidnie wykazaliśmy się i oferujemy pojazdy odpowiednie dla każdego zastosowania.

 

Genialna inauguracja

Na tym tle, podczas „Mercedes-Benz Frankfurt Drive 2014 Distribute & Collect”, Daimler zaprezentował interesujący przekrój pojazdów dystrybucyjnych i komunalnych i dzięki próbnym jazdom oraz warsztatom trafił w złoty środek pomiędzy teorią i praktyką. Dzięki niedawno otwartej filii Mercedes-Benz Frankfurt/Offenbach dobrano dla imprezy doskonale pasujące ramy Top-Service.

Podczas Frankfurt Drive Buchner szczególnie kładł nacisk na nowego Atego 6,5 t do 16 t masy całkowitej. Już teraz w rękach klientów jest ponad 3700 egzemplarzy tego modelu. Typoszereg Atego legitymuje się długą historią pełną sukcesów. Od wprowadzenia na rynek w roku 1998 do dziś wyprodukowano ponad 350000 egzemplarzy, z tego tylko w ciągu ostatnich pięciu lat ok. 200000 sztuk. Przy tym gros z nich to pojazdy w zakresie od 7,5 do 12 t DMC.

Liczby podkreślają duże znaczenie segmentu klasy średniej w programie Mercedes-Benz. Nowe Atego Euro 6 zostało znacznie wzbogacone. Specyfikację zastosowań z przystosowaniem od dostaw miejskich po ruch dalekobieżny pokrywają cztery różne warianty kabiny, każdy o szerokości 2,3 m. W ofercie jest zatem kabina S Classicspace w wersji standardowej i przedłużonej, kabina F Classicspace z leżanką do spania i wysoka kabina L Bigspace dla ruchu dalekobieżnego. Do zastosowań specjalnych oferowane jest Atego „brygadowy”, z podwójną kabiną 5 + 1.

Nowe, wysokoprężne 4-cylindrowe silniki rzędowe OM 934 i OM 936 z sześcioma cylindrami zapewniają czystość spalin, więcej mocy i większy moment obrotowy oraz większą równomierność pracy. Do tego dochodzi lepsza ekonomiczność. W porównaniu z poprzednikami Daimler obiecuje wydłużenie okresów międzyprzęglądowych z wymianą oleju silnikowego nawet co 120 tys. km, zmniejszenie zużycia oleju napędowego o 5 procent oraz połowiczne zużycie AdBlue i olejów. Do tego dokłada jeszcze dłuższą, aż o 25 procent, żywotność silnika.

 

Euro-6-Power

Nowe serca OM 934 i OM 936 w Atego Euro 6 oferują wiele z nowoczesnych rozwiązań. Na pierwszym miejscu znajdują się wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni Common-Rail, wielokrotny wtrysk w ciągu jednego cyklu pracy cylindra, wewnętrznie chłodzona recyrkulacja spalin i oczyszczanie spalin za pomocą Oxi-Kat, zamknięty filtr cząstek stałych (DPF) i technologia SCR z AdBlue. OM 934 o pojemności 5,1 l pokrywa zapotrzebowanie na moc od 156 do 231 KM i maksymalne wartości momentu obrotowego od 650 do 900 Nm. OM 936 o pojemności 7,7 l oferuje moc od 238 do 299 KM i maksymalne wartości momentu obrotowego od 1000 do 1200 Nm.

 

2Atego007

 

Uniwersalny specjalista

Już na pierwszy rzut oka widać, że Antos jest mniejszym bratem nowego Actrosa. Dzięki kabinie o szerokości 2,3 m sprawia wrażenie sportowej sprawności. Jednak jest on bezkompromisowo opracowany dla ciężkiego segmentu dystrybucyjnego i oferowany jako 2-osiowiec o DMC do 18 t, jako 3-osiowiec do 26 t DMC. W programie kabin znajdujemy Classicspace w wersji krótkiej i średnio-długiej (ostatnia z opcjonalną, składaną leżanką dla relaksu lub okazjonalnego nocowania) oraz Compactspace z płaskim dachem.

Do Antosa, jako uniwersalnego specjalisty od ciężkiej dystrybucji, oferowane są cztery 6-cylindrowe rzędowe silniki wysokoprężne w 16 stopniach mocy, od 238 do 625 KM. Zaczyna się od OM 936 z kontynuacją poprzez znane z nowego Actrosa silniki OM 470 o pojemności 10,7 l (od 326 do 428 KM i od 1700 do 2100 Nm), OM 471 o pojemności 12,8 l (od 421 do 510 KM i od 2100 do 2500 Nm) i kończy się na OM 473 o pojemności 15,6 l, mocy 625 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm. Poza tym seryjnie do dyspozycji są ESP i automatyczna skrzynia biegów Powershift 3 z ośmioma, względnie dwunastoma biegami, w zależności od rodzaju pojazdu. Ponadto opcjonalnie dostępne są takie rozwiązania, jak obsługiwany przez GPS przewidujący tempomat PPC oraz najnowsze asystujące systemy bezpieczeństwa takie, jak ACC z funkcją Stop-and-Go, asystent utrzymania toru jazdy i utrzymania uwagi, a przede wszystkim ABA 3, który jako aktywny system hamowania awaryjnego rozpoznaje nieruchome przeszkody i w razie zagrożenia zderzeniem może spowodować hamowanie awaryjne i doprowadzić do zatrzymania pojazdu.

 

Koncepcja niskopodwoziowa

Jako wybitny specjalista do spraw dostaw i odbioru sprawdza się Econic, ze swoją niską ramą i koncepcją kabiny Low-Entry, przede wszystkim w branży usuwania odpadów. Coraz częściej można zobaczyć Econica z nadwoziem śmieciarki. Obecnie jest oferowany, jako solowy pojazd 2-, 3- i 4-osiowy dla 18, 26 i 32 t ciężaru całkowitego. Econic Euro 6 może być wyposażany w kompaktowe OM 936 w wersjach mocy 299 i 354 KM oraz maksymalnego momentu obrotowego 1200 i 1400 Nm. Seryjnie montuje się 6-biegową, przetwornikową przekładnię automatyczną Allison.

Econica widuje się także w wersji wzmocnionej w branży dystrybucji napojów. Jednak w tym przypadku handicapem jest wyłączne wyposażanie w przetwornikową automatykę i osie napędowe z zewnętrznymi przekładniami planetarnymi. W najbliższym czasie ma się to zmienić. Ze względu na zainteresowanie, jako opcję planuje się dla Econica Powershift 3 i proste hipoidalne osie napędowe.

Przy okazji „Frankfurt Drive 2014 Distribute & Collect” zapraszano do jazd próbnych pojazdami z klasy dostawczej Mercedes-Benz. Na ile można ocenić podczas krótkiej jazdy próbnej i po nieznanej trasie, pojazdy załadowane do wartości dopuszczalnego ciężaru całkowitego cechowały się dużą harmonią jazdy, zestrojonym układem napędowym, dobrą widocznością sytuacji na drodze, niskimi wibracjami silnika, niskim poziomem hałasu w kabinie i komfortowym zestrojeniem układu jezdnego. W przypadku wszystkich pojazdów na pochwały zasługuje łatwość obsługi dzięki seryjnemu stosowaniu automatycznej skrzyni biegów Powershift 3 w wersji 2-pedałowej.

 

3Antos77

 

Przekonujące wrażenia z jazdy

Szczególnie imponujące były jazdy Atego 823 i Atego 1230. Atego 823, jako 7,5-tonowiec, był wyposażony w najmocniejszy 4-cylindrowy OM 934, który oferuje 231 KM przy 2200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 900 Nm przy 1200 obr./min.

Atego 1230, jako 11,99-tonowy „zabójca myta”, był wyposażony w najmocniejszy 6-cylindrowy OM 936 (299 KM przy 2200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1200 Nm przy 1200 obr./min.). Dzięki stosunkowi mocy ok. 31 KM/t względnie 25 KM/t i maksymalnemu momentowi obrotowemu 120 Nm/t względnie 100 Nm/t obaj „rajdowcy” poruszali się tak jakby w ogóle nie było obciążenia.

Dobrze, że dla poskromienia dużej nadwyżki mocy seryjnie montowane są skuteczne hamulce silnikowe. Oto w przypadku OM 934 hamulec silnikowy daje moc opóźnienia 231 KM, a w przypadku OM 936 nawet 320 KM. Opcjonalnie w programie oferowane są warianty Premium z hamulcem silnikowym o mocy 408 KM oraz niezużywający się magnetyczny retarder permanentny z dodatkowym momentem hamującym 650 Nm.

Jako smakołyk jeszcze jazda Econicem w wersji komunalnej. Econic przekonuje koncepcją kabiny Low-Entry ze szczególnie wygodnym wejściem, obszernym przeszkleniem autobusowym i idealną pozycją siedzenia umożliwiającą najlepszą obserwację sytuacji na drodze, pracujących kolegów i pieszych. Dzięki przetwornikowej automatycznej przekładni Allison Econic zachowuje się sprawnie, a dzięki konfiguracji osi 6×2 z wymuszonym kierowaniem trzecią osią jest niezwykle zwrotny.

„Mercedes-Benz Frankfurt Drive 2014 Distribute & Collect” jest dla Daimlera końcówką pokazu siły Euro 6, a jednocześnie spektakularnym wejściem ciężarówek Mercedes-Benz w epokę Euro 6. Zaczęło się w roku 2011 z New Actros, następnie w 2012 nowy, ciężki samochód dostawczy Antos, a na początku 2013 zaprezentowano nowe, ciężkie pojazdy budowlane Euro 6 Arocs. W tym samym roku segment klasy średniej zasiliły pojazdy dostawcze Euro 6 czwartej generacji Atego. W tym roku w styczniu zaprezentowano ciężkie ciągniki Euro 6 Mercedes-Benz Actros SLT i Arocs SLT, a we Frankfurcie przedstawiono Econica jako najmłodszego członka rodziny Euro 6.

 

4Econic049

 

Udany pokaz siły

Dzięki temu pokazowi siły samochód ciężarowy Mercedes-Benz z imponującym programem Euro 6 wystartował do modelu roku 2014. Imponujący program z 4- i 6-cylindrowymi silnikami rzędowymi pokrywa zakres pojemności od 5,1 do 15,6 l, mocy silników od 156 do 625 KM i maksymalnych momentów obrotowych od 650 Nm do 3000 Nm.

Nie wyczerpuje to jeszcze tematu pojazdów dostawczych Daimlera. Wraz z Fuso Canter w portfolio dystrybucja Mercedes-Benz może poradzić sobie z zainteresowaniem klientów dotyczącym ciężarówek dostawczych od 3,5 t ciężaru całkowitego solo i dzięki temu ma całkowicie wypełniony program. Od 50 lat w zakładzie Tramagal jest produkowany samochód ciężarowy Canter. Warto było pojechać do Portugalii z okazji jubileuszu. Jednak o tym… następnym razem.

 

Zbigniew Witamborski

Adelbert Schwarz

Ściągnij cały artykul

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This