Katagoria: Testy ciężarówek, opublikowano: 13 lipca 2014


DAF LF Aerobody: 4 proc. mniej w standardzie

DAF LF Aerobody: 4 proc. mniej w standardzie

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/11-14

 

DAF LF Aerobody, 12-tonowa ciężarówka dystrybucyjna, jeździ jak dobrej klasy osobówka. Cicha, lekka w prowadzeniu, zwrotna, a przy tym oszczędna. Pakiet aerodynamiczny zapewnia w standardzie 4-procentową oszczędność paliwa. Jak łatwo policzyć, daje to 40 tysięcy za darmo przy milionie kilometrów przebiegu!

 

Wygina śmiało powietrze

Już na pierwszy rzut oka widać, że DAF LF Aerobody to nieco inny pojazd. Fabrycznie obudowany w aerodynamiczne elementy PACCAR wygląda, jak pojazd który właśnie wyjechał z toru fabrycznego. Jednak w tym przypadku nie chodzi tylko o tuning optyczny. Zabudowa aerodynamiczna ma zgoła inne zadania. Komplet spojlerów dachowych i osłon bocznych o specjalnej konstrukcji umożliwia znaczące zmniejszenie zarówno zużycia paliwa, jak i emisji dwutlenku węgla. A to jest niemal idealny koktajl w transporcie dystrybucyjnym, w którym liczy się każdy litr i każda złotówka.

Właściwości aerodynamiczne modelu LF Aerobody poprawia lekko wygięty w górę przód owiewki oraz zaokrąglone narożniki zabudowy w położeniu z wyprofilowanym dachem. Lepszy przepływ powietrza zapewnia także lekkie wygięcie w dół centralnej części dachu z tyłu zabudowy. Dlatego właśnie standardowe wyposażenie zawiera komplet specjalnie zaprojektowanych spojlerów dachowych i osłon bocznych. Komplet ten integruje kabinę z zabudową.

Poprawa aerodynamiki umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o 4 proc., a tym samym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Przy prędkości podróżnej 85 km/h eksploatacja nowego modelu Euro 6 LF Aerobody może być nawet o 8 proc. tańsza niż pojazdu z konwencjonalną zabudową. W naszym teście LFa zadowolił się zaledwie 12-15 litrami na 100 km! Tak, my też nie mogliśmy w to uwierzyć. Jest jeszcze jeden plus zabudowy. DAF LFa jest niezwykle cichy. W kabinie kierowca może się cieszyć niemal wzorcowym komfortem akustycznym. Mimo sporych lusterek do uszu kierowcy nie dochodzi dokuczliwy odgłos opływającego powietrza.

 

16 europalet windą na pakę

Model LF Aerobody wraz z zabudową PACCAR jest produkowany w zakładzie Leyland Trucks w Wielkiej Brytanii. Zabudowa jest dostępna w wersjach o wewnętrznej długości 6,75 lub 7,05 m, przystosowanych do przewożenia 16 lub 17 europalet. W teście sprawdzaliśmy wersję krótszą, 6,75 metra długości.

Wewnątrz zabudowy ładunkowej można przewieźć nawet 16 europalet. Ładunek dzięki licznym punktom kotwiczenia kierowca zabezpiecza bezproblemowo. W sumie na pakę można wziąć 7,5 tony towaru. Model LF Aerobody jest standardowo wyposażony w platformę załadowczą o udźwigu 1500 kg. Dodatkowym udogodnieniem mogą być drzwi z prawej strony zabudowy, dostępne opcjonalnie. Podczas załadunku winda jest niezwykle użyteczna. Jej obsługa jest prosta i nie wymaga żadnego szkolenia.

 

Środek

Kabiny modeli LF słyną z przestronnych wnętrz i komfortu. I trudno z tą opinią polemizować. Wejście do środka nie sprawia żadnych kłopotów, a wygodny stopień plus poręczny uchwyt zapewniają łatwy dostęp do kabiny, zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. LFa zapewnia kierowcom bardzo wygodną pozycję siedzącą dzięki nowej generacji foteli o jeszcze szerszym zakresie regulacji. Wokół szofer ma dużo poręcznych schowków, w których można bez problemu ulokować dokumenty przewozowe czy inne drobne przedmioty.

Elegancka tapicerka w odcieniu szarości doskonale współgra z kolorystyką wnętrza. Ale nam przypadła do gustu kierownica, identyczna jak w modelu XF. Jest w pełni regulowana i wyposażona w sporą liczbę przycisków. Po lewej stronie znajdują się elementy sterujące systemu informacyjnego/audio (radio i telefon), a z prawej znalazło się miejsce dla wszystkich funkcji związanych z prędkością, takich jak tempomat i ogranicznik prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia. Dostępny opcjonalnie, nowy, całkowicie zintegrowany system telefoniczny (DAF TruckPhone) można również obsługiwać z kierownicy. Gruby, przyjemny w dotyku wieniec dobrze leży w dłoniach, a wydajne wspomaganie pozwala z lekkością manewrować po miejskich ulicach.

 

_DSC0830

Deska rozdzielcza jest czytelna i łatwa w obsłudze. Przełączniki zostały pogrupowane według funkcji w celu zapewnienia jak najprostszej obsługi. LFa został wyposażony w identyczny, elektroniczny zestaw wskaźników jak w modelu XF, włącznie z eleganckim, aluminiowym wykończeniem.

W centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 5-calowy wyświetlacz utrzymany w jasnej tonacji kolorystycznej, na którym w 32 językach wyświetlane są wszystkie najważniejsze informacje na temat pracy silnika i pojazdu. Ponadto są tam prezentowane wskazówki dla kierowcy dotyczące prowadzenia pojazdu w najbardziej ekonomiczny sposób. W konsoli środkowej są odpowiednio dwa gniazda DIN. Doskonale nadają się one do zamontowania radia czy CB. W modelu testowym był moduł Truck Navigation Radio (TNR) (w formacie 2xDIN), który poza radioodbiornikiem z odtwarzaczem CD zawiera również nawigację dla samochodów ciężarowych i złącze USB.

Jednak to co nam się najbardziej spodobało, to doskonałej jakości kamera cofania. Niezwykle pomocna dla kierowcy jeżdżącego w dystrybucji. Wiadomo jak często pojazdy dystrybucyjne muszą wykonywać manewr cofania z dokładnym dojazdem np. do rampy wyładunkowej. Kamera cofania w LFa jest w tym bardzo pomocna.

 

_DSC0808

Oszczędne serce

Model DAF LF Aerobody wyróżnia się oczywiście tymi samymi znakomitymi osiągami i łatwością obsługi co inne modele z serii LF. Mały promień skrętu i niewielka masa własna sprawiają, że pojazdy te idealnie nadają się do intensywnego transportu dystrybucyjnego.

W modelu testowym LF Aerobody zainstalowano oszczędny silnik Euro 6 PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l i mocy 180 KM. Rzędowa „szóstka” spisywała się wyśmienicie. Cicha, elastyczna i niezwykle oszczędna. 700 Nm momentu było dostępne w idealnym zakresie obrotów od 1200 do 1800. Dzięki dużej elastyczności kierowca nie musi zbyt często sięgać do lewarka skrzyni biegów, w tym wypadku manualnej, 6-biegowej. Skrzynia jest precyzyjna i pracuje lekko.

Warto tu dodać, że silnik PACCAR PX-5 jest wyposażony w pojedynczy pasek wieloklinowy, napędzany bezpośrednio z wału korbowego bez napędu pośredniego, co przyczynia się do obniżenia kosztów obsługi, zwiększenia niezawodności oraz zmniejszenia zarówno masy własnej, jak i zużycia paliwa. Niższą masę oraz mniejszą emisję hałasu udało się uzyskać dzięki misce olejowej z syntetycznego materiału. Zbiornik paliwa dysponuje pojemnością aż 155 litrów, na AdBlue ma 25 litrów.
Na koniec wisienka na torcie. DAF LFa prowadzi się doskonale. Jazda tym samochodem to czysta przyjemność. LFa podczas jazdy na wprost zachowuje się niezwykle stabilnie. Zawieszenie idealnie wybiera nierówności. Komfort jazdy jest naprawdę wysoki.

DAF LF od lat ma świetną opinię. LFa godnie ją podtrzymuje.

 

Zbigniew Witamborski

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This