Katagoria: Telematyka, opublikowano: 11 lutego 2014


Trimble: Transport pod troskliwym nadzorem CarCube

Trimble: Transport pod troskliwym nadzorem CarCube

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/1-2

 

Foto-CarCube-en-FleetXPS-en

 

W obsłudze rozwiązań telema-tycznych liczy się prostota i skuteczność. Te dwie i wiele innych pozytywnych cech oferuje komputer pokładowy CarCube działający w ramach systemu zarządzania flotą FleetWorks firmy Trimble Transport & Logistics.

 

Bez niego ani rusz…

Konkurencja w transporcie jest olbrzymia. Planowanie i optymalizacja trasy, właściwa technika jazdy to w efekcie mniejsze zużycie paliwa liczone w setkach litrów i bardziej efektywna praca kierowcy. To pozwala konkurować na rynku transportowym, stawiać czoła konkurencji i zmieniającym się warunkom prowadzenia efektywnego biznesu. – Trudno mi sobie wyobrazić, aby w dzisiejszych czasach tak duży przewoźnik funkcjonował bez systemu informatycznego typu CarCube. System ten umożliwia nam pełną kontrolę nad pojazdem i dozorowanie towaru. Bezpieczeństwo towaru jest chronione dzięki temu systemowi do zarządzania flotą, bo wiemy, gdzie w danym momencie towar się znajduje. System ułatwia również zarządzanie czasem pracy kierowców – mówi Mirosław Maszoński, właściciel firmy Maszoński Logistic.

Komputer pokładowy CarCube działający w ramach systemu zarządzania flotą FleetWorks firmy Trimble Transport & Logistics to dobre narzędzie do optymalizacji procesów w firmie zajmującej się transportem. Intuicyjne i łatwe w obsłudze oprogramowanie wykorzystuje technologię internetową – dostęp do danych można uzyskać w każdym miejscu 24 godziny na dobę. – Podstawową zaletą systemu Trimble jest proste, czytelne i łatwe w obsłudze menu, zarówno dla kierowców, jak i pozostałych użytkowników oprogramowania – mówi Piotr Groeger, prezes zarządu spółki Solidaris.

CarCube jest urządzeniem instalowanym w kabinie samochodu ciężarowego, które zdalnie pobiera zawartość pamięci tachografu, co daje oszczędność czasu i upraszcza zarządzanie danymi. Planowanie trasy odbywa się z uwzględnieniem wizualizacji korków i robót drogowych na mapie aplikacji FleetCockpit, udostępniającej dyspozytorowi wszelkie niezbędne informacje. Na jednym ekranie przedstawione są w przejrzysty sposób wszystkie dane zebrane w czasie rzeczywistym przez komputer pokładowy CarCube, takie jak czas jazdy i odpoczynku kierowców, lokalizacja pojazdu, zgłoszenia usterek i raporty kierowców.

Dzisiaj najwięksi polscy przewoźnicy drogowi korzystają z flagowego produktu tej firmy – pokładowego urządzenia CarCube. Jest wśród nich firma Maszoński Logistic, INTRA, MiraTrans czy Link. – Przeprowadziliśmy rozeznanie w ofercie takich systemów, począwszy od targów w Hanowerze, na prezentacjach poszczególnych systemów w naszej firmie skończywszy. Wybór padł na system dostarczający najwięcej informacji nam potrzebnych oraz zawierający możliwość integracji z naszymi modułami informatycznymi. Wybraliśmy oprogramowanie spółki Trimble Transport & Logistics, a nasze pojazdy wyposażyliśmy w komputery pokładowe CarCube, również tego producenta – mówi Adam Janus, Controlling Manager spółki Intra. – Jestem również bardzo zadowolona z obsługi posprzedażnej, która często w Polsce nie stoi na wysokim poziomie, ale nie w przypadku firmy Trimble – zapewnia Sylwia Paszkiewicz, kierownik transportu w firmie Garex.

System zarządzania flotą samochodów ciężarowych firmy Trimble pozwala na kontrolę pracy kierowców pod różnymi względami. Dzięki systemowi dyspozytor ma możliwość kontaktowania się z kierowcą bez pośrednictwa telefonu komórkowego, korygowania trasy przejazdu.

Archiwum komunikatora tekstowego z kierowcami pozwala na przeanalizowanie komunikacji w dowolnie wybranym momencie. Jest to pomocne przy weryfikowaniu wszelkich nieścisłości analizowanych z perspektywy czasu.

Możliwe jest także kontrolowanie czasu pracy kierowców on-line. Komputer pokładowy CarCube posiada interfejs umożliwiający kontrolę czasu pracy kierowców, aktualne wskazanie tachografu, dokładną kontrolę czasu pracy kierowcy i efektywne zarządzanie nim w odniesieniu do planu zleceń transportowych, co w konsekwencji ma ogromne znaczenie wobec bardzo wysokich kar za naruszenia czasu pracy przez kierowcę.

Z kolei usługa RTD umożliwia zdalne pobieranie danych z kart kierowcy i pamięci masowej tachografu. Tym sposobem w firmach unika się niepotrzebnych przestojów w bazie transportowej w celu pobrania pamięci wewnętrznej tachografu, co niejednokrotnie trwa nawet półtorej godziny.
Całodobowy monitoring pozycji pojazdu i kierowcy, w tym dokładne rozpoznanie aktualnej sytuacji, poza możliwością śledzenia pojazdów w czasie rzeczywistym, to narzędzie, które w każdej chwili, z dowolnego miejsca na świecie umożliwia sprawdzenie, gdzie jest dane auto, co robi kierowca, jakie ma następne zlecenie. Dodatkowo coraz więcej klientów oczekuje możliwości śledzenia swoich przesyłek poprzez usługę track&trace.

Ciekawym rozwiązaniem informatycznym, dostępnym w systemie Trimble Transport&Logistics, a stosowanym w wielu firmach transportowych, jest identyfikacja i weryfikacja naczep. Pozwala to szybko zlokalizować naczepy z określonym towarem. Przewoźnik unika w ten sposób błędów powodowanych często przez kierowców, polegających na podczepieniu do ciągnika nie tej naczepy, którą trzeba.

 

Jak to działa?

Komputer CarCube jest tak skonstruowany, by spedytor mógł wprowadzać do systemu zadania dla kierowcy. Statusy (np. załadunek, rozładunek, awaria itp.) on-line pojazdu oraz elektroniczne zlecenia umożliwiają bezpośrednią kontrolę nad przebiegiem realizacji zadań przewozowych.
W sposób łatwy i wygodny można przesyłać dane zleceń na komputer pokładowy, gdzie są zawarte wszelkie dane oraz namiary geograficzne.

Na przykład kierowca podjeżdża do rozładunku, auto się zatrzymuje, a wówczas kierowca otrzymuje od spedytora, za pomocą przyciśnięcia jednego klawisza, zapytanie: „Co się dzieje?” Kierowca wciska automatyczną odpowiedź (zadanie): „Stoję pod rozładunkiem”, a na zakończenie tego procesu, również jednym przyciskiem zawiadamia: „Rozładunek zakończony”. Nie trzeba telefonować, czekać na połączenie, rozmawiać. W systemie jest jeszcze dostępnych wiele innych standardowych informacji, jak: „Tankowanie paliwa”, czy „Pauza” (czyli wypoczynek np. dobowy).

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest funkcja „asystenta stylu jazdy”, dzięki któremu eliminowane są negatywne maniery kierowców. System Trimble umożliwia kontrolowanie i analizowanie stylu jazdy kierowców w czasie rzeczywistym. Można więc w drodze przekazywać im komunikaty, by skorygowali jazdę, np. jechali wolniej. Weryfikowane jest spalanie i styl jazdy każdego kierowcy indywidualnie. Głównym celem tych działań jest redukcja zużycia paliwa całej floty. Już w momencie instalacji komputerów pokładowych – CarCube – w kabinie kierowców pojawia się oczekiwany efekt psychologiczny, sama świadomość pełnej kontroli sprawia, że zużycie paliwa znacznie się zmniejsza.
Z narzędzi dostępnych w systemie Trimble bardzo przydatną funkcją jest możliwość ustawiania tzw. geostref, dzięki którym kierowcy bezbłędnie trafiają pod wskazany adres nadawcy czy odbiorcy. Funkcja korytarzowania zaś umożliwia kontrolowanie trasy kierowcy, a wyjazd z korytarza uruchamia alarm.

 

FleetXps na Androida – mobilna wersja

Firma Trimble Transport & Logistics posiada także kompleksowe rozwiązania dla przewoźników, którzy często korzystają z usług czarterowych i pragną je skutecznie zintegrować z systemem zarządzania flotą. Jest to FleetXps – elastyczne rozwiązanie dla smartfonów. Ze względu na szeroki zakres funkcji stanowi ono idealne uzupełnienie komputera pokładowego CarCube. FleetXps można szybko zainstalować na smartfonie.

FleetXps jest intuicyjne w obsłudze. Proste i przejrzyste menu umożliwia między innymi wysyłanie i przetwarzanie zadań oraz wiadomości, w tym dotyczących statusu realizacji zlecenia oraz lokalizacji GPS. Ponadto konfigurowalne ścieżki pytań pomagają kierowcy wypełniać kartę drogową oraz rejestrować czas pracy.

Oprócz interfejsu dla użytkowników smartfonów z systemem operacyjnym Android, funkcje logistyczne FleetXps i CarCube są identyczne. Dzięki temu aplikacja FleetXps jest tak samo łatwa w obsłudze jak CarCube, a dyspozytor nie zauważy żadnej różnicy pomiędzy zainstalowanym na stałe komputerem pokładowym CarCube a przenośnym FleetXps.

FleetXps różni się oczywiście pod pewnymi względami od instalowanego na stałe komputera pokładowego CarCube. Ponieważ największe znaczenie ma w tym przypadku aspekt logistyczny, nie są rejestrowane między innymi takie dane jak czasy jazdy i dane pobierane z tachografów, dane z szyny CANBUS (eksploatacyjne), przystawki PTO i pomiary temperatury.

FleetXps ma zintegrowany skaner kodów kreskowych (w urządzeniu niezbędna jest kamera) oraz możliwość dodawania podpisu cyfrowego. Ponadto umożliwia połączenie z szeregiem aplikacji nawigacyjnych, które można uruchomić z poziomu zadań. Dzięki odbiornikowi GPS w smartfonie czas jazdy i pokonana odległość są powiązane z kartą drogową, co umożliwia uzyskanie kompletnych danych dotyczących przejazdu.

 

Nowe funkcje

Firma Trimble Transport & Logistics wciąż rozbudowuje system o nowe funkcje aplikacji FleetCockpit. Funkcja ,,Przejazd’’, pozwalająca ustalić punkty na trasie, umożliwia dyspozytorom łatwy podgląd na różne zadania realizowane w trakcie jednego kursu. Funkcja ,,Korytarzowanie’’ pozwala zarówno planistom, jak i kierowcom śledzić wyznaczoną trasę.

W związku z danymi pochodzącymi z CarCube szczególną uwagę zwrócono na aplikację FleetCockpit, którą można nazwać oczami i uszami dyspozytora. Aplikacja ta została poszerzona o kilka nowych funkcji, a jedną z nich jest PRZEJAZD. Funkcja ta umożliwia dyspozytorom wgląd w różne zadania realizowane w trakcie jednego kursu. W ramach jednego kursu uwzględniono kilka punktów na trasie. – FleetCockpit umożliwia dyspozytorowi ułożenie i zmianę kursów oraz wyznaczenie pojazdów na określone kursy. Kursy te można również wyznaczyć poprzez ich zintegrowanie i przedstawienie na mapie. Planista może na przykład wyznaczyć punkty na trasie pomiędzy dwoma zadaniami, jeżeli z jakiegokolwiek powodu chce mieć pewność, że kierowca przejedzie część trasy lub jej nie przejedzie – Paweł Wojtysiak, Country Manager Polska firmy Trimble Transport & Logistics, wyjaśnia działanie tej aplikacji.

W aplikacji FleetCockpit wprowadzono również funkcję KORYTARZOWANIE. Pozwala ona zarówno planistom, jak i kierowcom śledzić wyznaczoną trasę przejazdu. – To praktyczne rozwiązanie, dzięki któremu planista może wyznaczyć korytarz na mapie trasy i otrzymać ostrzeżenie, jeżeli odstępstwo od trasy będzie większe od dozwolonego – dodaje Paweł Wojtysiak.

 

Opr. M. Mazur

Ściągnij cały artykul

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This