Katagoria: Telematyka, opublikowano: 11 lutego 2014


Telematyka Iveco obniża koszty

Telematyka Iveco obniża koszty

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/1-2

 

StralisPeople-1991B

 

Iveco postrzega telematykę jako część Całkowitego Kosztu Posiadania pojazdu (TCO – Total Cost of Ownership). Potrzeby użytkowników były głównym czynnikiem branym pod uwagę przy projektowaniu i wprowadzaniu zmian technicznych do nowego modelu Stralis Hi-Way, Hi-Road, Hi-Street czy Trakker.

 

Całkowity Koszt Posiadania (TCO) to cena zakupu, ale także użytkowania i utrzymania pojazdu w całym okresie jego użytecznej eksploatacji. Cena zakupu to dopiero wierzchołek góry lodowej, na którą składają się wszystkie koszty posiadania i użytkowania pojazdu.

W zarządzaniu pojazdami działającymi w transporcie międzynarodowym, ale także krajowym, wpływ na kształtowanie kosztów użytkowania ma wartość zakupu, przeglądy i naprawy, zużycie paliwa, płace kierowców, opłaty drogowe i podatki. Koszt paliwa może stanowić nawet 40 proc. TCO, przeglądy i naprawy stanowią następne 5 proc. Rozwiązania telematyczne pozwalają zredukować TCO.

Połączenie wysokiej jakości produktu z szerokim wyborem usług serwisowych od Assistance NonStop do usług zarządzania flotą i szkoleniem dla kierowców z ekonomicznej jazdy, przyniosło redukcję TCO aż do 6,1 proc. dla pojazdu wykorzystywanego w transporcie międzynarodowym przy przebiegach do 150000 km rocznie w ciągu 4 lat.

 

Spalić mniej

Częścią mającą największy wpływ na wartość TCO jest koszt związany ze spalanym paliwem. Iveco wykorzystało sprawdzone technologie z poprzedniego modelu EcoStralis i połączyło je z rozwiązaniami zastosowanymi w nowych modelach. W przypadku flagowego Hi-Way redukcja zużycia paliwa osiągnęła nawet 10 proc. Iveco, jak wspomnieliśmy, wykorzystało w nowych modelach dobrze znane i sprawdzone rozwiązania. A zatem na pokładzie Hi-Way zainstalowano system ECOSWITCH (ogranicza maksymalną prędkość do 85km/h oraz optymalizuje osiągi w zależności od masy zestawu), ECOFLEET (system zmieniający charakterystykę pracy zautomatyzowanej skrzyni biegów EuroTronic, który przełącza ją w całkowicie automatyczny tryb pracy  w celu uniknięcia niewłaściwego doboru biegów, tak aby pojazd wykorzystywał najbardziej optymalną prędkość obrotową silnika) oraz TPMS (miernik ciśnienia powietrza w oponach, a właściwy „wiaterek w kołach” to właściwe zużycie opon, bezpieczeństwo jazdy oraz niższe spalanie paliwa). Do tego trzeba dodać opony o niskich oporach toczenia oraz odpowiednio dobrany układ napędowy do potrzeb transportowych  – moc silnika, typ skrzyni biegów oraz przełożenie tylnego mostu w zależności od pokonywanych tras.

Jednak pogoń za zwiększoną wydajnością pojazdu jest procesem ciągłego rozwoju, dlatego kolejnym krokiem w optymalizacji TCO jest telematyka.

 

Zarządca w kabinie

Usługi telematyki przewidują dwustronną komunikację pomiędzy kierowcą a biurem. Telematyka wymaga odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.

W przypadku Iveco Hi-Way jest to skrzynka telematyki UTP (ujednolicona platforma telematyki, Unified Telematics Platform) opracowana wspólnie przez firmy Iveco oraz Omnitracs. UTP to nowy moduł telematyki przesyłający drogą radiową dane pojazdu, takie jak pozycja geograficzna, dane z tachografu oraz dane FMS/CAN. Instalacja UTP jest podstawowym wymaganiem umożliwiającym zapewnienie usług telematyki Iveco/Omnitracs. Oprócz UTP niezbędne jest również oprogramowanie, czyli system IVECONNECT. Pomysł na stworzenie takiego systemu narodził się ze świadomości, że ekonomiczny styl jazdy kierowcy może przynieść oszczędności paliwa w wysokości od 5 do 12 proc. bez względu na zastosowane technologie.

W ramach IVECONNECT dostępna jest bezpłatna funkcja „Pomoc non-stop” (ANS 24 h). Funkcja ta zapewnia kierowcy (oraz pojazdowi) bezpośredni kontakt z centrum obsługi klienta Iveco CustomerCenter. Kierowca może poprosić centrum o pomoc i w razie potrzeby może zdalnie otworzyć „zlecenie”. Iveco CustomerCenter automatycznie pobiera pozycję geograficzną pojazdu oraz kody błędów pokazywane na wyświetlaczu, co umożliwia szybsze i lepsze zapewnienie pomocy.

Wyświetlanie informacji o czasie pracy kierowcy – ta funkcja jest stosowana do przeglądania danych o czasie pracy kierowcy oraz jego odpoczynkach, tak aby  zgodnie z obowiązującymi przepisami wykorzystać maksymalnie czas pracy. W dowolnym momencie kierowca może zobaczyć, ile upłynęło czasu prowadzenia pojazdu, jak również ile go jeszcze pozostało. Wszystko po to, aby uniknąć mandatów i niepotrzebnych przestojów.

W ramach IVECONNECT kierowca może się kontaktować z dyspozytorem w biurze za pomocą darmowych wiadomości tekstowych.

Zarządzanie zamówieniami/przepływem pracy – funkcja ta jest wykorzystywana do wysyłania zamówień do pojazdu podających miejsce, do którego kierowca musi dotrzeć. Cała informacja jest pokazywana na 7-calowym wyświetlaczu.

 

Raport prawdę powie

Jednak kluczową pozycją w telematyce Iveco są raporty DSE – raport oceny stylu jazdy oraz DAS – monitorowania koncentracji kierowcy. Aby powstały te raporty, system analizuje dane dostarczane z szyny CAN oraz GPS poprzez zaawansowany algorytm  stworzony przez Iveco.

Informacje dostarczane przez system DSE/DAS są wyświetlane na wyświetlaczu lub ekranie radia dotykowego (pokładowe DSE/DAS). Kiedy pojazd jest wyposażony w system telematyczny IVECONNECT, dane pokładowe związane z oceną stylu jazdy oraz obsługa monitorowania koncentracji kierowcy są zbierane i przesyłane zdalnie do kierownika floty.

W portalu Omnitracs FleetVisor™ dostępny jest specjalny interfejs do DSE/DAS, poprzez który kierownik floty może zobaczyć szczegółowe raporty o stylu jazdy i zachowaniu kierowców. Dzięki temu osoba zarządzająca flotą na swoim komputerze może sprawdzić, jaki finansowy wpływ na zmniejszenie kosztów mają praktyki bezpiecznego i wydajnego kierowania.

Kierownik floty może dokonywać optymalizacji frachtów, wybierając dostępnych kierowców w oparciu o ich indywidualne umiejętności. Dlatego rozwiązanie pozwala kierownikowi floty identyfikować kierowców z określonymi zestawami i przydzielać ich do określonych rodzajów przewozów, tras. Pozwala to na poprawę jakości usług oraz zachowania konkurencyjności na rynku przewozów.

Ogólny poziom DSE (oszczędność paliwa) jest obliczany przez podsumowanie wszystkich aspektów zachowania za kierownicą przy wykonywaniu określonego zadania i kalkulację końcowego wskaźnika. Drugi przedstawiany wynik to wykorzystanie hamulca pomocniczego, który ocenia, czy kierowca zwalnia przy pomocy hamowania silnikiem lub retardera zamiast hamulca zasadniczego, co zapewnia dodatni wynik pozwalający kierowcy na zmniejszenie zużycia paliwa.

Kierownik floty może określić kierowców wymagających treningu lub przeszkolenia w celu zwiększenia wydajności oraz zmniejszenia zużycia paliwa. Średnie zużycie paliwa we flocie, jak i różnica pomiędzy najlepszym a najgorszym kierowcą zostają zmniejszone, co zapewnia wysoki poziom oszczędności paliwa. Ponadto zwiększone zostaje bezpieczeństwo w działaniach floty.

Funkcje pokładowego urządzenia DSE/DAS są bardzo przydatne dla kierowcy, ale w połączeniu z telematyką zapewniają jeszcze większą wartość dodaną na poziomie floty.

Dodatkowo jeżeli pojazd wykorzystuje system IVECONNECT FLEET, daje on możliwość śledzenia managerowi floty wyników kierowców w czasie rzeczywistym. Poprzez portal fleetvisor.eu obsługiwany przez firmę Omnitracks, część globalnego koncernu Qualcomm, można tworzyć wiele raportów ułatwiających zarządzanie każdą flotą.

Poprzez stronę fleetvisor można również sprawdzać położenie pojazdów, ich „historyczne” trasy, obustronnie komunikować się z kierowcą, wysyłać zlecenia transportowe. System daje również  możliwość zdalnego zgrywania danych z tachografu i karty kierowcy, co jest bardzo ważne dla flot operujących w Europie, których pojazdy rzadko wracają do bazy w Polsce.

Szczegółowe testy porównań osiągnięć kierowców w jednym z głównych ocenianych punktów czyli „Oszczędność Paliwa” pokazały, że poprawa tego wyniku o jeden punkt przekłada się na oszczędności od 2.5 do 5% paliwa.

 

Dwa pakiety

Iveco we współpracy z Omnitracs oferuje dwa pakiety usług telematycznych – srebrny i złoty.
W pakiecie „Srebrnym” dyspozytor może w czasie rzeczywistym śledzić pozycję pojazdu oraz przebytą trasę, zarządzać czasem pracy kierowcy, otrzymywać raporty dotyczące podróży, pojazdu oraz kierowcy. Dostępny jest także geofencing – określanie stref oraz logowanie kierowcy. W opcji pakietu „Srebrnego” jest RTDS, czyli zdalne pobieranie danych z tachografu oraz dostęp do raportów DSE/DAS.

„Złoty” pakiet usług obejmuje to, co pakiet „Srebrny” oraz dodaje interakcję i wymianę informacji pomiędzy kierowcą a zapleczem, czyli dostępny jest moduł umożliwiający komunikowanie się za pomocą darmowych wiadomości tekstowych, zarządzanie zamówieniami, pulpitem kierowcy oraz integrację danych z zapleczem.

W opcji pakietu „Złotego” jest także RTDS oraz dostęp do raportów DSE/DAS. Ponadto po instalacji dodatkowego wyposażenia Omnitracs dostępne jest raportowanie dotyczące zabudów.
Zarówno dla pakietu „Srebrnego”, jak i dla „Złotego”, biuro dyspozytora będzie miało dostęp do dedykowanego portalu WWW zarządzania flotą pojazdów, w którym dostępne będą różne raporty oraz usługi (Omnitracs FleetVisor™).

Dostęp do funkcji oferowanych przez Omnitracs uzyskuje się z głównego 7” ekranu dotykowego IVECONNECT. IVECONNECT jest także zintegrowany z radiem, odtwarzaczem CD, z możliwością podłączenia poprzez port USB iPod/iPhone i możliwością odtwarzania plików multimedialnych oraz dodatkowo z funkcją Bluetooth.

Miesięczny koszt pakietu „Srebrnego” to 33 euro, „Złotego” 38 euro, opcjonalne RTDS – 5 euro, DSE/DAS – 5 euro. Systemy mają menu i obsługę w języku polskim.

 

Opr. M. Mazur

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This