Katagoria: Targi, opublikowano: 02 listopada 2014


Wywrot z iPhona

Wywrot z iPhona

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/17-18

 

Road_Simulator_Cargobull_Validation_Center

 

Schmitz Cargobull. Na targach IAA 2014 po raz kolejny położono nacisk na bezpieczeństwo pracy wywrotek. Dotyczy to szczególnie naczep z tylnym wywrotem, gdzie wciąż dochodzi do ciężkich wypadków. Schmitz Cargobull kładzie duży nacisk na rozwiązania zmniejszające ryzyko nieszczęśliwego zdarzenia.

 

Przy projektowaniu nowej lekkiej naczepy S.K.I. Light ze stalową muldą Schmitz Cargobull zwrócił szczególną uwagę na bezpieczeństwo pracy. Jednocześnie położono duży nacisk na niską masę własną naczepy i wytrzymałą konstrukcję.

Więcej bezpieczeństwa

W celu połączenia optymalnej masy podwozia z wytrzymałością, wywrotkę poddawano drakońskim próbom na stanowisku pomiarowym. Niemieccy inżynierowie określili, że najczęstszą przyczyną wywracania się zestawów jest nadmierne złamanie naczepy w stosunku do ciągnika. Aby uniknąć takich sytuacji zastosowano rozwiązanie, dzięki któremu kierowca przy rozpoczęciu rozładunku otrzymuje sygnał dźwiękowy informujący o niekorzystnej pozycji do wywrotu.

Dzięki kolejnym aplikacjom kierowca jest poinformowany o kącie nachylenia pojazdu. A przy przekroczeniu zdefiniowanej wartości przechyłu również odezwie się alarm. Funkcje te przekazywane są na mobilne urządzenia typu iPhone czy tablet poprzez aplikację App.

Tak samo kontrolowany jest poziom ciśnienia powietrza w kołach, także wpływający na bezpieczeństwo podczas wywrotu. Dzięki systemowi dopompowania kół utrzymywane jest optymalne ciśnienie. Także te dane możliwe są do skontrolowania przez aplikację App i są dostępne zarówno dla kierowy, jak i spedytora.

Bezpieczeństwo i komfort dla kierowców

By ułatwić wjazd, tzn. dogodną pozycję do rozładunku, szczególnie w przypadku ciągników o napędzie 4×2, pojazd może być wyposażony w pełni automatyczną funkcję asystenta trakcji. Nowy system definiuje problemy trakcyjne i poprawia trakcję przez sterowanie np. przez podniesienie osi czy obniżenie ciśnienia w pierwszej osi. Opcjonalnie wywrotka może być zaopatrzona w elektrycznie rolowaną plandekę oraz monitoring powierzchni załadowczej.

Plandeka obsługiwana może być także za pomocą aplikacji w telefonie komórkowym czy tablecie. Zmniejsza to niebezpieczeństwo wypadków spowodowanych częstym wsiadaniem i wysiadaniem z kabiny podczas plandeczenia. Dzięki kamerze można także śledzić wygodnie proces załadunku naczepy (kontrola odbywa się z poziomu telefonu komórkowego bądź tableta).

Dalszą funkcją w bezpiecznej wywrotce jest kamera cofania kontrolująca również przestrzeń znajdującą się z tyłu naczepy, będącą w martwym punkcie przy kontroli lusterkami wstecznymi. Funkcja ta umożliwia przewidywanie np. najazdu na przeszkodę podczas cofania, czy też zranienie osób znajdujących się za pojazdem. O bezpieczeństwo troszczy się także, znajdujący się w tylnej jej części, składany najazd ograniczający wypadki związane z otwieraniem czy zamykaniem tylnej klapy. Zdalnie sterowany najazd pozwala na ograniczenie liczby wejść i wyjść kierowcy z pojazdu. Obsługa tego elementu następuje również z poziomu smartfona.

Ale to nie koniec. Przy nie w pełni opuszczonej muldzie może dochodzić, przy przejeździe pod mostami, do kolizji, a w efekcie dużych szkód. Żeby ograniczyć takie zdarzenia, dzięki aplikacji kierowca jest alarmowany o jeździe bez złożonej muldy. Poza tym można zaprogramować maksymalną wysokość pojazdu czy kąt wywrotu.

Bardziej wydajne

Lekka stalowa rama wywrotek Schmitz w porównaniu z konstrukcją aluminiową pozwala na zoptymalizowanie masy własnej oraz ładowności. Jest ona również bardziej wytrzymała oferując oszczędności przy jej zastosowaniu. Stalowa rama oferuje przy tej samej masie własnej co aluminiowa, istotnie większą stabilizację przy wywrocie, a przy tym jest łatwiejsza w naprawach. Zintegrowany system wagowy oferuje całkiem nowe możliwości. Kierowca może na miejscu wydrukować list przewozowy pokazujący masy przed i po załadunku. Masa załadunku może być stale kontrolowana zarówno przez cyfrowy list przewozowy czy też dane z wagi w formie cyfrowej.

 

Zbigniew Witamborski

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This