Katagoria: Targi, opublikowano: 02 listopada 2014


Wielton: Pokazali siłę konstruktorów

Wielton: Pokazali siłę  konstruktorów

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/17-18

 

wielton3

 

Konstruktorzy Wieltonu tworzą produkty, które spełniają ostre wymagania użytkowników. Najpierw jest pomysł, potem modele 3D i dokumentacja konstrukcyjna projektu. Następnie powstaje prototyp, który przechodzi badania walidacyjne.

 

Tak w skrócie można opisać pracę biura konstrukcyjnego Wieltonu. Jej efekty można było oglądać w Hanowerze.
Każda z wielkich firm produkujących naczepy od zawsze walczy z masą. Każdy kilogram mniej, to większe możliwości przewozowe, tak cenione przez użytkowników. – Kluczowe zadania, nad którymi pracują konstruktorzy Wieltonu to zmniejszenie masy własnej, zwiększenie niezawodności, polepszenie funkcjonalności oraz design. Bardzo istotnym parametrem, który wyróżnia produkty Wieltonu jest niska masa własna – mówi Maciej Kaczor, dyrektor Działu Badań i Rozwoju Wieltonu.

Konstruktorzy nie śpią

Do jej obniżenia przyczyniła się przede wszystkim zmiana konstrukcji ram pojazdów, zabudów i skrzyń ładunkowych oraz zastosowane materiały. – Dzięki pojawieniu się na rynku drobnoziarnistych wysoko wytrzymałych stali np. S700 MC, 1000 DP oraz trudnościeralnych HB400, 450 Wielton można było obniżyć masę własną naczep Wieltonu – dodaje Maciej Kaczor. W ten właśnie sposób zastąpiono materiały hutnicze elementami profilowanymi z blach wysoko wytrzymałych, które można wykonać dzięki nowoczesnej technologii przygotowania i spawania. – Wielton, jako pierwszy w Polsce zastosował te stale do produkcji swoich pojazdów. Zdecydowaliśmy się również na skonstruowanie własnych profili aluminiowych, których kształt pozwolił na pozbycie się zbędnych kilogramów. Do uzyskania mniejszej masy własnej przyczyniło się także zastosowanie lżejszych komponentów, nad którymi również pracują dostawcy Wieltonu np. siłowniki hydrauliczne, osie, zawieszenia, zbiorniki pneumatyczne, zderzaki, nogi podporowe itp. Podobnie było z nowymi produktami, które prezentowaliśmy na Targach w Hanowerze, czyli naczepą podkontenerową, wywrotką i naczepą kurtynową – mówił Maciej Kaczor.

Podkontenerowa i lekka

Jedną z nowości pokazanych w Hanowerze była naczepa podkontenerowa NS3P45R2M2 z wysuwnym przodem i tyłem. Naczepa przystosowana jest do transportu najpopularniejszych typów kontenerów morskich bez konieczności uzyskania dodatkowych zezwoleń na przejazd ponadgabarytowy. Dostępne są dwie wysokości siodła – 1170 mm i 1090 mm. Podwozie naczepy posiada wysuwane elementy, tj. przód, tył oraz zderzak, które ustawiane są w wymaganych pozycjach w zależności od rodzaju przewożonych kontenerów.

Rama modułowa została wykonana z wysoko wytrzymałych stali. Wysuw części przedniej i zderzaka tylnego realizowany ręcznie, wysuw części tylnej realizowany pneumatycznie lub mechanicznie w zależności od zamówienia nabywcy.

Wielton proponuje osie i zawieszenia SAF, BPW, DC. Wyboru dokonuje nabywca. Naczepa posiada dodatkowe gniazdo na czop oraz kompozytowy odbój boczny i mocowanie lamp tylnych. Elementy ruchome są cynkowane ogniowo. Przewody elektryczne i pneumatyczne w elementach wysuwnych umieszczone w prowadnikach łańcuchowych. W opcji znajdują się aluminiowe nogi zrzutowe i aluminiowe zbiorniki powietrza, kosz na koło zapasowe i skrzynka narzędziowa. Masa własna w najlżejszej konfiguracji tej naczepy wynosi tylko 5050 kg.

Mega Rynna na wagon

Kolejnym pojazdem prezentowanym przez Wielton była naczepa kurtynowa typu MEGA RYNNA do przewozu intermodalnego. Jej głównym zastosowaniem jest przewóz m. in. stali w kręgach. Wysokość siodła w wagonie wynosi 88 cm. Pojazd posiada certyfikat zgodności z wymaganiami UE – CoC (Certificate of Conformity), certyfikat XL wg EN-12642, a także certyfikaty na przewóz napojów, opon, stali w arkuszach i kręgach.

Konstrukcja podwozia została przystosowana do transportu na wagonach typu: e, f, g, i. Ramę wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości S700, natomiast podłogę ze sklejki wodoodpornej o podwyższonej wytrzymałości (30 mm). Zainstalowano 4 punkty chwytania „grab handles” (po 2 na stronę) umożliwiające pionowy załadunek naczepy na wagon oraz prom, oznaczone żółtym kolorem na bokach naczepy (zgodnie z normą UIC 596-5). Na każdej stronie jest po 4 uchwyty promowe umożliwiające zabezpieczenie naczepy na promie. Zastosowano także zawieszenie rozłączne dedykowane do załadunku pionowego.

Podnoszony tylny zderzak ze wspomaganiem składa się po kontakcie z przeszkodą i zabezpiecza przed uszkodzeniem podczas osadzania naczepy w wagonie, czy podczas manewrowania na terminalach załadunkowych lub w trakcie wjazdu na prom. Plandeka boczna posiada 24 klamry z podwójnym zabezpieczeniem i oznaczona jest numerem identyfikacyjnym ILU. Naczepa jest wyposażona w 5-tonowe uchwyty mocowania ładunku, po 7 sztuk na stronę oraz 14 par 2-tonowych uchwytów wewnątrz naczepy w zależności od zamówienia. Dodatkowo obrzeże boczne wyposażone w system „safety lock” do zabezpieczenia ładunku. Są także 4 dodatkowe miejsca do montażu kłonic. Wytrzymałość konstrukcji potwierdzona została przez zewnętrzną jednostkę certyfikującą TUV Nord, a dopuszczenie naczepy do transportu koleją zrealizowano z firmą DB Schenker.

Naczepę można wyposażyć w osie i zawieszenie SAF lub BPW, o obciążeniu technicznym 9000 kg, felgi stalowe lub aluminiowe z ogumieniem 445/45 19,5’’ w zależności od zamówienia. Pojazd posiada dwuzakresowe nogi podporowe JOST. Wzmocniona tablica przyłączeniowa zamontowana jest na ścianie przedniej i chroniona gumowymi odbojami (wymagania Ro-Ro). 4 gniazda i 4 słupy pionowe znajdują się w przedniej części podłogi. Odboje gumowe na tylnym obrzeżu chronią rygle zamykające drzwi.

Dodatkowo zastosowano rollstopy chroniące tylną cześć naczepy przed uszkodzeniem. W celu usunięcia lodu, wody oraz innych zanieczyszczeń z dachu naczepy istnieje możliwość zastosowania sytemu AIRPIPE. Uchwyty na deski stelażowe znajdują się pod ramą naczepy. Masa własna tej naczepy to 7300 kg.

Do trudnych zadań

Kolejną nowością zaprezentowaną przez Wielton w Hanowerze była naczepa wywrotka stalowa typu half-pipe 26 m3 oznaczona symbolem NW3S26SHPKSL48.

Podwozie wywrotki wykonane jest ze stali wysoko wytrzymałej z osiami o obciążeniu technicznym do 9000 kg. Dostępne są zawieszenia SAF, BPW i DC – do wyboru. Zderzak tylny, zgodny z regulaminem 58, składa się i jest przystosowany do pracy z rozściełaczami mas bitumicznych. Może być wykonany ze stali lub aluminium.

Skrzynię ładunkową cechuje nowoczesny design o zmiennym przekroju. Poszycie podłogi oraz ścian wykonano z trudnościeralnej stali Hardox HB 450. Grubość podłogi wynosi 4 mm. Powierzchnia jest gładka, bez podłużnic i poprzeczek. Ściany mają grubość 3 mm. Tylne zamknięcie to klapa do czoła z opcjonalnym, dokręcanym zsypem i otworem zsypowym.

Niewątpliwym atutem wywrotki jest szeroki wachlarz konfiguracji elementów wyposażenia podwozia i nadwozia. Można wybierać pomiędzy stalowymi i aluminiowymi obręczami kół, zderzakiem tylnym, zbiornikami powietrza, siłownikami hydraulicznymi dwóch wiodących producentów, typem nóg podporowych, a także rodzajem oświetlenia – żarówki lub LED, czy manualnie lub automatycznie otwieranym dach. Masa własna wywrotki o kubaturze 26 m3 wynosi 5530 kg w najlżejszej konfiguracji.

 

(am)

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This