Katagoria: Targi, opublikowano: 12 stycznia 2016


Kortrijk: Belgijskie święto autobusów

Kortrijk: Belgijskie święto autobusów

Artykuł z numeru: TRUCKauto 2015/19-24
Przeczytaj on-line

 

Tegoroczne październikowe targi autobusów w Kortrijk zdominowane zostały przez autobusy turystyczne. Wystawa w Belgii była także miejscem premier nowych modeli.

 

Przyzwyczailiśmy się, że co dwa lata, późną jesienią, w belgijskim Kortrijk brakuje miejsc hotelowych, a wszystkie restauracje tego małego miasta są przez kilka październikowych dni pełne. Nie inaczej było podczas tegorocznych targów Bus World 2015, które znowu odnotowały sukces, bijąc wszelkie rekordy poprzednich lat. Tak wielkiej imprezy nikt ze zwiedzających nie spodziewał się – swoje produkty wystawiało 411 firm (+5,9 proc.) z 36 krajów. Wzrost 9 proc. zanotowano także pod względem liczby zwiedzających (35 tys.), którzy przyjechali do Kortrijk aż z 118 krajów. Pomimo tak wielkiego rozmachu imprezy, zabrakło jednak kilku firm z Wielkiej Brytanii czy też Hiszpanii.

_DSC0797

 

Autobusy piętrowe w natarciu

Na każdym kroku dało się zauważyć, że świat autobusów turystycznych przechodzi widoczne zmiany, na które mają wpływ pojawiające się w Europie nowe linie autobusowe. Dzięki temu wzrasta zapotrzebowanie na duże autobusy turystyczne. Zgodnie z tym trendem VDL Bus&Coach zaprezentował po raz pierwszy nową piętrową Futurę, która górowała pod względem nowości nad innymi autobusami prezentowanymi na targach. FDD2 aby sprostać oczekiwaniom rynku oferowana jest w dwóch długościach – do 14,1 m.

Uwagę zwraca modułowa i lekka konstrukcja tych autobusów. Część dachowa i podłoga piętra zbudowane zostały z paneli typu sandwich, dzięki którym holenderski producent nie tylko odchudził konstrukcję, ale również obniżył środek ciężkości pojazdu. Autobus przekonuje także stylistyką wnętrza. Odnieśliśmy wrażenie, że prezentowany autobus zaspokoić może także użytkowników klasy biznes. Drobny zgrzyt budzić może trudny dostęp do powierzchni bagażowej, biorąc jednak pod uwagę, że konstrukcja autobusu jest dalej rozwijana, konstruktorzy na pewno uporają się i z tym problemem.

VDL Bus&Coach zaprezentował po raz pierwszy nową piętrową Futurę

VDL Bus&Coach zaprezentował po raz pierwszy nową piętrową Futurę

Nowa Futura mierzyć się może z konkurencją niemieckich autobusów, ponieważ Setra pozostaje przy swojej konstrukcji S431DT, choć wyposażonej w nowe 6-cylindrowe silniki OM-471. Silnik rozwija moc 510 KM. Ze względu na nowe normy emisji został wyposażony w nowy katalizator SCR.

 

Odnowiona ikona design

W odnowionym Neoplan Skyliner jest więcej miejsca przy kokpicie. Zastosowano także nowy szklany dach. Na nowo został zaprojektowany również tył pojazdu. Środkowe drzwi są szersze niż w poprzedniej wersji i przygotowane do montażu rampy dla wózków inwalidzkich. Mocną stroną pojazdu są łatwo dostępne, obszerne schowki na bagaż.

Autobus napędza 6-cylindrowy silnik     D 026 o mocy 505 KM współpracujący z tempomatem GPS (Efficient Cruise) i automatyczną skrzynią Tipmatic. Prezentowany na targach pojazd w przyszłości służyć będzie drużynie hokejowej z Ingolstadt.

Na stoisku Van Hool również był prezentowany „piętrus”. Astromega TDX27 wyposażona została w 900-litrowy zbiornik na paliwo i amortyzatory FSD „Frequency Selective Damping” z specjalnym system zaworów hydraulicznych poprawiających komfort jazdy.

W tym segmencie autobusów swój pojazd wystawił przedstawiciel hiszpańskiej firmy Unvi i Ajats. Obydwie firmy zrezygnowały z drugiej pary schodów prowadzących na wyższy pokład. Rozwiązanie to możliwe jest zgodnie z normami europejskimi tylko, gdy piętro posiada mniej niż 50 miejsc.

 

Festiwal okrętów flagowych

Swoje premiery świętowały także inne firmy. Należał do nich hiszpański Irizar, lider w produkcji karoserii i autobusów na rynku hiszpańskim. Do końca roku 2015 Irizar chce wyprodukować 250 autobusów, co stanowi potężny skok w porównaniu z rokiem ubiegłym (w roku 2014 wyprodukowano 120). Producent postawił na rozwój swoich autobusów, których najlepszym przedstawicielem jest flagowy i8. Podobnie jak w poprzednim typie i6 Hiszpanie wykorzystują skrzynię ZF i silnik DAF. Prawie 4-metrowy autobus w 3-osiowej wersji imponuje nową stylizacją wnętrza, trochę przypominającą swojego poprzednika PB.

Irizar i8 oferuje wszystko, czego należy spodziewać się od nowoczesnego autobusu – spełnia normy bezpieczeństwa ECE R 66-02

Irizar i8 oferuje wszystko, czego należy spodziewać się od nowoczesnego autobusu – spełnia normy bezpieczeństwa ECE R 66-02

Irizar i8 oferuje wszystko, czego należy spodziewać się od nowoczesnego autobusu – spełnia normy bezpieczeństwa ECE R 66-02. Na pokładzie tego autobusu znajdziemy system ESP, system hamulcowy AEBS, asystent pasa, jak również tempomat zbliżeniowy ACC, czy system kontroli ciśnienia w oponach. Autobus ten napędza sprawdzona 460-konna jednostka napędowa, 6-cylindrowy DAF MX13.

Nie mniej ambitny jest najnowszy projekt tureckiego producenta TEMSA – ze swoim autobusem Maraton, który przy wysokości 3,9 m śmiało konkuruje w segmencie pojazdów wysokopokładowych z europejskimi produktami. Maraton dostępny jest jako autobus 2-osiowy w długościach 12,36 m i 13,8 m. Napędzany jest również silnikiem DAF MX11 o mocy 435 KM, współpracującym również z automatyczną skrzynią ZF AS-Tronic.

Być może należałoby jeszcze wspomnieć, że w tej klasie, z europejskimi producentami konkurować może Yutong HTC, który otrzymał zaprojektowane w Hiszpanii nadwozie, a jego konstrukcja i układ jezdny powstały we współpracy z niemieckim biurem projektowym Buscotec. Komponenty wykorzystane w autobusie również pochodzą od renomowanych europejskich dostawców. Autobus, podobnie jak TEMSA, napędzany jest 435-konną jednostką DAF MX11, współpracującą z automatyczną skrzynią ZF. Ambicją chińskiego producenta jest otworzenie w przyszłości linii montażowej w Europie, najprawdopodobniej wybór padnie na Francję.

 

Ekskluzywny komfort

Autobus klubowy Setra S511 HD jest kontynuacją w linii autobusów, której historia rozpoczęła się dokładnie 60 lat temu. Autobus ten przekonuje zmodernizowanym kokpitem i perfekcyjnie usytuowanymi pedałami, które znacząco ułatwiają kierowcy pracę. 6-cylindrowy 394-konny silnik OM 470 współpracuje z automatyczną mercedesowską skrzynią PowerShift.

Innym przedstawicielem tego segmentu autobusów prezentowanym w Kortrijk był pełnowymiarowy Neoplan City Liner, wyposażony tylko w 36 komfortowych foteli. Wisienką na torcie tego autobusu jest zlokalizowana w tylnej jego części salonka biznesowa wyposażona w 8 miejsc.

Lion’s Coach z kolei wyposażony został w najnowszej generacji systemy bezpieczeństwa i wspomagania, które są niezbędne do obsługi linii dalekobieżnych. Wyposażony w tempomat GPS, gniazdka 230-woltowe przy każdym siedzeniu i powiększony zbiornik, autobus ten oferuje niezawodność i komfort jazdy w warunkach obsługi linii autobusowych. Dobrą wiadomością jest, że tego typu wyposażenie (asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, system awaryjnego hamowania EBA) będzie standardem w autobusach MAN.

Jury nagrody Coach od the Year 2016 przekonał swoimi walorami Magelys z Iveco Bus. To wyróżnienie przyznane zostało być może zbyt późno, jednak zasłużenie. Design autobusu jest ciągle świeży. W erze silników Euro 6 ten 2-osiowy autobus oferowany jest w dwóch długościach. Musi być jednak napędzany małym 6-cylindrowym silnikiem Cursor 9, który jest dopasowany dokładnie na miarę tego autobusu, lecz nie pozostawia wiele rezerwy mocy.       

 
Zbigniew Witamborski

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This