Katagoria: Targi, Technika, opublikowano: 08 grudnia 2012


Komtechnika: Komunalne nowalijki w środku jesieni

Komtechnika: Komunalne nowalijki w środku jesieni

Komtechnika, Międzynarodowe Targi Techniki Komunalnej w Poznaniu to jedna z największych branżowych wystaw w Polsce. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad siedemdziesięciu wystawców.

Rynek pojazdów komunalnych jest ściśle powiązany z przetargami organizowanymi przez włodarzy miast czy gmin. Dodatkowym „motorem”, wpływającym w najbliższych miesiącach na zwiększenie popytu na sprzęt, może stać się tzw. ustawa śmieciowa. Producenci i dystrybutorzy liczą na wzmożone zakupy śmieciarek i zamiatarek. Obecnie sytuacja nie wygląda najlepiej.

Z hakiem od… KH-KIPPER
Firma KH-KIPPER przedstawiła swą propozycję w ramach tzw. Miasteczka ekologicznego. Pokazano podwozie (Iveco Eurocargo 160E20K) z urządzeniem hakowym. Do napędu użyto jednostki zasilanej sprężonym gazem ziemnym (CNG). Motor dysponuje mocą maksymalną 147 kW. Urządzenie hakowe to KH-Lift ZH-8 przystosowane do współpracy z popularnymi w „komunalce” kontenerami o długości 3,3-4,3 m. Dopuszczalny udźwig wynosi 9 t, a masa własna urządzenia nieznacznie przekracza tonę. Załadunek kontenera stabilizują ślizgi rolkowe. Zastosowano system hydraulicznej blokady kontenera. Sterowanie odbywa się z kabiny (pneumatycznie), bądź z zewnątrz (mechanicznie). Pompa tłoczkowa dysponuje wydajnością 60 l/min. Ramię haka wykonano z wysokogatunkowej stali Domex.

NTM w ofensywie
Po raz pierwszy w tak szerokim wymiarze na poznańskiej wystawie prezentowano produkty firmy NTM. To wywodzący się z Finlandii, a mający swe filie w Szwecji, Estonii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce producent i dystrybutor sprzętu transportowego dla sektora komunalnego. Gama obejmuje m. in. śmieciarki ładowane od tyłu, wyposażone w podwójny. elektrohydrauliczny system obsługi prasy zagęszczającej (również dwukomorowe, pozwalające na zbiórkę dwóch frakcji odpadów jednocześnie). Zainteresowanie targowych gości budziły np. śmieciarki serii OM, z wydajnym systemem obsługiwanym przez jednego operatora, a mogącym „obsłużyć” nawet tysiąc kontenerów dziennie. Zautomatyzowany załadunek boczny umożliwia operatorowi opróżnianie pojemników znajdujących się w odległości do 2,4 m od pojazdu, bez konieczności wychodzenia z szoferki. W konstrukcji wykorzystano zasadę wahadła hydraulicznego. Zabudowa może być zamontowana zarówno na podwoziu dwu-, jak i trzyosiowym (część operacyjna ma obj. 14-24 m sześc.). Masa zabudowy wynosi 4,5-5,5 t, cykl roboczy trwa do 25 s. System obsługuje pojemniki o poj. 80-600 l (maksymalny ciężar 275 kg).

Liczy się zwrotność
Rodzimych producentów reprezentowała m. in. firma MWM Brzesko. Pokazano śmieciarki SK-2 i SK-6. Bazę stanowią 6-tonowe auta dostawcze, np. Iveco Daily, a oba rozwiązania posiadają boczny system załadowczy. SK-2 to samochód-śmieciarka przeznaczony do obsługi pojemników 110-360 l, a skrzynia ma obj. 5,5-6,5 m sześc. Zastosowano liniowy mechanizm zgniatający (proporcje zgniatania 2,5:1). SK-6 to nadwozie kontenerowe, współpracujące z typowym urządzeniem hakowym, a obsługujące pojemniki 110-240 l. Jak podkreśla Tomasz Adamczyk (MWM Brzesko), walorem SK-2 oraz SK-6 są niewielkie gabaryty, co sprawia że pojazdy mogą sprawnie poruszać się nawet w najbardziej zatłoczonych rejonach śródmiejskich.

Bonetti wielofunkcyjny
Wielofunkcyjność, możliwość zastosowania przez cały rok, to coraz częściej akcentowana przez użytkowników, pożądana cecha pojazdów komunalnych. Właśnie takie walory mają samochody włoskiej marki Bonetti. Od niedawna trafiają na polski rynek za pośrednictwem spółki Tezana. Posiadają napęd na cztery koła. Podstawowym modelem jest trzymiejscowy, zasilany 146-konnym motorem Fiata, F100X dostępny w wersjach: 35E5 i 50E5 (DMC wynosi odpowiednio 3,5 oraz 5 t). Samochody dostępne są w wersjach o rozstawie osi wynoszącym 2,22 oraz 2,55 m, a element wyposażenia stanowią zaczepy: kulowy i oczkowy (40 mm). Przystosowując pojazd do realizacji zadań komunalnych można go zaopatrzyć np. w zakabinowy żurawik lub dowolną zabudowę kontenerową. Dostępna jest fabryczna wywrotka trójstronna. Często F100X wykorzystywany jest do zimowego utrzymania dróg, jest bowiem nośnikiem pługa czy piaskarki. W targowej wersji pojazd zaopatrzono w piaskarkę EPT-15 marki Pronar.

Siła telematyki
Coraz większą rolę w transporcie komunalnym odgrywają systemy monitoringu. Na Komtechnice pokazano XTrack, rozwiązanie nadzorujące zarówno parametry zabudowy pojazdu (praca mechanizmu załadunkowego; wyładunek; praca przystawki hydraulicznej; praca prasy), jak również parametry podwozia (trasy przejazdów; prędkość jazdy; czas pracy; zużycie paliwa; czas i miejsca postojów; identyfikacja kierowców i pasażerów). Rejestrator GPS dostarcza dane o lokalizacji i czasie wykonanych załadunków, a przy wykorzystaniu wagi umożliwia automatyczne „liczenie” wagi śmieci wrzucanych z poszczególnych pojemników do śmieciarki. Z kolei Elte GPS przedstawiła system optymalizacyjny z automatycznym układaniem tras, a będący nowym modułem systemu SMOK. Narzędzie uwzględnia pojemność pojazdów oraz pojemników i planuje trasę tak, aby powroty na składowisko odpadów były wykonywane w najkrótszym czasie i przy najmniejszej liczbie przejechanych kilometrów. Moduł współpracuje z systemem dynamicznego ważenia oraz identyfikacji pojemników.
Tekst i zdjęcia: Michał Jurczak

Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This