Katagoria: Targi, opublikowano: 09 września 2014


Goldhofer: McPherson przytrzyma naczepę

Goldhofer: McPherson przytrzyma naczepę

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/15-16

 

Untitled-2

 

Niezależne zawieszenie kół typu McPherson jest stosowane przeważnie w pojazdach osobowych. Jednak Goldhofer postanowił przeszczepić ten typ zawieszenia do swoich pojazdów – naczep niskopodwoziowych do zadań specjalnych Goldhofer STZ-MPA.

 

Ten typ zawieszenia jest lżejszy, prostszy w budowie i zajmuje mniej miejsca, w przeciwieństwie do stosowanych systemów opartych na tradycyjnym zawieszeniu mechanicznym czy elementach hydropneumatycznych lub pneumatycznych.

Goldhofer „przeszczepił” McPhersona do zawieszenia osi 12-tonowych w naczepach niskopodwoziowych. Goldhofer wdrażając tą ideę skonstruował niezależną oś wspólnie z partnerami: z BPW i Neumeister und Heyd., starając się o dostępne na rynku komponenty. Tak powstała lekka, prosta, niezabierająca dużo miejsca oś o pojedynczym zawieszeniu koła. Jest prosta w obsłudze i dedykowana do naczep o szczególnie niskim prześwicie.

Typoszereg naczep Goldhofer STZ-MPA bazuje na uznanej od dziesiątków lat konstrukcji STZ-L (amortyzowanie pneumatyczne). Po raz pierwszy jego zapowiedzi i opatentowanie konstrukcji nastąpiło w związku z wystawą BAUMA 2013. Osie MPA są najlżejsze w segmencie, z pojedynczym zawieszeniem kół. Idea tej konstrukcji zawieszenia goleniowego opiera się na zminimalizowaniu podstawowej liczby komponentów do 3: trójkątnego wahacza poprzecznego z łożyskami molekularnymi, elementu resorującego (goleni) z amortyzatorem teleskopowym i wspornika koła współpracującego z typowymi osiami. Siłownik hamulcowy jest chroniony tą konstrukcją. Jest to niezbędne do zapewnienia takich funkcji jak prowadzenie osi, skręt, amortyzacja i wyrównywanie osi w zakresie 315 mm. Minimalna wysokość ładowania to 785 mm.

Zastosowanie nowych osi zapewnia optymalne własności skrętne, chroni nawierzchnię i ogumienie przed nadmiernym naciskiem. Patent przewidziany jest do zastosowania przede wszystkim w osiach wleczonych, najbardziej narażonych na siły tarcia. Cały system charakteryzuje kąt skrętu do 60 stopni, umożliwiając manewrowanie naczepą w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Naczepa zapewnia bezpieczeństwo transportu nawet przy uciążliwych koleinach, co będzie odczuwalne przez użytkownika pewnym pokonywaniem nierówności. Cylindry i przewody hamulcowe są tak pochowane, by nie ulec uszkodzeniu podczas eksploatacji.

Poprzez lekką konstrukcję i dopuszczenie osi do nacisków 12 t można zmniejszyć liczbę montowanych osi w naczepie (np. zamiast w 5, wyposażyć w 4 osie). Użytkownik otrzymuje zatem konkretne korzyści w postaci lekkiego, trwałego i łatwego w obsłudze pojazdu.

Kolejne wdrażane już do produkcji modele to naczepy z wypinaną łabędzią szyją STZ-V i z zagłębionym pokładem ładunkowym. Najnowsza naczepa z nową technologią osi MPA będzie prezentowana na stoisku Goldhofer w Hanowerze.

 

Zbigniew Witamborski

 

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This