Katagoria: Rynek, opublikowano: 08 grudnia 2012


Solaris Bus & Coach: Poznańskie jamniki na szynach

Solaris Bus & Coach: Poznańskie jamniki na szynach

Solaris Bus & Coach już kilka miesięcy temu zakończył dostawę tramwajów Tramino dla poznańskiego MPK. Przewoźnik otrzymał wszystkie 45 zamówione egzemplarze. To jedno z największych tego rodzaju zleceń dla komunikacji miejskiej ostatnich lat. 

Ponad połowę kosztów inwestycji (ok. 180 mln zł) sfinansowano z funduszy unijnych. Teraz w fabryce Solarisa powstają tramwaje dla Olsztyna.
Solaris Bus & Coach w ciągu kilkunastu minionych lat dostarczył odbiorcom już prawie 10 tysięcy autobusów. Kursują po ulicach wielu miast Polski, Niemiec, Włoch, Francji, popularne „jamniki” spotkać można również w Skandynawii, a nawet Zjednoczonych Emiratach Arabskich. To właśnie uwzględniając doświadczenia zdobyte przy ich produkcji zdecydowano się stworzyć tramwaj, Tramino.
– Tramwaje dla MPK w Poznaniu były pierwszymi, jakie wyprodukowaliśmy w naszej firmie. Powstały przy olbrzymim współudziale samego przewoźnika. Nie wstydzimy się tego, a wręcz jesteśmy z tego dumni. Podobnie jak kiedyś w przypadku autobusów Urbino, tak teraz w przypadku tramwajów staraliśmy się uwzględnić wszystkie sugestie jakie otrzymaliśmy od przyszłego użytkownika. W rezultacie egzemplarze seryjne różnią się od prototypowego Tramino, który prezentowaliśmy wcześniej, podczas jazd testowych – tłumaczy Solange Olszewska, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Tramino to pięcioczłonowy przegubowiec mierzący 32 m i posiadający na całej długości niską podłogę. Jednorazowo, nominalnie jest w stanie zabrać na pokład 48 osób na miejscach siedzących oraz ponad 180 na miejscach stojących. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu są specjalne szyny, do których zamontowano siedzenia. To sprawia, że można w bardzo krótkim czasie aranżować przestrzeń dla pojawiających się w danej sytuacji potrzeb, np. zwiększyć liczbę siedzeń.
Wnętrze jest w pełni klimatyzowane (niezależna klimatyzacja kabiny motorniczego oraz przedziału pasażerskiego). Zwraca uwagę również wyjątkowo duża szerokość podwójnych drzwi, wynosząca 1,5 m. Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 0,75 m. W pojeździe znajdują się dwa biletomaty. Do napędu Tramino służą cztery silniki asynchroniczne. Pochodzą od firmy VEM, każda z jednostek dysponuje mocą maksymalną 105 kW.
Obecnie Solaris Bus & Coach przygotowuje dostawę pięciu kolejnych Tramino, w nieco odmiennej od wcześniejszej kompletacji, a przeznaczonych dla niemieckiego miasta Jena. Budowane są z myślą o eksploatacji na torowisku o rozstawie torów wynoszącym 1 m. Dostawa tych tramwajów zakończyć ma się w połowie przyszłego roku. Inne z niemieckich miast, Brunszwik, zamówiło 15 sztuk Tramino (dostawa w 2014 r.).
Kolejnym polskim użytkownikiem popularnych „jamników” będzie natomiast Olsztyn. We wrześniu Olsztyn podpisał kontrakt na dostawę piętnastu tramwajów Solaris Tramino. Dostawa pojazdów o łącznej wartości 120,5 mln zł zostanie sfinalizowana w 2014 r. Tramino dla Olsztyna będą trzyczłonowe, dwukierunkowe, o długości 29,3 m. Wyposażone zostaną w sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron i zabiorą na pokład ponad 230 pasażerów. Dwa skrajne wózki będą wózkami napędowymi, a środkowy wózkiem tocznym. Układ napędowy będą stanowić cztery silniki trakcyjne. – Tramino dla Olsztyna to nie tylko technicznie zaawansowany tramwaj na światowym poziomie, ale również pojazd o atrakcyjnym designie. Wierzę w to, że pasażerowie w stolicy Warmii i Mazur szybko pokochają tramwaje marki Solaris – mówi S. Olszewska.
Termin dostawy skorelowano z oddaniem do użytkowania linii tramwajowej. W Olsztynie trwają prace przy budowie infrastruktury tramwajowej. Tramwaj jako środek transportu zniknął z tamtejszych ulic w połowie lat 60. ubiegłego wieku. Projekt odbudowy trakcji tramwajowej w tym mieście współfinansuje Unia Europejska.
Tekst i fot. Michał Jurczak

Ściągnij cały artykul

 

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This