Katagoria: Rynek, opublikowano: 05 kwietnia 2013


Krok naprzód – fabryka w Turcji otwarta

Krok naprzód – fabryka w Turcji otwarta

20 marca 2013 nastąpiło otwarcie nowego zakładu produkcyjnego w Turcji. Właściciel grupy Bernard Krone wraz ze swoim partnerem Dogus Otomotiv przecięli niebieską wstęgę dla jednej z najnowocześniejszych fabryk należącej do niemiecko-tureckiej grupy.

W pierwszym roku z fabryki powinno wyjechać 2000 naczep przeznaczonych dla regionu Morza Śródziemnego, Turcji i krajów ościennych. Tire położone jest w pobliżu wschodniotureckiego portu Izmir, co ułatwi logistykę na cały region. Fabryka jest obecnie w fazie rozruchu i od tego czasu wyjechało prawie 500 pojazdów. W najbliższym czasie zlokalizowana zostanie tu produkcja modeli ProfiLiner, MegaLiner i dedykowanych na rynek turecki 75 cm „burtówek” przeznaczonych do transportu materiałów budowlanych. Planowana jest także produkcja podwozi kontenerowych. Wszystkie naczepy dostosowane są do specyfiki tureckiego rynku – doposażone w 50-litrowy zbiornik na czystą wodę, skrzynkę na produkty spożywcze dla kierowcy, czy specjalnie poprowadzone zamknięcie celne, poprowadzone także przez ścianę czołową naczepy.
W procesie produkcyjnym wykorzystano system bezpośredniej dostawy komponentów na taśmę. O przygotowanie powierzchni ramy do kąpieli KTL dba kolumna śrutująca wyposażona w 10 turbin, mogących w ciągu minuty wyrzucić w systemie zamkniętym 4,5 t drobnych opiłków żelaza. Pozbawione jakichkolwiek zanieczyszczeń korozyjnych ramy transportowane są do wanien z kąpielą KTL. Obróbce KTL poddawane są też mniejsze metalowe komponenty potrzebne do montażu ramy naczepy.


Światowa technologia
Następnie ramy trafiają do lakierni proszkowej. Proszek nakładany jest w systemie automatycznym za pomocą systemu dysz rozprowadzających. Dopiero tam z kolei, gdzie pozostają jeszcze niepomalowane powierzchnie, ingeruje człowiek. Następnie następuje obróbka termiczna w temperaturze ok. 230 stopni Celsjusza. Ramy otrzymują więc bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, co jest charakterystyczne dla produktów Krone. Następnie na poszczególnych etapach montażu ramy wyposażane są w kolejne komponenty, także najnowocześniejszą elektronikę. Wyjeżdżające z Tire naczepy poddawane są na każdym etapie produkcji gruntownej kontroli. Personel zatrudniony przy produkcji przeszedł kilkumiesięczny proces szkolenia w niemieckiej fabryce Krone w Werlte.


Niemiecka dokładność w tureckiej rzeczywistości
Dla nikogo nie jest tajemnicą, że tak nowoczesna fabryka (koszt inwestycji na poziomie 35 mln euro) stała przez 3 lata zamknięta na przysłowiowy klucz. Winny był temu europejski kryzys. Jak zapewniał podczas otwarcia Bernard Krone ta sytuacja bolała go w szczególny sposób. Ale na dzień dzisiejszy przed turecką fabryką pojawia się wiele nowych możliwości. Fabryka w Tire posiada maksymalną wydajność roboczą 10000 naczep rocznie. W fazie przejściowej zaplanowano tu produkcję 5000 naczep rocznie. Obecnie z taśm Tire rocznie ma zjeżdżać 2000 naczep, a personel pracuje tu w systemie dwuzmianowym. W nowej inwestycji Krone posiada 51 proc. udziałów i wnosi swoje długoletnie doświadczenie w produkcji pojazdów. Pozostałe udziały należą do Dogus Otomotiv, między innymi zajmującego się importem samochodów VW i ciężarówek Scania. Ze swoimi 49 proc. udziałami turecki partner ma zapewnić sprawną sieć sprzedaży naczep Krone w regionie.

Zbigniew Witamborski

Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This