Katagoria: Logistyka i Transport, Ustawy i Rozporządzenia, opublikowano: 07 listopada 2012


Przewodnik po opłatach drogowych: Włochy

Przewodnik po opłatach drogowych: Włochy

Opłaty drogowe to drugi po paliwie wydatek obciążający przewoźników. W ciągu ostatniej dekady obserwujemy w Europie tendencję do odchodzenia od tradycyjnych systemów winietowych na rzecz e-myta. Dziś, wspólnie z firmą DKV, drugi z cyklu artykułów dotyczących tej materii. W ręce Czytelników oddajemy niezwykle praktyczny i bogaty w wiedzę przewodnik. W kolejnych numerach Truck Auto.pl zaprezentujemy poszczególne kraje w Europie. Zatem zapraszamy na włoskiego „buta”.

Telepass to nazwa włoskiego systemu poboru myta, który został wprowadzony w roku 1989. Obejmuje on wszystkie autostrady we Włoszech oraz część tuneli i mostów. Zarządcą i głównym beneficjentem opłat autostradowych jest państwo, które dodatkowo wynajmuje odcinki dróg koncesjonariuszom. W 2006 r. w związku z unijnym programem EETS (ujednolicenie systemów myta w Europie) system Telepass został przebudowany w taki sposób, aby działać na zasadzie automatycznej.
System
Włoska sieć autostrad obejmuje ok. 6500 km dróg. System automatycznego poboru myta oparty jest na technologii DSRC, czyli tak samo jak w Polsce czy Austrii, składa się z OBU i bramek ustawionych na drogach. Opłata zostaje pobrana w momencie przejazdupod bramką. Jest ona obowiązkowa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, a jej wysokość zależy od kategorii pojazdu.
Opłatę należy uiścić w punkcie poboru myta. Składa się on z kilku bramek, które różnią się od siebie formą zapłaty. Znajdziemy tam bramki zautomatyzowane przyjmujące gotówkę, bramki przyjmujące karty kredytowe, bramkę z pracownikiem punktu oraz specjalne bezpostojowe pasy ruchu. Do skorzystania z bezpostojowego pasa należy wyposażyć pojazd w urządzenie pokładowe Telepass.

Płatnicy
Opłacie podlegają wszystkie pojazdy, które poruszają się po włoskich autostradach. Wysokość opłaty zależy od liczby osi pojazdu. Pojazdy dzielą się na kilka kategorii:
I. Jednoślady i pojazdy dwuosiowe:
Kategoria A – wysokość przedniej osi nie
przekracza 1,30 m
Kategoria B – wysokość przedniej osi jest
większa niż 1,30 m
II. Pojazdy o liczbie osi powyżej 2
Kategoria 3 – trzy osie
Kategoria 4 – cztery osie
Kategoria 5 – pięć osi
Pełny opis kategorii pojazdów można znaleźć na stronie włoskich autostrad: http:// www.autostrade.it/en/autostrade/percorso.do (aby zobaczyć opis kategorii, należy kliknąć w guzik Toll Classes po prawej stronie).

Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This