Katagoria: Polityka i Stowarzyszenia, opublikowano: 12 czerwca 2014


Piotr Litwiński: Bezpieczeństwo – tak, podwyżki – nie

Piotr Litwiński: Bezpieczeństwo – tak,  podwyżki – nie

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/9-10

 

2

 

Wciąż nie udało się znacząco zmniejszyć liczby pieszych ginących na europejskich drogach – wynika z danych Komisji Europejskiej. Z okazji Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego KE przygotowała kampanię promującą m.in. bezpieczny transport drogowy. Co roku na drogach europejskich ginie 30 tys. osób, z czego średnio 21 proc. to piesi. Ponad dwie trzecie śmiertelnych wypadków z ich udziałem zdarza się na obszarach miejskich.

 

Niestety Polska w tej statystyce wciąż zajmuje wysokie pozycje. Ostatnie wypadki z udziałem busów dobitnie pokazują, że szkolenie kierowców oraz wzrost świadomości na temat zagrożeń w ruchu drogowym mają wręcz kluczowy wpływ na zmniejszenie liczby osób zabitych lub rannych w wypadkach drogowych.

Transport drogowy wprawdzie opowiada się za wszelkimi zmianami zwiększającymi bezpieczeństwo, ale nie zgadza się z panującym stereotypem, że kierowcy ciężarówek są sprawcami dużej liczby wypadków. Tak naprawdę jest to zaledwie kilka procent. Rzeczywistość jest inna, bo jak wynika z danych UE, to kierowcy osobówek najczęściej powodują wypadki. 70 proc. śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych zdarza się na obszarach miejskich. Obawy wzbudza fakt, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych nie zmniejszyła się w takim samym stopniu, jak ogólna liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Piesi i rowerzyści stanowią niemal połowę liczby ofiar śmiertelnych miejskich wypadków drogowych.

Jednak to ciężarówki wzięła pod lupę UE. W Brukseli już powstały propozycje nowych unijnych przepisów dotyczących kształtu kabin ciężarówek, m.in. zwiększających pole widzenia kierowcy, lepszej aerodynamiki pojazdu i zaokrąglonej, bezpieczniejszej strefy przedniej części kabiny. Każdego roku przyczyni się to do uratowania życia 300-500 użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki, takich jak piesi i rowerzyści – twierdzą unijni politycy.

Popieramy zmiany proponowane przez Unię, chcemy większego bezpieczeństwa na drogach. Obawiamy się jednak, że nowe wymagania mogą podwyższyć ceny pojazdów. A to już nie byłoby w porządku, aby za kierowców osobówek płacili truckerzy.

 

Piotr Litwiński,
przewodniczący OZPTD

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This