Katagoria: samochody specjalne, opublikowano: 01 maja 2013


Volvo FMX – budowlanka na nowej drodze

Volvo FMX – budowlanka na nowej drodze

Na monachijskiej Bauma Volvo Trucks pokazało FMX. Nowy budowlany samochód ciężarowy jest wręcz napakowany innowacjami.

Kierowca w centrum uwagi
Projektowanie nowego Volvo FMX koncentrowało się wokół codziennych warunków pracy kierowcy pojazdu budowlanego. Kabina otrzymała całkowicie nowe wnętrze, zaś liczne innowacje techniczne sprawiają, że praca kierowcy jest po prostu łatwiejsza.
– Znakomitym udogodnieniem, zwłaszcza dla kierowcy pojazdu budowlanego, jest nasz przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo Dynamic Steering. Zmniejsza fizyczny wysiłek kierowcy i eliminuje bóle szyi, ramion i pleców. Nawet przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie w pełni obciążonym samochodem ciężarowym dosłownie jednym palcem – podkreśla Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Najważniejszą innowacją techniczną w tym przypadku jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.
– Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Kierowca może się zrelaksować, ponieważ kierowanie pojazdem go nie męczy – wyjaśnia Gustav Neander, menedżer projektu ds. Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo.
Tym samym aktywny układ kierowniczy jest także korzystny pod względem najczęściej występujących urazów wśród kierowców samochodów ciężarowych. Inną zaletą Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo jest automatyczne ustawianie kół w pozycji na wprost podczas cofania.
Wśród innych nowych cech znajduje się zawieszenie pneumatyczne, zapewniające zwiększony komfort i zdolność pokonywania przeszkód terenowych w połączeniu z dużym prześwitem.

Większa wydajność
Nowe zawieszenie pneumatyczne gwarantuje dobre właściwości jezdne i zostało opracowane specjalnie z przeznaczeniem dla zastosowań budowlanych, bez żadnych kompromisów bądź odniesień do innych segmentów.
Kabina nowego Volvo FMX jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości. Wszystkie podzespoły z przodu kabiny zostały przeprojektowane – dużą część z nich przeniesiono na nowe miejsce – w celu zwiększenia odporności nowego Volvo FMX na uszkodzenia w trudnych warunkach użytkowania.

Nowe tylne zawieszenie pneumatyczne
Większość nowych podzespołów podwozia i układu napędowego w nowym Volvo FMX zwiększa wydajność pojazdu.
– Aspekt ten jest niezwykle ważny dla branży budowlanej. Nowe zawieszenie pneumatyczne zostało opracowane specjalnie z przeznaczeniem dla zastosowań budowlanych, bez żadnych kompromisów bądź odniesień do innych segmentów transportu – wyjaśnia Peter Frleta, ekspert od podwozi w Volvo Trucks. – Tylne zawieszenie pneumatyczne oferuje znaczny komfort i zwinność, zarówno w pojeździe załadowanym, jak i nieobciążonym.
Zawieszenie posiada funkcję automatycznego utrzymywania poziomu jazdy, a z prześwitem o wartości 300 mm zapewnia doskonałą zdolność pokonywania przeszkód terenowych. Zawieszenie jest dostępne w pojazdach o konfiguracji osi 4×2, 6×4 i 8×4.
Dzięki zamontowaniu stabilizatora pośrodku osi zespolonej, pojazd zachowuje pełną stabilność. Jednocześnie żadne elementy zawieszenia nie wystają poza opony ostatniej osi.
W celu zmniejszenia promienia zawracania i zredukowania zużycia opon, ofertę poszerzono o konfigurację 8×4 z potrójną osią zespoloną Tridem, zawierającą hydraulicznie sterowaną skrętną oś wleczoną. Dodatkowo, oś wleczoną można podnosić, by zwiększyć przyczepność kół napędowych do podłoża w trudnych warunkach jazdy.

I-Shift i napęd na wszystkie koła
Skrzynia biegów I-Shift umożliwia sprawne manewrowanie z małą prędkością i obecnie może być stosowana także w połączeniu z przednią osią napędową. Inną nową cechą I-Shift jest wydłużony okres między wymianami oleju (450000 km).
Układ napędu na przednią oś przeprojektowano pod kątem zapewnienia jeszcze lepszych własności trakcyjnych w terenie i większej wytrzymałości. Przednia oś napędowa została przesunięta o 100 mm do przodu, do pozycji identycznej, jak w przypadku przedniej osi nienapędowej.
Ponadto drążek poprzeczny został przeniesiony na pozycję, w której jest mniej narażony na uszkodzenie. Konsekwencją skrócenia przedniego zwisu jest większy kąt natarcia.
Przednia oś napędowa jest dostępna w pojazdach o następujących konfiguracjach osi: ciągnik siodłowy i podwozie samochodu ciężarowego 4×4 i 6×6 oraz podwozie samochodu ciężarowego 8×6.

11- i 13-litrowe silniki
W przypadku nowego Volvo FMX można wybierać spośród 11- i 13-litrowych jednostek napędowych spełniających normę emisji spalin Euro 6. Silnik D13 jest dostępny w wersjach o mocy od 380 do 540 KM, zaś D11 – w wersjach o mocy od 330 do 450 KM. Na rynkach pozaeuropejskich będą dostępne jednostki napędowe zgodnie z normami Euro 3, Euro 4 i Euro 5.
W celu spełnienia wymagań Euro 6, silniki zostały wyposażone w niechłodzony układ recyrkulacji spalin EGR. Jego zadaniem jest optymalizacja temperatury spalin i zawartości NOx, wymagana dla skutecznego działania układu oczyszczania spalin.
Filtr cząstek stałych regeneruje się automatycznie podczas jazdy. Volvo Trucks opatentowało również serwisową metodę czyszczenia filtra, która oszczędza klientowi czasu i wydatków.
Produkcja nowego Volvo FMX z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.
Zbigniew Witamborski

Sciagnij caly artykul 

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This