Katagoria: samochody specjalne, opublikowano: 14 grudnia 2013


Renault: Nowe twarze na budowie

Renault: Nowe twarze na budowie

Renault-Trucks-42Pojazd budowlany musi zarabiać – taki jest jego główny sens zakupu. Ten cel konstruktorzy Renault Trucks mieli przed oczami pracując nad nową rodziną pojazdów budowlanych.

Nową gamę pojazdów budowlanych tworzą dwie linie produktowe. C – są to pojazdy dla transportu budowlanego. K – pojazdy dla ciężkiego transportu budowlanego.

Dla każdego coś miłego
Pojazdy Renault Trucks C, dostępne z dwiema różnymi szerokościami kabin, oferują dużą ładowność, niskie zużycie paliwa i komfort jazdy porównywalny z pojazdami długodystansowymi. Dzięki cechom, takim jak właściwości trakcyjne i prześwit, stanowią one także atrakcyjną propozycję dla nabywców z branży robót ziemnych. Z kolei seria Renault Trucks K ustanawia nowe standardy w zakresie wytrzymałości i prześwitu, a także odznacza się największym na rynku kątem natarcia. Nowe pojazdy posiadają udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6 oraz wyróżniającą się na tle pozostałych modeli kabinę.

Użytkownik – konstruktor
Aby pojazdy spełniały oczekiwania przyszłych użytkowników Renault Trucks zrobił dwie rzeczy. Po pierwsze nie poskąpił grosza na prace konstrukcyjne, a po drugie wsłuchał się w uwagi i sugestie użytkowników.
Użytkownicy z całego świata uczestniczyli we wszystkich fazach procesu konstruowania pojazdów, od tworzenia założeń projektowych po testy eksploatacyjne. Pojazdy serii Renault Trucks K były testowane w szczególnie trudnych warunkach, m. in. w transporcie dłużyc w Kamerunie, 120-tonowych ładunków w Omanie i urobku w kopalniach w Turcji. Przeprowadzone testy jakości i trwałości były najbardziej rygorystyczne w całej historii firmy.

Zmiany, zmiany, zmiany…
W nowej gamie pojazdów budowlanych wprowadzono wiele zmian, z których na szczególną uwagę zasługują kabiny. Są one bardziej przestronne, komfortowe i ergonomiczne oraz wyposażone w obrotowe przełączniki. Z boku kabiny znajduje się stopień wejściowy, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku. Pojazdy te wytrzymują najtrudniejsze warunki użytkowania.
Wrażliwe podzespoły są skutecznie chronione przed uszkodzeniem. Zarówno w serii K, jak i C są dostępne zderzaki wykonane w całości ze stali.
Nic tak nie cieszy budowlańca, jak duży prześwit, dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego sięgająca 120 ton i największy na rynku kąt natarcia (32°) w przypadku serii K. Te cechy są szczególnie cenione podczas eksploatacji.
Nie zabrakło również nowinek, m. in. z rynku pojazdów osobowych, i to tych wyższej klasy. Nowe serie są wyposażone w reflektory doświetlające zakręt, oferowaną standardowo zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, elektrycznie sterowany hamulec automatyczny postojowy uruchamiany w chwili wyłączania silnika i różnego rodzaju elementy ułatwiające montaż zabudowy.
W serii C jest oferowany Optitrack, hydrostatyczny układ napędu na przednią oś, umożliwiający tymczasowe zwiększenie własności trakcyjnych pojazdu. W serii K jest stosowany konwencjonalny układ napędu na wszystkie koła.
Renault-Trucks-75
Pojazd ciężarowy musi przynosić zysk
Nową gamę budowlaną Renault Trucks opracował z myślą o optymalizacji kosztów eksploatacji, ponieważ tylko tani w eksploatacji pojazd może stać się prawdziwym źródłem zysku.
Głównym celem było zmniejszenie zużycia paliwa. Już na wczesnym etapie projektowania pojazdów skoncentrowano się na ekonomice paliwowej. Kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12° i nadanie kabinie trapezowego kształtu spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) aż o 12 proc.
Co więcej, nabywcy nowych pojazdów budowlanych Renault Trucks mogą liczyć na większą opłacalność eksploatacji, wynikającą z osiągów nowych jednostek napędowych Euro 6.
Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy własnej, seria C oferuje ładowność do 22,8 t w pojazdach o konfiguracji osi 8×4. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t.
Pojazdy zostały także przystosowane do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą, zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego.

Do każdego zadania
Walory użytkowe pojazdów serii C pod względem ładowności, ekonomiki paliwowej, komfortu jazdy i niezawodności, idealnie współgrają z potrzebami użytkowników zajmujących się transportem materiałów budowlanych lub betonu. Z kolei duża moc silnika, siła napędowa i prześwit tych pojazdów spełniają wymagania większości operatorów z branży robót ziemnych. Seria K natomiast doskonale sprawdza się w ciężkich robotach ziemnych i wyburzeniowych, transporcie maszyn budowlanych, robotach drogowych, które to zastosowania wymagają pojazdów o bardzo dużej ładowności, wytrzymałości, zdolności pokonywania przeszkód terenowych i mocy silnika.

Silniki Euro 6
Nowe silniki Euro 6 – DTI 11 i DTI 13 – Renault Trucks opracował na bazie swoich jednostek Euro 5. Zastosowano technologię oczyszczania spalin SCR. Modernizacji poddano ponad 50 proc. elementów bazowego silnika. Udoskonalono układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji tlenków azotu (NOx). Układ oczyszczania spalin wzbogacono również o filtr cząstek stałych.
Silnik DTI 8 Euro 6 jest wyposażony w układ recyrkulacji spalin EGR. Recyrkulacja polega na kierowaniu części spalin z powrotem do cylindra w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) z silnika. Reszta NOx jest usuwana ze spalin w procesie redukcji katalitycznej SCR. Filtr cząstek stałych pozwala zredukować ich zawartość w spalinach do bardzo niskiego poziomu, wymaganego przez najnowszą normę emisyjną.

Skrzynie biegów
Standardowe wyposażenie pojazdów serii C i K stanowi 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, z trybem jazdy terenowej off-road. Jej zakres zastosowań obejmuje pojazdy serii C o DMC zestawu do 100 ton oraz pojazdy serii K o DMC zestawu 120 ton. Także pojazdy z napędem na wszystkie koła, 4×4 i 6×6, są standardowo wyposażone w skrzynię biegów Optidriver.
W opcji, w obydwu typoszeregach, jest dostępna 14-biegowa manualna skrzynia biegów B14, opracowana przez Grupę Volvo.
Natomiast pojazdy Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,3 m są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver. Na życzenie mogą być wyposażone w 9-biegową manualną skrzynię biegów ZF lub w 6-biegową w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison.
Renault-Trucks-118
Osie napędowe
Dostępna jest bogata gama osi napędowych z pojedynczą przekładnią główną (jednostopniowych) lub ze zwolnicami w piastach kół (dwustopniowych), pojedynczych i podwójnych (tandem).

Kabina
Kabiny pojazdów budowlanych oferują te same udogodnienia, jakie są domeną pojazdów długodystansowych, zwłaszcza pod względem przestronności wnętrza.
Kabinę wykonano z wysokiej jakości materiałów charakteryzujących się trwałością kształtu i koloru. Drzwi są sztywniejsze niż dotychczas, a ich zamykaniu towarzyszy stłumiony, wzbudzający zaufanie dźwięk.
Wiele elementów wyposażenia, takich jak różnego rodzaju osłony w serii K czy stalowy zderzak w serii C, zaprojektowano w celu zwiększenia trwałości wrażliwych podzespołów pojazdu. Z tego samego powodu pojazdy serii C zostały wyposażone w trzyczęściowy stalowo-polimerowy przedni zderzak i siatkowe osłony reflektorów głównych.
Kierowca wsiada do kabiny łatwo i bezpiecznie. Do wnętrza kabiny prowadzą szerokie, antypoślizgowe stopnie wejściowe. Najniższy stopień w kabinie wyposażonej w stalowy zderzak jest zamocowany wahliwie, dzięki czemu jest odporny na uderzenia.
Z boku kabiny w pojazdach Renault Trucks C z kabiną 2,5 m oraz Renault Trucks K znajduje się dodatkowy stopień, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku. Bezpieczne wykonanie tej czynności umożliwiają dwa uchwyty: na dachu i z tyłu kabiny. Dwa inne uchwyty z przodu kabiny pozwalają łatwo i bezpieczne oczyścić przednią szybę. Kąt otwarcia drzwi zwiększono do 85°.
Przewoźnicy zajmujący się dystrybucją lekkich ładunków wybiorą prawdopodobnie Renault Trucks C z kabiną o szerokości 2,3 m. Kabina ta jest niższa, a zatem wchodzenie i wychodzenie z niej jest jeszcze łatwiejsze. Ułatwia również kierowcy manewrowanie pojazdem.

Komfort jazdy
Wszystkie potrzebne elementy sterujące zgrupowano na otaczającej kierowcę desce rozdzielczej, które dzięki temu są łatwo dostępne. Znajduje się tam wielofunkcyjne koło kierownicy, 7-calowy wyświetlacz urządzenia nawigacyjnego o wysokiej rozdzielczości oraz elementy sterujące (przełączniki sterujące elektrycznego, automatycznego hamulca postojowego, blokad mechanizmów różnicowych, skrzyni biegów Optidriver itp.).
Kierowca ma również do dyspozycji łatwo dostępne przełączniki obrotowe i specjalne przełączniki konfigurowalne, których lokalizację, wraz z przypisanymi im funkcjami, można dostosować do swoich preferencji.
Ergonomiczne, regulowane w trzech płaszczyznach koło kierownicy oraz fotel o zakresie regulacji wzdłużnej 200 mm pozwalają każdemu kierowcy przyjąć najdogodniejszą dla siebie pozycję za kierownicą i zapewniają więcej przestrzeni do wypoczynku podczas przerw. Podgrzewane, wentylowane i amortyzowane fotele są wyposażone w zagłówek i posiadają pełny zakres regulacji, w tym regulację podparcia bocznego i lędźwiowego. Są również wyposażone w czerwony pas bezpieczeństwa, stanowiący charakterystyczny element wyposażenia nowej gamy pojazdów Renault Trucks. Fotele zostały zaprojektowane przez Recaro® specjalnie dla Renault Trucks.
W celu zapewnienia jak największego komfortu jazdy, dla kabin serii C i K opracowano nowe zawieszenia mechaniczne i pneumatyczne.

Właściwości trakcyjne
Pojazdy budowlane Renault Trucks sprawnie poruszają się po każdym podłożu i w każdych warunkach, nawet najbardziej ekstremalnych.
Seria charakteryzuje się zwiększoną zdolnością do jazdy w terenie, głównie za sprawą 312-milimetrowego prześwitu pod osią i 24-stopniowego kąta natarcia. Skrzynia biegów Optidriver jest standardowo wyposażona w tryb jazdy terenowej off-road, dostosowujący strategię zmiany biegów do specyfiki jazdy w terenie. Podwozia i ciągniki siodłowe serii C 4×2 i 6×4 Optitrack są wyposażone w hydrostatyczny układ napędu na przednią oś Optitrack, umożliwiający tymczasowe zwiększenie siły napędowej. Układ ten pozwala na pokonanie trudnego odcinka trasy, przy zachowaniu sprawności i komfortu typowych dla pojazdu długodystansowego. W połączeniu z Optitrack jest dostępny zwalniacz Voith.
Pojazdy Renault Trucks K są w stanie pokonać niemal każdą przeszkodę terenową. Jest to zasługą następujących parametrów: kąt natarcia 32° – największy na rynku, prześwit pod osią 380 mm, prześwit pod zbiornikiem paliwa 515 mm. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania.

Przygotowanie do montażu zabudowy
Szeroki zakres dostępnych rozstawów osi, w odstępach od 200 do 400 mm, pozwala wybrać podwozie najlepiej spełniające wymogi firmy zabudowującej. Przygotowanie podwozia obejmuje także fabryczne otwory na tylnym zwisie, do mocowania belki przeciwnajazdowej, płyt montażowych żurawia lub uchwytu koła zapasowego.
Dostępne są dwie wysokości zbiorników paliwa i AdBlue. Zbiorniki te mogą być wykonane ze stali lub aluminium (opcja dostępna tylko w serii C). Zbiorniki stalowe są bardziej odporne na uszkodzenie, podczas gdy zbiorniki aluminiowe umożliwiają zwiększenie ładowności pojazdu. Możliwy jest również wybór miejsca montażu zbiorników paliwa: z prawej lub lewej strony ramy, zależnie od wymagań firmy zabudowującej.
Montaż niektórych zabudów, np. pompy do betonu, ułatwiają także hamulce tarczowe, dostępne standardowo w serii C i oferowane w opcji w serii K (pojazdy 6×4 i 8×4). Pojazdy serii C i K w wersji pod betonomieszarkę są wyposażone w przystawkę odbioru mocy ze sprzęgłem.

Zawieszenie
Renault Trucks oferuje duży wybór zawieszeń przednich, o nośności od 7,5 do 9 t w przypadku serii C i od 8 do 9 t w przypadku serii K. Pojazdy serii C są wyposażone w niezawodne tylne zawieszenie mechaniczne z resorami parabolicznymi, o nośności od 13 do 26 t. W pojazdach serii K są stosowane tylne zawieszenia mechaniczne z resorami parabolicznymi lub półeliptycznymi o nośności od 13 do 32 ton.
Specjalnie dla pojazdów Renault Trucks C opracowano nowe tylne zawieszenia pneumatyczne o nośności od 13 do 21 t. Ich zaletą jest niższy poziom drgań odczuwalnych w kabinie, co oznacza większy komfort jazdy.

Podsumowanie
Nowa gama pojazdów budowlanych jest częścią kompleksowego programu odnowy zakresu produkcji Renault Trucks. Program ten został zrealizowany przy wsparciu inwestycyjnym Grupy Volvo w kwocie 2 miliardów euro i obejmował najbardziej rygorystyczne w historii Renault Trucks testy jakościowe oraz testy eksploatacyjne w rzeczywistych warunkach, przeprowadzone we współpracy z 50 użytkownikami z różnych zakątków świata. No cóż i tak ostateczna weryfikacja odbędzie się na budowie. Nowe serie budowlane nie mają się czego obawiać. O to można być spokojnym…

Andrzej Welhan

Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This