Katagoria: samochody specjalne, opublikowano: 08 czerwca 2013


Nowe otwarcie dla Unimoga i Econica

Nowe otwarcie dla Unimoga i Econica

Mercedes otworzył dubletowo nową epokę Euro 6 wśród pojazdów specjalnych.
Unimog od razu zadebiutował w 10 wersjach – od U 216 do U 5024, a Econic
błyszczy wersjami 2- i 3-osiowymi.

Ponieważ od 1 stycznia 2014 r. na rynku europejskim zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro 6, gama pojazdów użytkowych Mercedes-Benz została uzupełniona o modele specjalne – Unimoga i Econica. Ich nowe silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas.

Nowa gama Unimoga
W ramach nowej oferty pojazdów roboczych Unimog modele U 216 i U 218 zastępują oferowany wcześniej wariant U 20 jako kompaktowe wersje bazowe i zbliżają się do odmian z mocniejszymi silnikami, znanych teraz jako U 318, U 423, U 430, U 527 oraz U 530. Pierwsza cyfra oznacza rozmiar (dla przykładu, 4 odpowiada obecnemu U 400), a dwie kolejne – wartość mocy silnika w koniach mechanicznych bez ostatniej cyfry (przykładowo, 23 to 230 KM).
Wszystkie modele otrzymują kompletnie przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną podczas jazdy. Wszystkie te innowacje istotnie wpływają na wydajność nowego Unimoga. Bezkompromisowe w terenie modele U 4000 i U 5000 również otrzymały bardziej zaawansowane rozwiązania oraz nowe nazwy – odpowiednio, U 4023 i U 5023.

BlueEfficieny Power – silniki gotowe na przyszłość
Dwie zupełnie nowe serie silników Blue-Efficiency Power zapewniają Unimogowi zgodność z normą emisji Euro 6 i znacznie większą wydajność, zwłaszcza przy uwzględnieniu wyższej mocy. Także Econic otrzymał jednostki nowej generacji: typu OM 934 oraz OM 936 w trzech wersjach 4- i dwóch 6-cylindrowych, o mocy od 115 kW (156 KM) do 260 kW (354 KM) i pojemności 5,1 oraz 7,7 litra. Najnowocześniejsze konstrukcje łączą niewielkie zużycie paliwa z czystymi spalinami i wyższą wydajnością mimo zastosowania rozwiązań pozwalających na spełnienie normy Euro 6. W przypadku Econica udało się osiągnąć zużycie paliwa niższe nawet o 4 proc. Silniki – sprawdzone już w Antosie i Atego – oferują wysoką moc i moment obrotowy oraz imponujące przyspieszenie w całym zakresie obrotów. Pomimo normy Euro 6 także zużycie paliwa Unimoga zostało ograniczone.

 

Jednostki sześciocylindrowe
W kategorii mocy rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra plasują się tuż obok wyjątkowo zwartej wersji 4-cylindrowej. Jednostki o mocy 200 kW (272 KM) lub 220 kW (299 KM) służą do napędu modeli U 427 i U 430 oraz U 527 i U 530. Maksymalny moment obrotowy o wartości 1200 Nm dostępny jest w przedziale 1200-1600 obr./min. W Econicu stosowane są 6-cylindrowe jednostki o mocy 220 kW (299 KM) oraz 260 kW (354 KM).

Panoramiczne oblicze Unimoga
Kabina panoramiczna reprezentuje nowoczesną koncepcję designu. Optyczny i funkcjonalny efekt krótkiej maski podkreśla ledowe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej zintegrowanymi w zderzaku. W celu poprawy widoczności wycieraczki przedniej szyby zainstalowano teraz na dachu, nad szybą, zapewniając doskonały widok na drogę i osprzęt. Dodatkową wygodę zapewnia nowy system przedniej kamery. Typowo dla Unimoga przedni wałek odbioru mocy obsługuje dzięki zaawansowanej technologii nawet energochłonne narzędzia.

Nowe wnętrze
Wielofunkcyjna kierownica z regulowaną kolumną i bardziej wydajne ogrzewanie oraz chłodzenie z usprawnionym przepływem powietrza zapewniają kierowcy i pasażerowi komfortowe warunki. Elementy sterowania również zostały zmodyfikowane – ramię kolumny kierownicy służy teraz do obsługi takich funkcji jak zmiana biegów czy hamulec silnikowy. Panel wskaźników dostarczający informacje kierowcy został zaopatrzony w duży, jasny wyświetlacz; dżojstik do sterowania osprzętem można zdemontować i trzymać w dłoni; podgląd przedniego osprzętu – istotny także podczas montażu lub demontażu narzędzi – zyskał na bezpieczeństwie za sprawą monitora i przedniej kamery. Wszystko to pozwala w istotny sposób ograniczyć obciążenie kierowcy. Użytkowanie opcjonalnego systemu centralnego pompowania opon „Tirecontrol Plus” jest teraz znacznie łatwiejsze dzięki ekranowi zapewniającemu użytkownikowi dostęp do zaprogramowanych trybów „road” (droga), „sand” (piasek), „bad surface” (zła nawierzchnia).

Nowa hydraulika robocza
Nowa hydraulika robocza działa precyzyjnie i bez jakichkolwiek szarpnięć – przy zwiększonej o około 30 proc. wydajności. System pracuje proporcjonalnie i pozwala wykonywać dwa ruchy jednocześnie za pośrednictwem dżojstika. Wielofunkcyjne klawisze na kierownicy oraz informacje na wyświetlaczu umożliwiają limitowanie mocy. Hydraulika wykorzystuje dwa obwody – pierwszy zapewnia ciśnienie 200 barów i przepływ oleju hydraulicznego 32 l/min, a drugi zwiększa przepływ o dodatkowe 55 l/min pod ciśnieniem do 240 barów. Ponadto przedni wałek odbioru mocy oferuje teraz maksymalną moc 160 kW (obecnie: 150 kW).
Hydraulika siłowa VarioPower – przez długi czas nazwa ta stała za ekstremalnie mocnym napędem osprzętu Unimoga. Teraz jest on jeszcze bardziej wydajny. Dwa obwody, każdy o przepływie 125 litrów płynu hydraulicznego i ciśnieniu do 280 barów, na życzenie mogą obsługiwać kilka rodzajów czynności jednocześnie lub jedno szczególnie precyzyjne zadanie. Wydajność jednego obwodu sięga 58 kW. Zaawansowana architektura pozwala zastąpić pompy podłączone do wałka odbioru mocy oraz wysokoprężne silniki w zabudowie, na przykład w przypadku zamiatarek, i zaoszczędzić paliwo, przestrzeń oraz masę. A jeśli hydraulika siłowa nie jest potrzebna, można ją zwyczajnie zdemontować w celu zwiększenia ładowności Unimoga. Nowy system sterowany jest za pomocą przycisków na kierowcy, a informacje na temat jego działania wyświetlane są na ekranie na nowym panelu wskaźników.

Nowy, synergiczny napęd trakcyjny
Kolejna światowa premiera to innowacyjny synergiczny napęd trakcyjny dla Unimoga. Otwiera on całą gamę możliwości użytkowania osprzętu. Połączenie hydrostatycznej i manualnej skrzyni biegów pozwala kierowcy na płynne przełączanie między trybami podczas jazdy. Dotychczas wymagało to krótkiego postoju. Nowy, komfortowy Drive-Work-Mode może być używany na przykład wtedy, gdy w trakcie koszenia trawy na poboczu pracę trzeba przerwać z powodu napotkania ekranu dźwiękochłonnego. Napęd hydrostatyczny pozwala teraz osiągać prędkość do 50 km/h, a jego wydajność została zwiększona o 20 proc. Podczas gdy bezstopniowa jazda ogranicza zużycie sprzęgła i zwiększa wydajność pracy, ręczna zmiana biegów pozwala zmniejszyć zużycie paliwa ze względu na wyższą efektywność. Używając elektronicznego, pneumatycznego systemu przełączania biegów (EPS), kierowca inicjuje zmianę przełożenia poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła i uruchamia działanie automatycznej przekładni elektronicznej (EAS, opcja) w celu samoczynnego zakończenia operacji. Obsługa nowego systemu synergicznego odbywa się w wygodny sposób, za pośrednictwem przełącznika na kolumnie kierownicy, dżojstika hydrauliki lub pedału gazu.

Nowy Econic
Poza wydajnymi silnikami spełniającymi normę Euro 6 nowy Econic zyskał wiele innych innowacji. Wystarczy rzut oka na jego wizytówkę – niskopodłogowa, przestronna kabina z ergonomicznym wejściem i wyjściem została kompleksowo udoskonalona.
Kolejne innowacje dotyczą podwozia – szeroka gama wersji pozwala używać Econica do zróżnicowanych zadań, a nowy rozkład elementów zasilania za kabiną oraz modernizacje ramy ułatwiają zabudowę. Dzięki oszczędnościom w konstrukcji podwozia i ramy ładowność pojazdu udało się utrzymać na dotychczasowym poziomie i to pomimo zwiększonej masy oraz dodatkowych elementów związanych z Euro 6. Liczne podzespoły – takie jak systemy elektroniczne, części podwozia, nowy układ napędowy czy elementy sterowania – dzielone są z wielkoseryjnymi ciężarówkami. Całkowicie nowy Econic zachował natomiast sprawdzony kadłub kabiny.

 

Design kabiny
Econic od początku zdradza przynależność do rodziny ciężarówek Mercedes-Benz. Nowa osłona chłodnicy, silniejsza rzeźba zderzaków i standardowe światła do jazdy dziennej z diodami LED podkreślają nowoczesny design jego kabiny.
Nowy rozkład elementów natychmiast rzuca się w oczy, gdy tylko skorzystać z nisko położonego wejścia do kabiny, zachowanego pomimo dodatkowych podzespołów, wymaganych ze względu na normę Euro 6.
Kierowca i pasażerowie Econica z pewnością docenią przestronność kabiny. Całkowicie zmodernizowany kokpit z nową, wielofunkcyjną kierownicą oferuje jeszcze łatwiejszy dostęp do panelu wskaźników i radia. Razem z przyciskami, które mogą być indywidualnie rozmieszczone, a ich funkcje przypisane osobno, zapewnia kierowcy najlepsze warunki do pracy.
Przeniesienie elementów sterowania hamulcem postojowym oraz przekładnią na wysokość kierownicy pozwala na wygodniejsze i bezpieczniejsze użytkowanie.
W zamykanych schowkach nad fotelami pasażerów wygospodarowano dodatkową przestrzeń, a na konsoli środkowej zamontowano zintegrowany uchwyt na kubek. Za siedzeniami pasażerów znalazło się miejsce do przechowywania nawet trzech butelek.

Do 4 proc. niższe zużycie paliwa
Mercedes-Benz z sukcesem połączył w nowym modelu ograniczenie zużycia paliwa z wymagającym dodatkowej energii procesem oczyszczania spalin. Rezultat? Zapotrzebowanie na paliwo niższe nawet o 4 proc. i do 40 proc. niższe zużycie czynnika AdBlue.
Do napędu Econica służy jedna z dwóch 6-cylindrowych jednostek OM 936 LA o pojemności 7,7 litra i mocy 220 kW (299 KM) lub 260 kW (354 KM). Rzędowe silniki przodują w klasie pod każdym względem. Ich konstrukcja obejmuje elementy takie jak regulowany wałek rozrządu, kuty i skręcany korbowód oraz wał korbowy zaprojektowany w celu uzyskania większej sztywności –wszystko z myślą o długiej, udanej i wydajnej pracy.

Więcej mocy przy niższych obrotach
Charakterystyka silnika została dopasowana do wymagających zadań Econica z maksymalnym momentem 1200 Nm lub 1400 Nm. W efekcie jednostka generuje wyższą moc przy niższych obrotach. Nowoczesne jednostki Euro 6 osiągają znakomite wyniki także w kategorii wydajności hamowania. Podwójnie zsynchronizowany hamulec dekompresyjny osiąga moc 235 kW/2500 obr./min. Gdy kierowca używa nowego, standardowego hamulca silnikowego, ogranicza zużycie okładzin hamulcowych przy tarczach zamontowanych przy wszystkich kołach oraz temperaturę układu.

Przekładnia z oprogramowaniem Eco
Jednym z największych wyzwań dla silnika i skrzyni jest codzienna praca z licznymi postojami w centrach miast. Dlatego zespół napędowy Econica do dzisiaj wykorzystuje 6-stopniową przekładnię automatyczną Allison. Swoje zdolności skrzynia udowadnia na przykład podczas częstego zatrzymywania się i ruszania w celu zbierania odpadów. Nowa generacja Econica otrzymała przekładnię z oprogramowaniem Eco, ograniczającym zużycie paliwa i zwiększającym komfort jazdy.
Początkowo Econic będzie oferowany w konfiguracjach osi: 4×2, 6×4 oraz 6×2/4, z elektrohydraulicznym, progresywnym sterowaniem osi pchanej i wleczonej w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej 18–26 ton. Opcjonalnie będą dostępne pojazdy dopasowane do specjalnych wymagań. 2- i 3-osiowe wersje będą także dostępne w kilku wariantach rozstawu osi – od najbardziej zwrotnych odmian o długości od 3450 aż do 5700 mm. Kabina również występuje w dwóch wersjach wysokości: wysoka (wysokość wnętrza: 1745 mm) i niska (1295 mm).
Reasumując, nowy Econic bez wątpienia ustanawia nowe standardy w zakresie efektywności ekonomicznej, ochrony środowiska, ergonomii.

(opr. am)

 Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This