Katagoria: samochody specjalne, opublikowano: 14 grudnia 2013


KH-KIPPER i HMF Polska sięgają wyżej

KH-KIPPER i HMF Polska sięgają wyżej

34333KH-KIPPER i HMF Polska kolejny raz prezentują interesujące nowości. Na 26. Międzynarodowych Energetycznych Targach Bielskich Energetab firmy HMF Polska i KH-KIPPER zaprezentowały specjalistyczny pojazd przeznaczony dla tej branży – Tatrę 6×6 z żurawiem oraz przyczepą do przewozu dłużycy.

Mobilne pogotowie energetyczne z żurawiem HMF 6020-OK6
Firma HMF Polska dostarcza kolejny wyspecjalizowany projekt do zastosowania w energetyce. Żuraw HMF 6020-OK6  zamontowany na specjalnie dobranym podwoziu marki TATRA model PHOENIX T158 z napędem na wszystkie osie 6×6 to maszyna przeznaczona do pracy w szczególnie trudnych warunkach terenowych. Ekstremalnie stabilna i odporna, wyróżnia się licznymi modyfikacjami technicznymi zapewniającymi bezkompromisową wytrzymałość w terenie. Żuraw połączony z koszem tworzy kompletną maszynę, która umożliwia wykonanie precyzyjnych zadań na wysokich pozycjach podczas prac związanych z konserwacją linii elektroenergetycznych.
Kosz posiada pełną certyfikację, a jego zasięg dochodzi do 33 m w pionie. Wyposażenie żurawia HMF 6020-OK6MHM w kosz niezwykle zwiększa funkcjonalność kompletnej maszyny. Wystarczy zdemontować kosz, kiedy nie będzie potrzebny i wykorzystać żuraw do typowych zadań przeładunkowych.  
HMF 6020-OK6 o całkowitym wysięgu 16,9 m (bez dodatkowego wysięgnika Fly-Jib FJ1200K5) i udźwigu na takim wysięgu 2640 kg jest wyposażony w 6 ramion wysuwanych hydraulicznie. Wieniec i wysokiej wydajności silnik hydrauliczny w mechanizmie obrotu, pozwalają na uzyskanie nieograniczonego kąta obrotu. Dla operatora oznacza to pełen zakres pracy urządzeniem. Sterowanie żurawiem odbywa się radiowo za pomocą pilota z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym INFOCENTER. Wszystkie niezbędne parametry i funkcje żurawia wyświetlane są na ekranie (aktualny stan obciążenia, przeciążenie i utrata stateczności, nadzór nad ramionami i wciągarką, a także sygnalizacja awarii poprzez sygnały alarmowe). Przeprost ramienia zginanego względem ramienia głównego o 150 w górę zwiększa precyzję ruchów żurawia, umożliwiając bardzo dokładne ustawienie ładunków, co jest bardzo ważne podczas pracy na dalekich pozycjach.  
Warto zaznaczyć,  że żuraw nie posiada standardowych nóg podporowych montowanych w podstawie urządzenia. Dzięki temu urządzenie można było zamontować stosunkowo daleko od przedniej osi pojazdu, co zdecydowanie polepszyło naciski oraz mobilność pojazdu w trudnym terenie.
Stateczność samochodu uzyskano poprzez wykonanie przez firmę KH-KIPPER bardzo specjalistycznej ramy pośredniej, w której zostały umieszczone dwie belki dodatkowych nóg podporowych (pierwsza za kabiną, druga belka na tyle pojazdu). Aby zwiększyć stabilność pracy nad kabiną po raz pierwszy firma HMF Polska zastosowała dodatkową nogę podporową zamontowaną na przodzie pojazdu. Dzięki takiemu rozłożeniu nóg podporowych (rozwiązanie zbliżone do dźwigów samojezdnych) uzyskano praktycznie 100% stateczności pojazdu w pełnym obszarze pracy (3600). Wszystkie nogi podporowe oraz funkcje żurawia sterowane są za pomocą zdalnego pilota. Żuraw posiada tzw. 5. i 6. funkcje, a więc przygotowanie do wiertnicy jak i również do Fly-Jib`a (dodatkowe ramię, które zwiększa wysięg żurawia z 16,9  do 28,0 m wysięgu bocznego).
Kosz roboczy można zamontować  bezpośrednio na żurawiu (wysokość pracy 22 m) lub na dodatkowym wysięgniku Fly-Jib FJ1200K5 poprawiając zasięg pracy z koszem do 33 m. Żuraw oprócz funkcji podnoszenia ładunku czy funkcji zwyżki (kosz aluminiowy elektrohydraulicznie poziomowany) został wyposażony we wciągarkę linową o mocy ponad 6 t na podwójnym zbloczu, co umożliwia precyzyjną pionową pracę różnego rodzaju  ładunków, słupów, agregatów itp.  
Żuraw wyposażony jest w dynamiczny system nadzorowania stabilności pojazdu (EVS). Ze względu na kosz oraz bezpieczeństwo dla operatorów został zastosowany double EVS (podwójny EVS), czyli dwa opatentowane czujniki, które podczas pracy z koszem muszą wysyłać identyczne sygnały mierzone w mili- stopniach rejestrujące przechył pojazdu. EVS, jako jedyny ze wszystkich systemów stabilizacji pojazdu, nie mierzy stopnia wysunięcia belek nóg podporowych tylko dynamicznie bada przechyły pojazdu uwzględniając również masę pojazdu oraz jego ładunek.
Firma HMF Polska stosując tak zaawansowany system stabilizacji daje możliwość pracy z niewysuniętą belką nóg podporowych lub ustawienie jej w każdej innej pozycji: od minimalnej do maksymalnej z odpowiednio regulowanym udźwigiem – system zgodny z nową dyrektywą maszynową.
Po raz pierwszy w urządzeniu dźwigowym HMF został zastosowany system centralnego smarowania firmy Groeneveld. Oznacza to, że  wszystkie punkty żurawia, takie jak złącza obrotowe, wieniec obrotowy, ułożyskowanie elementu przegubowego, ułożyskowanie silników są zaopatrywane automatycznie w wymaganą ilość smaru. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie mniejszego zużycia podzespołów, a tym samym obniżenia czasu i kosztów pracy.
Pojazd charakteryzuje się odpowiednio dobranymi terenowymi oponami 14.00 R20 wyposażonymi w układ centralnego pompowania. Operator ma do dyspozycji przełączniki sterujące szybkim i płynnym dodawaniem oraz ujmowaniem powietrza w kołach co ma ogromne znaczenie podczas jazdy w grząskim terenie, przy drogach pokrytych kopnym śniegiem oraz miękkim piaskiem.
Samochód został wyposażony w zaawansowaną wyciągarkę marki SPESON z możliwością prowadzenia liny w 3 kierunkach (przód, tył i bok). Wyciągarka umożliwia ratunek podczas terenowych opresji oraz podczas rozmaitych interwencji. Do tej pory ten typ wyciągarki można było tylko i wyłącznie spotkać na rynku militarnym. Firma HMF Polska po raz pierwszy zastosowała specjalistyczną wyciągarkę na rynku cywilnym.

15 lat doświadczenia KH-KIPPER w projektowaniu oraz długoletnia współpraca z firmą HMF
Na zlecenie firmy HMF Polska został wykonany montaż żurawia HMF 6020-OK6. Projekt opracowany przez dział techniczny HMF Polska zawierał dobór podwozia, obliczenia stateczności, rozkładu mas oraz koncepcje jego zabudowy: nóg podporowych, specjalistycznej ramy i dodatkowego osprzętu, którą  wykonała firma KH-KIPPER. Firma posiada 15 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji zabudów, przyczep, naczep do pojazdów specjalistycznych. Dodatkowo zajmuje się montażem oraz serwisem systemów hydrauliki siłowej, płyt czołowych oraz żurawi hydraulicznych wraz z odbiorami UDT. Dzięki odpowiednio wyszkolonej kadrze i narzędziom do projektowania firma stale może podążać za rozwojem technologii oraz konstrukcji, jaki narzuca branża motoryzacyjna.
Aby istnieć na rynku i móc sprzedawać swoje produkty, konieczne jest dostosowanie  zarówno do wymagań rynku i klientów, jak i obowiązujących przepisów.
W przypadku KH-KIPPER jest to możliwe m. in. dzięki współpracy z Urzędem Dozoru Technicznego i Instytutem Transportu Samochodowego. Efektem wieloletniej współpracy są uprawnienia do modernizacji i napraw urządzeń dźwignicowych nadane przez UDT oraz uzyskiwane homologacje na pojazdy skompletowane produkowane w  zakładzie KH-KIPPER.
Na zlecenie HMF Polska projekt techniczny w całości został opracowany przez KH-KIPPER. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu projekt mógł być zamodelowany w środowisku 3D, gdzie przeprowadzono szereg analiz wytrzymałościowych metodą elementów skończonych zwiększając tym samym bezpieczeństwo konstrukcji.
Montaż żurawia wykonany został ściśle wg wytycznych dla firm zabudowujących.
Specjalnie przygotowana rama pośrednia pod jego montaż wykonana została przez KH-KIPPER ze stali wysokogatunkowej DOMEX. W celu zabezpieczenia konstrukcji przed korozją ramę wyśrutowano i polakierowano w kolorze podwozia.
Specjalny stojak na skrzyni narzędziowej mocuje kosz osobowy, wiertnicę i koło zapasowe na podwoziu. W tylnej części samochodu umiejscowiono demontowaną łożyskowaną obrotnicę z dwoma kłonicami stałymi i wykonanymi z aluminium ściąganymi łańcuchem. Wciągarka samochodowa 12 ton na ramie podwozia za kabiną zamontowana została wraz z przyłączem instalacji hydraulicznej do przyczepy.
Dodatkowo pojazd wyposażony został m. in. w: drabinkę ułatwiającą wejście na żuraw/ramę pośrednią, żółte światła obrysowe, osłony świateł tylnych z daszkiem i odchylaną kratką, tablice wyróżniające, błotniki tylnego wózka, skrzynkę narzędziową, stelaż do słupów i rur, instalację hydrauliczną do przyczepy i zbiorniki oleju.
Firma KH-KIPPER zamontowała również kompletną hydraulikę i elektrykę.
Przed opuszczeniem zakładu produkcyjnego pojazd przeszedł podstawowe testy ruchowe i odbiór Urzędu Dozoru Technicznego.

Możliwości terenowe podwozia 6×6
Tatra Phoenix 6×6 to idealny samochód zarówno do jazdy w terenie, jak i po utwardzonych nawierzchniach. Dzięki unikalnemu rozwiązaniu konstrukcyjnemu, które nie wymaga stosowania kratownicy pomiędzy podwoziem a zabudową, podwozia mają niższą masę eksploatacyjną i większą masę użytkową. Wyjątkowe właściwości jezdne ciężarówek sprawiają, że możliwe jest szybsze poruszanie się w terenie skracające czas wykonywania prac. Dzięki unikalnemu połączeniu napędu na wszystkie koła z niezależnym zawieszeniem półosi oraz zastosowaniem resorów pneumatycznych na wszystkich osiach Tatra Phoenix zapewnia kierowcom wysoki komfort jazdy.
Podwozie 6×6 wyposażone jest w automatyczną skrzynię biegów ZF AS Tronic, która jest dostępna dla wszystkich modeli Tatra Phoenix.  Można w pełni korzystać z automatycznego trybu zmiany biegów lub wybrać tryb ręczny, co może przynieść pewne korzyści, szczególnie podczas jazdy w trudnym terenie. AS Tronic optymalizuje zużycie paliwa i chroni układ napędowy przed błędami kierowców. Zautomatyzowana skrzynia biegów jest uzupełniona o bardzo praktyczną funkcję „Hill Holder” zapewniającą płynną jazdę w górzystym terenie.

Przyczepa dłużycowa KH-KIPPER
Jednoosiowa rozsuwana przyczepa P1K z obrotnicą jest dedykowana zarówno firmom zajmującym się budową, modernizacją i remontami instalacji gazowych i wodociągowych, jak i firmom w branży energetycznej. Z powodzeniem może również współpracować z ciągnikami rolniczymi lub maszynami budowlanymi.
Dzięki mechanicznemu zawieszeniu z osiami 9 t przyczepa przystosowana jest do jazdy w trudnym terenie. Ładowność przyczepy to ok. 7 t. Rama przyczepy wykonana została z wysokogatunkowej stali, po wyśrutowaniu zabezpieczonej przed korozją warstwą lakieru. Wewnętrzne powierzchnie uchylnych kłonic wyłożone gumą, pasy transportowe oraz zabezpieczenia przed przesuwaniem umiejscowione z przodu przyczepy zabezpieczają ładunek przed uszkodzeniem. Drewniana belka na spodzie przeznaczona jest pod słupy proste i wirowe.
Obrotnica posiada mechaniczną regulację położenia z trzema poziomami zwymiarowanymi pod wysokość obrotnicy na samochodzie.
Przyczepa stwarza szerokie możliwości transportowe: zmiana rozstawu osi od 6,5 do 11 m pozwala na transport ładunków o długości 8-14 m, a kłonice rozkładane na boki posiadają specjalne blokady. Dzięki regulacji długości dyszla możliwy jest transport słupów o długości 6-15 m.
Zamontowanie obrotnicy na skrzyni samochodu ciężarowego umożliwia współpracę z przyczepą i transport długich słupów energetycznych.
Przyczepa wyposażona jest w kompletną instalację hamulcową i elektryczną oraz dodatkowe wyposażenie przydatne w codziennej pracy: błotniki plastikowe z chlapaczami, kliny pod koła, lampę ostrzegawczą, suche gniazda na dyszlu, łańcuch spinający kłonice, tablice wyróżniające oraz skrzynkę narzędziową.

Opr. M. Mazur

Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This