Katagoria: samochody specjalne, opublikowano: 01 maja 2013


Atego dołączył do rodziny

Atego dołączył do rodziny

Nowy Atego jest ostatnim członkiem nowej generacji ciężarówek Mercedes-Benz. Nowo zaprojektowana rodzina silników rzędowych BlueEfficiency Power o mocy od 115 kW (156 KM) do 220 kW (299 KM), nowe przekładnie zautomatyzowane Mercedes PowerShift 3 – to wyznacznik nowych standardów w lekkim sektorze dystrybucyjnym. 

Zacznijmy od kabiny
Stylizacja kabiny Atego jest spójna z ciężarówkami wagi ciężkiej. Szeroka gama opcji umożliwia dopasowanie pojazdu do indywidualnych oczekiwań. Od pierwszego spojrzenia model nie pozostawia wątpliwości w kwestii swoich korzeni. Przedni pas przypomina kolegów wagi ciężkiej: Antosa, Arocsa i Actrosa.
Ozdobną kratę wlotu powietrza, zdominowaną przez trzy dynamicznie podcięte, poziome żaluzje, zdobi rzucająca się w oczy trójramienna gwiazda o imponującej średnicy 280 milimetrów.
Jak to u Niemców, najważniejsze są aspekty praktyczne. Przedni schodek zapewnia bezpieczne podparcie dla stóp podczas czyszczenia szyb, a szerokie stopnie po bokach płynnie łączą się z przednim zderzakiem. Schodkowa forma wejścia sprawia, że wsiadanie jest wyjątkowo łatwe. Aby dostać się do dowolnego wariantu kabiny, wystarczy jeden krok – ma to szczególne znaczenie dla kierowców pracujących w mieście. Przeprojektowane drzwi, otwierane pod kątem do 90 stopni, zapewniają dużą swobodę w zajmowaniu miejsca we wnętrzu zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażera.
Wszystkie wersje nowego Atego sprzedawane na rynku polskim będą standardowo wyposażone w 6- lub 9-biegową skrzynię manualną. Udoskonalono ergonomię kokpitu. Zastosowano nową dźwignię zmiany biegów zlokalizowaną na konsoli środkowej tuż obok kierownicy. Skórzany mieszek tworzy aurę klasy premium. Opcjonalnie dostępna będzie zautomatyzowana przekładnia Mercedes PowerShift 3, sterowana dźwignią umieszczoną na kolumnie kierownicy.
Nowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem, obrotowymi podłokietnikami i szerokim zakresem regulacji zapewniają komfortową pozycję wszystkim kierowcom, bez względu na ich posturę i wzrost.
Nowa, wielofunkcyjna kierownica należy do standardowego wyposażenia; w opcji dostępna jest wyjątkowo przyjemna w dotyku kierownica obszyta skórą. Kontrola codzienna pojazdu odbywa się bezpośrednio z miejsca kierowcy za pośrednictwem komputera pokładowego, który również należy do standardowej specyfikacji Atego. Nowy, wbudowany radioodtwarzacz CD z interfejsem Bluetooth (pomijając TCC Low a wyłącznie z TCC Mid) i portem USB może być wzbogacony o zestaw instalacyjny umożliwiający odtwarzanie audio przez głośniki pojazdu z nośników multimedialnych i smartfonów.
Urządzenia nawigacyjne i/lub odtwarzacze MP3 mogą być podłączone do gniazda 12-woltowego i gniazda jack pokładowego systemu audio, zlokalizowanego na panelu instrumentów. Funkcja oświetlenia follow-me-home, adaptacyjne światła hamowania i kierunkowskazy reagujące na dotknięcie dźwigni – to kolejne elementy dostępne teraz w ramach centralnego układu elektronicznego Atego. Dodatkowy interfejs ułatwia także połączenie z systemem zarządzania FleetBoard.
Cztery różne warianty kabin w trzech wersjach długości uzupełniają bogatą gamę opcji, zapewniając szerokie możliwości dostosowania Atego do konkretnego obszaru zastosowań. Lista dostępnych kabin obejmuje modele ClassicSpace S (normalna i przedłużona), ClassicSpace L oraz BigSpace L – wszystkie cztery w idealnej szerokości 2,30 m, dopasowane do ograniczonych przestrzeni na drogach, na których tak często muszą radzić sobie pojazdy używane w transporcie dystrybucyjnym. Dla specjalnych zastosowań, takich jak służby przeciwpożarowe, komunalne czy drogowe, Atego dostępny jest także z kabiną załogową sześciomiejscową.
Jednoczęściowe łóżko z siedmiostrefowym materacem z zimnej pianki zapewnia komfortowy relaks nawet z dala od domu. Opcjonalnie dostępne górne łóżko można rozkładać bez trudu dzięki prostemu systemowi poziomowania i zintegrowanej poziomnicy.

Serce w rytmie BlueEfficiency
Sercem nowego Atego są dwa całkowicie nowe silniki BlueEfficiency Power 4- i 6-cylindrowy o mocy od 156 KM do 299 KM. Obie jednostki – 4-cylindrowa OM 934 o pojemności 5,1 litra oraz 6-cylindrowa OM 936 o pojemności 7,7 litra – zostały opracowane od podstaw.
Nowa generacja silników to przykład wyrafinowanej inżynierii motoryzacyjnej. Każdy z nich ma dwa wałki rozrządu w głowicy o przepływie krzyżowym, cztery zawory na cylinder oraz dwa kanały wlotowe i dwa dolotowe zlokalizowane równolegle. Jednostki zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wydajnej pracy w zakresie roboczym podczas jazdy miejskiej i międzymiastowej. Wysokie ciśnienie zapłonu, przekraczające 200 barów oraz nowoczesny systemem wtrysku common rail o ciśnieniu roboczym 2400 barów pomagają obu silnikom w znacznym ograniczeniu zużyciu paliwa – jest ono o 2 proc. niższe od tych samych konstrukcji poprzedniej generacji. Zmienny czas wtrysku ułatwia ponadto rozruch w niskich temperaturach – nawet wtedy, gdy za oknem panuje siarczysty mróz.
Wysoki moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach jest więc uzupełniony przez maksymalną moc dostępną powyżej tego punktu aż do znamionowej prędkości obrotowej w celu zapewnienia optymalnej siły napędowej w całym zakresie operacyjnym.
Z gamą kompaktowego silnika 4-cylindrowego bezpośrednio łączy się 7,7-litrowa, rzędowa jednostka 6-cylindrowa OM 936, dostępna w trzech wersjach mocy od 238 KM przez 272 KM aż po królewską 299 KM. Jej maksymalny moment obrotowy waha się od 1000 do 1200 Nm. Podobnie jak w przypadku większego brata o oznaczeniu OM 47x, pojedyncze turbodoładowanie silnika OM 936 wykorzystuje asymetryczną turbosprężarkę i elektronicznie sterowany zawór upustowy, regulujący ciśnienie doładowania. Jego precyzyjna kontrola zwiększa reakcję jednostki zarówno podczas przyspieszania, jak i podczas hamowania silnikiem.
Obie serie silników przygotowane są do wymagających zastosowań i zgodne z Euro 6.

Nowe przekładnie i układy napędowe
Premiera nowego Atego wiąże się z debiutem nowej generacji przekładni z sześcioma, ośmioma lub dziewięcioma przełożeniami. Dla wszystkich wersji mocy i kategorii wagowych dostępna będzie zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift 3. Dla specjalnych wymagań sektora komunalnego lub zastosowań terenowych istnieje możliwość wyboru pomiędzy stałym lub ręcznie uruchamianym napędem na wszystkie koła.
Dla preferujących skrzynie ręczne, przewidziano dwie przekładnie z sześcioma lub dziewięcioma biegami do wyboru. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem wygodnie zamontowanej na panelu centralnym dźwigni, wykorzystującej połączenie cięgnowe.

Przyklejony do drogi
Całkowicie przeprojektowane podwozie nowego Atego godzi dwa przeciwstawne cele: wyjątkowy komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie, bez względu na obciążenie.
Kompleksowa lista udoskonaleń zaczyna się od skonfigurowanej na nowo przedniej osi, która w połączeniu z nowym układem kierowniczym z przekładnią obiegową pozwala osiągnąć wyjątkową precyzję prowadzenia.
Nowe, czteropunktowe zawieszenie kabiny zostało usztywnione w celu dopasowania do zoptymalizowanej precyzji kierowania. Odczuwalnie zredukowano tendencje do przechyłów i drgań.
Układ kontroli stabilności Stability Control Assist – znany w autach osobowych jako ESP – zapewnia kontrolę nad pojazdem nawet w ekstremalnych sytuacjach.
Zbigniew Witamborski

Sciagnij caly artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This