Katagoria: samochody specjalne, opublikowano: 02 lutego 2013


Arocs – nowa siła w budownictwie

Arocs – nowa siła w budownictwie

Paleta ciężkich pojazdów Mercedesa poszerzyła się o Arocsa. Siła, wytrzymałość i wydajność – to jego DNA.

Wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową dostępne są jako pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami w 16 wariantach mocy od 238 KM do 625 KM – oto gama Arocsa. Od początku wszystkie silniki standardowo będą zgodne z normą emisji spalin Euro VI.
Podzielony na wyraźne segmenty sektor budowlany wymaga pojazdów idealnie dopasowanych do specyficznych warunków użytkowania. Około połowa spośród wszystkich pojazdów budowlanych pracuje bezpośrednio na budowach, a jedna trzecia dostarcza tam sprzęt lub materiały budowlane. Kolejne 15 proc. wykorzystuje się do przewozu betonu towarowego. Pod te wymogi zaprojektowano gamę Arocsa.
Mercedes-Benz Arocs zwraca uwagę wyrazistym designem z elementami odziedziczonymi po swoich braciach, Actrosie i Antosie. Jego masywna osłona chłodnicy z charakterystycznymi „kłami” wysyła jasny komunikat: niech nikt nie staje mi na drodze, zabieram się do pracy. Stalowe osłony zderzaków, funkcjonalne panele ochronne i opcjonalne, zintegrowane stopnie wejściowe skutecznie łączą solidną formę z funkcjonalnością profesjonalisty.

Wiodące siły w budownictwie:
Loader i Grounder
Rodzina Arocsa to dwie wersje Loader oraz Grounder. Arocs Loader przoduje w dziedzinie ograniczania masy własnej. W rezultacie zapewnia on optymalną ładowność ciągnika 4×2 – jednego z najlżejszych w sektorze budowlanym, a także betonomieszarki 8×4/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t. Przy wyjątkowo niskiej masie własnej (maksymalnie 9250 kg) ta druga może jednorazowo przewozić 8 m3 gotowego betonu.
Arocs Grounder to model przeznaczony do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki licznym modyfikacjom technicznym, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, jest on ekstremalnie wytrzymały i stabilny, zapewniając przy tym wysoką ładowność.

Wszechstronna gama pojazdów od 18 ton w górę
Loader i Grounder należą do szerokiej gamy pojazdów Arocsa. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi od 18 ton w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 ton dla off-roadowych, czteroosiowych wersji Grounder.
Ramy, ich wysokości i zwisy odbiegają od tych stosowanych w ciężarówkach dalekobieżnych. W rezultacie nie muszą być one dostosowywane do pojazdów używanych w transporcie budowlanym. Dwuosiowy ciągnik siodłowy Arocs występuje w standardowej wersji 4×2 ze stalowym lub pneumatycznym zawieszeniem, zoptymalizowanej pod kątem obciążenia odmianie 4×2 Arocs Loader, jako 20-tonowy wariant 4×4 z napędem na wszystkie koła lub 4×4 Arocs Grounder. Gama pojazdów specjalnych obejmuje także wersje dostępne wcześniej wyłącznie w ramach przebudowy. Czteroosiowe modele z przednią i trzema tylnymi osiami są teraz produkowane seryjnie w największej na świecie fabryce ciężarówek w Wörth.

Czteroosiowy 8×4/4
Czteroosiowa wersja bazuje na modelu trzyosiowym z kierowaną osią wleczoną i dwiema osiami napędowymi tylnymi z podwójnym ogumieniem. Za nimi zamontowana jest dodatkowa, podnoszona i kierowana oś wleczona z pojedynczym ogumieniem.
Wersja ta może znaleźć zastosowanie na przykład jako pojazd do transportu materiałów budowlanych z żurawiem samochodowym. Pojazd trzyosiowy, czy nawet klasyczny wariant czteroosiowy, ze względu na rozkład obciążenia nie byłby w stanie poradzić sobie z żurawiem za kabiną – w przeciwieństwie do wersji z trzema osiami z tyłu.

Mocne silniki Euro VI
Mercedes-Benz Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency, spełniających normę emisji spalin Euro VI. Nabywcy modelu mogą wybierać spośród 16 wersji mocy.
Rzędowe, sześciocylindrowe jednostki Bluetec 6 z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego generują wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów. Jego maksymalna wartość sięga od 1000 do 3000 Nm; pojemność silników wynosi: 7,7, 10,7, 12,8 lub 15,6 litra.

Całkiem nowy: rzędowy, sześciocylindrowy silnik OM 473
Wraz z Arocsem dostępna jest kompleksowo zmodernizowana seria największych silników heavy-duty firmy Daimler. Z pojemnością 15,6 litra, mocą do 625 KM (625 Nm) i maksymalnym momentem obrotowym 3000 Nm.
Na stanowisku badawczym maksymalny moment wszystkich wariantów OM 473 osiągany jest przy 1100 obr./min. W warunkach rzeczywistych prawie cała siła napędowa dostępna jest jednak w zakresie od 900 do 1400 obr./min. Natychmiast po osiągnięciu drugiej z wartości silnik generuje swoją maksymalną moc.
Taka charakterystyka pomaga w zapewnieniu doskonałych właściwości jezdnych w wyjątkowo szerokim przedziale obrotów. Dodatkowo, wszystkie wersje silnika zapewniają spontaniczną i mocarną reakcję na wciśnięcie pedału gazu.

OM 471: elastyczny, mocny i ekonomiczny
Tuż poniżej gamy nowego silnika OM 473 plasuje się topowy dotychczas wariant nowej generacji jednostek – OM 471, generujący z pojemności 12,8 litra moc do 375 kW (510 KM) i 2500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Doskonale sprawdza się on w szerokim zakresie zastosowań pojazdów z rodziny nowego Arocsa.
Efektywny zakres obrotów rozpoczyna się już od około 800 obr./min, co w szczególności sprzyja użytkowaniu Arocsa w terenie. Niemal pełna moc generowana jest już przy 1400 obr./min.

OM 470: wydajność z pojemności 10,7 litra
Kolejną nowością jest sześciocylindrowa jednostka rzędowa OM 470 o pojemności 10,7 litra, bazująca na serii OM 471. Zapewnia ona wysoką wydajność i ekonomiczność przy kompaktowej budowie oraz niewielkiej masie własnej.
Zaprojektowany do zastosowań w specyficznych warunkach, takich jak transport ciężkich materiałów budowlanych, silnik OM 470 waży o około 170 kg mniej od OM 471. Do jego technologicznych własności należy unikalny system wtrysku paliwa X-Pulse.
OM 470 został konsekwentnie opracowany z myślą o ekonomii: 95 proc. maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już przy 800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy pozostaje stały od 1100 do 1400 obr./min, gdy jednostka osiąga niemal pełnię swojej mocy.

OM 936: kompaktowy, lekki i mocny
Nowy, sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936 ma szczególnie lekką, zwartą konstrukcję. Do jego licznych innowacji technicznych należy maksymalne ciśnienie wtrysku o imponującej wartości 2400 barów, system wtrysku common rail czy pierwsza na świecie regulacja faz rozrządu w jednostce wysokoprężnej.
Imponują nie tylko nominalne parametry, ale i wrażenia z jazdy. Przy prędkości obrotowej 1600 obr./min kierowca ma do dyspozycji 90 procent maksymalnego momentu obrotowego. W głównym zakresie roboczym maksymalny moment generowany jest w przedziale od 1200 do 1600 obr./min. Jednocześnie silnik dysponuje pokaźną mocą nawet przy obrotach poniżej 1000 obr./min i zaskakuje spontaniczną reakcją na wciśnięcie pedału gazu.

Wydajny hamulec silnikowy
Hamulec silnikowy działa równie efektywnie. Jego wydajność, unikalna dla silników tej klasy, zwiększa bezpieczeństwo i średnią prędkość transportu, minimalizując jednocześnie zużycie okładzin hamulcowych dzięki rzadszemu użyciu hamulca zasadniczego. Podwójnie zsynchronizowany hamulec dekompresyjny oparty jest na tym samym rozwiązaniu, które współpracuje z silnikami serii OM 470/471/473.
Podczas gdy standardowa wersja hamulca w jednostkach sześciocylindrowych zapewnia moc do 235 kW (320 KM), jego wysokowydajna odmiana osiąga 300 kW (408 KM). Dotychczas tylko znacznie większe silniki mogły pochwalić się podobnymi parametrami.

Seria         Maks. moc         silników    hamulca silnikowego
OM 936        300 kW (408 KM)
OM 470        340 kW (462 KM)
OM 471        400 kW (544 KM)
OM 473        460 kW (625 KM)

W pełni zautomatyzowane przekładnie w standardzie
Za transfer siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają w pełni zautomatyzowane, szybkie skrzynie Mercedes PowerShift 3 o ośmiu, dwunastu lub – opcjonalnie – szesnastu przełożeniach. Znacznie ułatwiają one pracę kierowcy, zwłaszcza podczas trudnych manewrów lub w ciężkim ternie. Za dopłatą dostępne są ręczne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach.
Zmodyfikowana przekładnia Mercedes PowerShift 3 wyróżnia się szybszą zmianą biegów. W porównaniu ze stosowaną wcześniej skrzynią Mercedes PowerShift 2, czas potrzebny na zmianę przełożenia jest do 20 procent krótszy, a w porównaniu ze skrzynią automatyczną Telligent spadł nawet o 50 procent. Zaawansowany system czujników Mercedes PowerShift 3 zapewnia precyzyjny dobór biegów, właściwy dla aktualnych warunków drogowych i obciążenia.

Inteligentny system czujników – na każdą okazję
Jedną z kluczowych cech przekładni jest możliwość wykrycia zjazdu ze wzniesienia i w rezultacie utrzymania przełożenia. Nowa funkcja pełzania (zwiększony moment podczas ruszania) ze zintegrowanym trybem manewrowania pozwala na łatwiejsze ruszanie lub wykonywanie precyzyjnych manewrów. Ponadto, zróżnicowane tryby pracy skrzyni i dodatkowe funkcje wspomagają pracę na budowie. Tryb uwalniania (rocking-free) umożliwia na przykład samodzielne wydostanie się z błotnistego lub podmokłego podłoża.
Mechanizm bezpośredniej zmiany przełożeń, który zapewnia przejście z pierwszego biegu do biegu wstecznego bez konieczności przechodzenia przez pozycję neutralną, to kolejna zaleta przekładni. Szybkie cofanie, przydatne na przykład podczas pracy przy budowie dróg, umożliwiają dostępne „szybkie” przełożenia wstecznego biegu.
Zależnie od typu pojazdu, Arocs wyposażony jest w program jazdy off-road lub power; opcjonalnie dostępny jest także drugi z nich. Oba oferują trzy tryby pracy przekładni. Standardowy, z seryjną funkcją eco-roll, wspiera ekonomiczny styl jazdy w ruchu drogowym. Tryb manualny zapewnia całkowitą kontrolę nad Arocsem w ekstremalnie trudnym terenie.
Szczególnie ważne znaczenie dla transportu dystrybucyjnego i budowlanego – gdy znaczny udział mają powolne przejazdy i manewrowanie w miejscach o ograniczonej powierzchni – ma tryb pełzania. Na biegu startowym lub wstecznym kierowca może kontrolować prędkość Arocsa wyłącznie za pomocą pedału hamulca. Dalszą pomoc podczas manewrowania stanowi możliwość bezpośredniego przełączania z pierwszego biegu na wsteczny.

Szeroka paleta opcjonalnych osi wprost z fabryki
Nowy Mercedes-Benz Arocs oferowany jest jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy. Konfiguracje napędowe obejmują zarówno dwuosiowe modele 4×2, jak i czteroosiowe modele 8×8/4 z napędem na wszystkie koła i dwiema przednimi osiami kierowanymi.
Czteroosiowy model z jedną przednią i trzema tylnymi osiami lub zoptymalizowane pod kątem ładunku betonomieszarki z pojedynczym ogumieniem to tylko wybrane przykłady wersji nowego modelu, dostępne wprost z linii produkcyjnej, podobnie jak model 8×2/4 z zabudową burtową, dwiema osiami przednimi, jedną napędową i jedną kierowaną osią tylną.

Nowość: Hydraulic Auxiliary Drive
Nowy system Hydraulic Auxiliary Drive (hydrauliczny układ wspomagania napędu) przeznaczony jest do zastosowań drogowych i okazjonalnych sytuacji wymagających dodatkowej siły napędowej. Zamiast tradycyjnych wałów napędowych wykorzystuje on hydrodynamicznie napędzane silniki w piastach przednich kół. Pozwala to ograniczyć masę własną i zużycie paliwa. Oszczędność masy względem modeli z permanentnym napędem na wszystkie koła do ciężkich zastosowań off-roadowych dochodzi do 500 kg.

14 kabin do wyboru
Nawet gama praktycznych kabin Arocsa oferuje różnorodność niespotykaną dotąd w sektorze budowlanym. Łącznie nabywcy mają do wyboru nie mniej niż siedem kabin w 14 wariantach – w tym krótkie i średniej długości kabiny o szerokości 2,3 metra o różnych wysokościach i z różnymi wersjami tunelu silnika.

Wszystkie systemy bezpieczeństwa w ofercie
Arocs korzysta ze wszystkich systemów wspomagania znanych już z nowego Actrosa i transferuje je do sektora budowlanego. Zależnie od klasy poszczególnych wariantów (N3 lub N3G), lista standardowego i opcjonalnego wyposażenia obejmuje: elektronicznie sterowany system hamulcowy EBS z kompletem tarcz hamulcowych, układ ABS oraz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP). Wśród opcji dostępne są także: Lane Keeping Assist i najnowsza generacja unikalnego systemu Active Brake Assist 3, który może zainicjować pełne hamowanie w razie napotkania przeszkód przed pojazdem.
Czy Acros, podobnie jak jego dwóch braci, jest skazany na sukces? Pokaże czas…
Zbigniew Witamborski

Ściągnij cały artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This