Katagoria: naczepy i przyczepy, opublikowano: 08 maja 2014


Słoń na torach i drogach

Słoń na torach i drogach

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/7-8

 

SC_2010_08_30_192ret

 

Z uwagi na rosnące natężenie ruchu, podwyżki cen paliw i opłat drogowych, a także ze względu na narzucony przez wielu załadowców wymóg wdrażania „zielonej” logistyki, przy wykonywaniu zadań przewozowych w zakresie transportu drobnicowego wzrasta zainteresowanie transportem kombinowanym. Zyskuje on coraz większe znaczenie w branży przewozowej.

 

Sprawne przeniesienie ładunku z drogi na tory i odwrotnie stawia wysokie wymagania producentom naczep, ponieważ najważniejszą rolę odgrywa bezpieczeństwo ładunku i możliwość łatwej zmiany sposobu wykorzystania pojazdów. Dzięki sprawdzonemu systemowi modułowemu, Schmitz Cargobull oferuje optymalne rozwiązania w zakresie pojazdów i wyposażenia w swoich modelach naczep furgonowych S.KO i kurtynowych S.CS.

 

Furgony na wagony

Naczepa S.KO COOL o samonośnej konstrukcji nadwozia posiada optymalne wyposażenie w celu szybkiego i bezszkodowego przeładunku na platformy wagonowe. Wzmocnienia poprzeczne w izolowanej podłodze, sfazowane dźwigary wzdłużne i uchwyt koła zapasowego umieszczony przed agregatem osi, są zgodne z wymaganiami w transporcie kolejowym. Składana do góry, tylna osłona przeciwwjazdowa jest konieczna tylko w przypadku załadunku na obecnie rzadko już stosowane wagony kieszeniowe 1A. Duża stabilność i wytrzymałość nadwozia chłodniczego oraz nadwozia do ładunków suchych firmy FERROPLAST pozwala bez trudu przenosić wysokie obciążenia w transporcie kolejowym i przy przeładunku. Nadwozie furgonowe posiada wzmocnienia w podłodze i ścianach bocznych, a w rejonie uchwytów do chwytaków dźwigowych jest zabezpieczone przed krawędziami chwytaków za pomocą blach odbojowych o dużej powierzchni.

Przystosowane do przeładunku na kolej, furgonowe naczepy chłodnicze są dostępne także w wersji do przewozu mięsa w pozycji wiszącej, z ciągami rur pod dachem do zawieszania mięsa przewożonego bez opakowania, albo w wersji dwupoziomowej, umożliwiającej podwojenie ilości miejsca na ustawienie palet. Naczepa S.KO COOL FP60 DB przy wewnętrznej wysokości w świetle 2700 mm spełnia profil kodyfikacji kolejowej P400, co umożliwia jej przewóz na większości szlaków europejskich.

Każda naczepa jest kodyfikowana według nowego międzynarodowego kodu ILU. Norma EN 13044-1 wprowadza kod właściciela do identyfikacji europejskich intermodalnych jednostek ładunkowych (m.in. kontenery wymienne, naczepy siodłowe), który jest zgodny ze stosowanym na całym świecie kodem BIC do kontenerów według ISO 6346.

Korzyść jest oczywista: właściciel jednostki ładunkowej dokonuje jednorazowej rejestracji na stronie www.ilu-code.eu, uzyskując swój indywidualny kod i numer rejestracyjny. Następnie firma Schmitz Cargobull może sama pobrać liczbę kontrolną potrzebną do wygenerowania kodu ILU i bezpośrednio fabrycznie opatrzyć pojazd wymaganym pełnym kodem ILU. Wyeliminowany zostaje żmudny proces rejestracji kodu BIC za pośrednictwem właściciela, a pojazd można szybko skierować „na tory”. Wyzwaniem dla branży pozostają zróżnicowane rozwiązania techniczne wagonów i profile tuneli, które ograniczają wysokość możliwych do użycia naczep.

 

Kurtynowe specjalnie na wagony

Z myślą o zapobieganiu uszkodzeniom ładunku i pojazdu podczas załadunku, skonstruowane zostały naczepy kurtynowe S.CS UNIVERSAL i S.CS MEGA z funkcją VARIOS (do 3 metrów wysokości wewnętrznej) z solidnym podwoziem standardowym. W naczepie kurtynowej S.CS zadbano o jak najlepsze warunki do transportu kombinowanego poprzez jej wyposażenie w listwy uchwytowe ze sworzniami, składaną do góry osłonę przeciwwjazdową i certyfikację wytrzymałości nadwozia (Code XL). Kurtyna jest zaprojektowana na prędkości do 140 km/h, dzięki czemu zapewnia optymalne bezpieczeństwo ładunku właśnie przy przeładunku w ruchu kolejowym. Wyposażenie dodatkowe do załadunku na wagony może być albo zamontowane fabrycznie, albo – w przypadku naczepy S.CS MEGA z funkcją VARIOS – dostarczone jako zestaw do późniejszego montażu.

Aby przygotować użytkowników na wszystkie możliwe przypadki w zakresie technologii wagonów, firma Schmitz Cargobull już przeprowadziła nową kodyfikację także dla wszystkich naczep kurtynowych S.CS przystosowanych do załadunku na kolej. Kodyfikacja ta dotyczy ośmiu różnych typów wagonów o powiększonej przestrzeni ładunkowej.

Unikalną cechą rozwiązań Schmitz Cargobull jest zaoferowanie wysokości wewnętrznej naczep rzędu 2700 milimetrów przy jednoczesnym spełnieniu wymogu wysokości kodyfikacyjnej P386 dla niższych profili kodyfikacyjnych P od a do h. Kodyfikacja ta umożliwia klientowi korzystanie z większej sieci szlaków, np. w transporcie do Włoch przez Szwajcarię do Busto Arsizio/Mediolanu.

Następną korzyść stanowi fakt, że naczepa nie musi być wyposażona w składaną osłonę przeciwwjazdową. Masa nieruchomej osłony przeciwwjazdowej jest mniejsza, a w dodatku umożliwia łatwiejszą obsługę w porównaniu z osłoną składaną, która jest nadal wymagana przy kodyfikacji P400 wagonu typu 1A.

W ciągu ostatnich 2 lat firma EWT Truck &Trailer Polska zanotowała bardzo znaczny wzrost zainteresowania nabywców naczepami z wyposażeniem do transportu koleją, co bezpośrednio przełożyło się na zamówienia. W roku 2013 spółka EWT zamówiła dla polskich odbiorców prawie 400 takich naczep, z czego około 300 stanowiły naczepy kurtynowe a około 100 pojazdów to naczepy chłodnicze.

 

(opr. Am)

Ściągnij cały artykul

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This