Katagoria: naczepy i przyczepy, opublikowano: 04 lipca 2016


Schmitz Cargobull jedzie na budowę

Schmitz Cargobull jedzie na budowę

Artykuł z numeru: TRUCKauto 2016/3-4
Przeczytaj on-line

 

Przy zakupie wywrotki należy zwrócić uwagę, czy transportowany towar wpływa na ścieralność powierzchni ładunkowej. Ważna jest wilgotność towaru, jego twardość, ziarnistość oraz właściwości chemiczne.

 

Do najbardziej abrazyjnych materiałów należy tłuczone szkło, granit, grys, mokry żwir, żużel. Obok właściwości przewożonego materiału duży wpływ na zużywanie się powierzchni ładunkowej wywrotki ma liczba rozładunków wykonywanych w krótkich odstępach czasowych. Dla wszystkich zadań transportowych i związanych z nimi problemów znajdzie się odpowiednie rozwiązanie przez zaopatrzenie klienta w dopasowaną wywrotkę Schmitz Cargobull.
Podstawowy podział naczep tylnozsypowych Schmitz Cargobull to wywrotki stalowe i aluminiowe. Ze względu na odmienne właściwości tych dwóch materiałów, z których wyprodukowana jest wywrotka, znajdują one różne zastosowanie i przeznaczenie.

 

Aluminiowe naczepy wywrotki

Najmniejsze wywrotki aluminiowe o pojemności od 24 m3 do 34 m3 i długości powierzchni załadunkowej 7,2 metra lub 8,2 metra znajdują zastosowanie w transporcie piachu, żwiru, asfaltu. Pojazdy o średniej kubaturze od 30 m3 do 45 m3 oraz długości powierzchni ładunkowej 8,2 metra lub 9,6 metra wykorzystywane są do przewozu materiałów budowlanych, płodów rolnych, szlamu itp. Wywrotki o największej kubaturze od 45 m3 do 60 m3 i długości 9,6 metra lub 10,5 metra używane są do transportu przede wszystkim płodów rolnych, torfu, popiołu, zrębków oraz produktów opałowych.
W tych pojazdach producent daje do wyboru kilka wariantów ściany tylnej wywrotki, klapa osadzona wewnątrz z rozściełaczem lub klapa osadzona na zewnątrz. Do pojazdów o dużej pojemności zamówić można dwuskrzydłowe kombi-drzwi z uszczelką, otwierane na boki lub jako klapa.

Aluminiowe naczepy wywrotki (w szczególności pojazdy o mniejszej kubaturze) wyposażane są często w stalowe blachy wewnątrz na ścianach bocznych oraz podłodze w obszarze narażonym na wzmożoną ścieralność. Inne elementy wyposażenia poprawiające znacznie funkcjonalność pojazdu to pomost roboczy, dach suwany, plandeka, ogrzewanie podłogi, zasuwa do zboża.

Standardowo we wszystkich wywrotkach skrzyniowych stosuje się zaokrąglony profil łączący podłogę z burtami, ułatwiający wysypywanie się ładunku. Schmitz oferuje kilka wariantów grubości podłogi  od 5 mm do 10 mm.
Najważniejsza zaleta wywrotek aluminiowych to ich niska masa własna. W porównaniu z wywrotką stalową o tej samej pojemności uzyskujemy produkt lżejszy o około 1000 kg.

 

Stalowe naczepy wywrotki

Schmitz posiada w swojej ofercie naczepy wywrotki stalowe o podobnej kubaturze jak opisane wyżej wywrotki aluminiowe. Pojazdy z kubaturą od 24 do 35 m3 o długości powierzchni załadunkowej 7,2 lub 8,2 m to typowe wywrotki budowlane do przewozu kruszywa, kamieni, ciężkiego urobku, gruzu oraz asfaltu (naczepy mogą być wyposażone w specjalny hamulec do współpracy z maszyną drogową). Wywrotki stalowe o największej kubaturze do około 50 m3 wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi tylne otwierane na boki znajdują zastosowanie głównie w transportach złomu oraz sezonowo do przewozu płodów rolnych.

Przekrój poprzeczny wywrotek stalowych Schmitz Cargobull jest zbliżony do kształtu litery U. Specjalna konstrukcja rynnowa typu half-pipe pozwala na obniżenie masy własnej oraz bardzo znacznie ułatwia kompletny rozładunek pojazdu. Do produkcji wywrotek stalowych Schmitz Cargobull stosuje stal Hardox lub Raex o współczynniku twardości HB 450, zmniejszając znacznie ścieranie się powierzchni ładunkowej. Dostępne warianty ściany tylnej to klapa leżąca wewnątrz z rozściełaczem lub klapa na zewnątrz. W pojazdach typowo budowlanych zaleca się hydrauliczne otwieranie tylnej klapy. Ułatwia to wyładunek większych elementów np. kamieni. W wywrotkach o największej kubaturze stosowane są dwuskrzydłowe drzwi kombi lub klapa z zsypem do zboża. Grubość podłogi w wywrotkach stalowych to 5, 6 lub 8 mm.
Niezależnie od tego czy wybór padł na wywrotkę aluminiową lub stalową Schmitz Cargobull stosuje do produkcji seryjnej komponenty i podzespoły renomowanych producentów. W wywrotkach Schmitz montowane są osie SAF z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Obsługę techniczną pojazdu ułatwiają: oś podnoszona, automatyczny przysiad przy rozładunku, pomost roboczy, dach suwany (mechanicznie lub elektrycznie), plandeka rolowana oraz ogrzewanie podłogi. Inne markowe komponenty stosowane w naczepach Schmitz to specjalne ogumienie budowlane, hydraulika i siłownik Hyva/Georg oraz podpory postojowe Jost.

Od roku 2008 Schmitz oferuje w Polsce zabudowy wywrotki typu MKI. Stalową rynną popularnie zwaną half-pipe można zabudować praktycznie wszystkie 3- i 4-osiowe podwozia wszystkich uznanych producentów samochodów ciężarowych. Wyjątkowo korzystne opinie uzyskano dzięki zastosowaniu przy jej produkcji skandynawskiej stali o twardości HB 450 (Hardox lub Raex). Dostępne długości zabudowy to 4,5 m; 5 m; 5,5 m; i 5,8 metra, co w kombinacji z dwoma wysokościami burt bocznych 1360 mm i 1460 mm daje nam wachlarz kubatury skrzyni ładunkowej w zakresie od 13,8 m3 do 19,1 m3. Wytrzymałość podłogi uzyskano dzięki zastosowaniu stali o tych samych parametrach, jednakże grubości 6 mm lub 8 mm dla najbardziej wymagających zadań.

Nowością w gamie MKI jest przekonstruowana rama pośrednia, pas dolny muldy oraz ściana przednia z mocowaniem siłownika hydraulicznego. Dzięki tym zmianom środek ciężkości muldy obniżył się o 90 mm w porównaniu z modelem dotychczasowym, zachowując przy tym swą wyjątkową wytrzymałość i stabilność przy rozładunku.

(opr. – p.p.)

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This