Katagoria: części i akcesoria, opublikowano: 10 listopada 2013


System Denoxtronic a norma Euro

System Denoxtronic a norma Euro

DG_Dnox_EPS815_front_neW ramach walki z zanieczyszczeniem atmosfery Unia Europejska wprowadza coraz bardziej rygorystyczne normy emisji toksycznych związków – dotyka to najbardziej przemysł motoryzacyjny. Wszystkie produkowane obecnie na rynek europejski pojazdy wyposażone są w systemy oczyszczania spalin.

Obowiązująca norma Euro 5 dla samochodów użytkowych zakłada emisję tlenków azotu (NOx) na poziomie 2,0 g/kWh, a wchodząca już w 2014 r. norma Euro 6 ma zredukować tę wartość do 0,4 g/kWh. Już teraz prawie wszyscy producenci ciężarówek oferują pojazdy spełniające przyszłą normę Euro 6.

Bosch oczyszcza
W odpowiedzi na potrzeby rynku Bosch wprowadził system Denoxtronic, który pozwala zredukować tlenki azotu, a także ograniczyć emisję cząsteczek stałych, wpływając przy tym korzystnie na obniżenie zużycia paliwa nawet o 5 proc.
Silnik pracujący z układem Denox wytwarza wysokie temperatury spalania, przez co obniża się emisja cząstek stałych i zużycie paliwa, ale bardzo rośnie ilość emitowanych tlenków azotu. Tlenki azotu, które wygeneruje silnik, redukuje katalizator SCR, wykorzystujący do tego celu amoniak. Dzięki temu silnik staje się czysty i ekologiczny. Poprzednio stosowane systemy, oparte na układzie recyrkulacji spalin, obniżały temperatury spalania, co dawało spadek emisji tlenków azotu, ale też niepożądany wzrost emisji cząstek stałych. Obecnie Bosch jest największym producentem układów oczyszczania spalin w technologii SCR, czyli selektywnej redukcji katalitycznej, opartej na wtrysku do spalin AdBlue (trzydziestodwuipółprocentowego wodnego roztworu mocznika).

Jak to działa?
Działanie systemu jest proste – mocznik, ulegając hydrolizie, zamienia się w amoniak, który w wyniku reakcji chemicznej redukuje tlenki azotu do pary wodnej i cząsteczkowego azotu. Konstruktorzy z firmy Bosch musieli jednak przezwyciężyć kilka technicznych trudności, takich jak na przykład właściwy dobór ilości wtryskiwanego płynu AdBlue w zależności od obciążenia silnika, a także równomierne rozpylenie płynu w spalinach. Także same właściwości płynu AdBlue stawiają bardzo wysokie wymagania jakościowe urządzeniu tłoczącemu i dozującemu, pozostałym komponentom systemu, a także materiałom, z których są wykonane. Ich spełnienie jest konieczne ze względu na agresywność chemiczną płynu wywołującą korozję oraz reakcje na nieodpowiednie temperatury – krystalizację lub hydrolizę, czyli rozpad na dwutlenek węgla i amoniak.
AdBlue jest nietoksyczny, niepalny, rozpuszczalny w wodzie i w pełni biodegradowalny. Należy jednak traktować go jako odpad, nie wylewać do kanalizacji, przechowywać w ciemnym pomieszczeniu w temp do 25°C nie dłużej niż rok. Działanie Denoxtronic opiera się na zastosowaniu kilku podzespołów w układzie wydechowym silnika – katalizatora utleniającego, filtra cząstek stałych, katalizatora SCR i katalizatora utleniającego nieprzereagowanego amoniaku.
Ten ostatni katalizator stosuje się, by uniknąć nadmiernej emisji do atmosfery amoniaku niewykorzystanego w filtrze SCR. Bosch, aby zagwarantować skuteczność filtracji cieczy AdBlue, wyposażył moduł Denox w filtr z warstwą filtracyjną z żywicy fenolowej i dużą powierzchnią materiału filtracyjnego. Odporność filtrów na agresywność chemiczną AdBlue uzyskano dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów zabezpieczonych specjalnymi, wytrzymałymi powłokami z nowoczesnych materiałów, takich jak np. teflon. Trzeba jednak uważać, aby nie dopuścić do dostania się do systemu nawet najmniejszej ilości oleju lub smarów organicznych – to najczęstsza przyczyna uszkodzeń modułów Denoxtronic. Oleje i smary rozpuszczają uszczelnienia układu, uszkadzając tym samym cały moduł. Dzieje się tak dlatego, że uszczelki systemu nie są wykonane z gum olejoodpornych, jak większość uszczelnień w motoryzacji, ponieważ te nie są odporne na działanie AdBlue. Z kolei dla materiałów uszczelniających odpornych na AdBlue groźne są oleje.

Cztery generacje
Od 2004 r. Bosch wprowadził na rynek 3 generacje systemu DNOX 1, DNOX 2 i DNOX 2.2 przeznaczone do samochodów ciężarowych. Ten ostatni, wprowadzony w 2010 r., jest montowany w nowych pojazdach i jego części zamienne dostępne są obecnie tylko w serwisach producentów pojazdów. Od roku 2010 stosowany jest też system DNOX 3.1 przeznaczony do samochodów osobowych i dostawczych.
Do dwóch pierwszych Bosch oferuje zarówno zestawy serwisowe, jak i naprawcze. Ze względu na spore różnice między wersjami systemu są one dedykowane oddzielnie do każdej z nich. Wszystkie elementy wymienne do modułów DNOX oraz ich właściwe zastosowanie można łatwo znaleźć w aplikacji Bosch do doboru części zamiennych ESI[tronic].

Opr. M. Mazur

Sciagnij caly artykul

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This