Katagoria: części i akcesoria, opublikowano: 05 kwietnia 2013


Paccar MX-11 – moc jest w nim

Paccar MX-11 – moc jest w nim

DAF Trucks stawia na całkowicie nową generację silników o pojemności skokowej 10,8 litra i mocy od 290 do 440 KM. Najnowocześniejszy silnik Paccar MX-11 charakteryzuje się niewielką masą, niskim poziomem hałasu i wysoką wydajnością popartą niezawodnością.

Nowy silnik Paccar MX-11 ma zostać wdrożony do produkcji jesienią 2013 r. Będzie montowany w nowych pojazdach DAF Euro 6 serii CF i XF. Jest to w pewnym sensie rewolucyjna konstrukcja, wprowadzająca nową jakość w napędach pojazdów ciężarowych.
Nowy silnik PACCAR MX-11 zaprojektowano od nowa. Projektanci mieli za zadanie stworzyć agregat o wysokich osiągach, niewielkiej masie i niskim zużyciu paliwa. Okresy międzyobsługowe nowego silnika Paccar MX-11 osiągają przebiegi do 125000 km. I jeszcze jedno – 11 litrów to idealna pojemność skokowa do generowania mocy od 290 do 440 KM w zgodzie z wymogami normy Euro 6 i przy wykorzystaniu jednostopniowej turbosprężarki.

Dwa wałki rozrządu w głowicy
Blok silnika Paccar MX-11 to całkowicie nowa konstrukcja. Jest wykonany z wytrzymałego żeliwa z grafitem wermikularnym, a pionowe żebrowanie podnosi wytrzymałość i pozwala obniżyć poziom hałasu. Podobnie jak w silniku PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra, zadbano o możliwie jak największą integrację poszczególnych funkcji, aby osiągnąć jak najwyższą niezawodność i trwałość. Na przykład magistrale wbudowano w blok cylindrów, a dwa zespoły pomp wytwarzających ciśnienie w układzie wtrysku common rail zamknięto w bloku. Obudowę układu rozrządu i wstępny separator układu odpowietrzania skrzyni korbowej również estetycznie zamknięto w bloku silnika.
Nowoczesna głowica cylindrów jest wyposażona w dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder i zintegrowany kolektor dolotowy. Dzięki temu rozwiązaniu układ rozrządu może być lepiej skonfigurowany i mieć większą wytrzymałość, co przekłada się na większą trwałość. Głowica cylindrów charakteryzuje się także bardzo wysoką wytrzymałością, co umożliwiło podniesienie maksymalnego ciśnienia przy większym marginesie bezpieczeństwa.
Bezpośrednie sterowanie zaworami ma również korzystny wpływ na zużycie paliwa, ponieważ minimalizuje straty. Dzięki dwóm wałom rozrządu w głowicy zintegrowany hamulec silnikowy MX Engine Brake osiąga niespotykaną skuteczność hamowania – dysponuje ogromną mocą 320 kW, której ponad 70% jest dostępne przy niskiej prędkości obrotowej od 1500 obr./min. Umiejscowienie wałków rozrządu w głowicy przyczyniło się także do obniżenia masy.

Układ wtryskowy common rail oraz turbosprężarka ze zmienną geometrią
W nowym silniku MX-11 zastosowano ten sam zaawansowany układ wtryskowy common rail co w silniku Paccar MX-13, ale w każdym z nich zastosowano inne parametry kalibracji oprogramowania. Układ wtrysku common rail umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 bar), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Zastosowana turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii (VTG) zapewnia zawsze najlepsze parametry w całym zakresie dostępnej prędkości obrotowej silnika, a to pozwala uzyskiwać najwyższe osiągi.

Układ oczyszczania spalin w silnikach Euro 6
Aby spełnić restrykcyjne wymagania normy Euro 6, dotyczącej poziomu emitowanych zanieczyszczeń, firma DAF stosuje różne technologie oczyszczania gazów spalinowych, takie jak katalizator SCR i aktywny filtr cząstek stałych. Kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura spalin będzie zbyt niska ze względu na sposób użytkowania pojazdu, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych, umieszczono siódmy wtryskiwacz. Może on wtryskiwać paliwo do katalizatora utleniającego w układzie wydechowym, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła. Również katalizator SCR został zaprojektowany w taki sposób, aby utrzymywać optymalną temperaturę. Dzięki odpowiednio dobranej powłoce może on osiągać maksymalną skuteczność w różnych zakresach temperatur, co przekłada się na optymalną wydajność pracy silnika.
Ponieważ zużycie oleju w silniku PACCAR MX-11 jest niewielkie i równomierne, filtr cząstek stałych może nie wymagać czyszczenia nawet przez 500000 kilometrów, jeżeli sprzyja temu sposób eksploatacji pojazdu. Innym wyjątkowym rozwiązaniem jest możliwość niezależnego zamontowania katalizatora SCR i filtra cząstek stałych po przeciwnych stronach podwozia. Jest to przydatne, jeżeli samochód ma być wyposażony w podpory żurawia lub zamki kontenerów wymiennych.

Liczne innowacje
Liczne innowacje wprowadzone w nowym silniku PACCAR MX-11, takie jak pojedynczy pasek wieloklinowy i wentylator zamontowany bezpośrednio na wale korbowym bez stosowania mechanizmu przekazania napędu, obniżają koszty obsługi i zwiększają niezawodność oraz obniżają masę i zużycie paliwa.

Dystrybucja i ciężkie zastosowania
Nowy silnik Euro 6 PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra wejdzie do produkcji seryjnej nie wcześniej niż z końcem lata 2013 r. Będzie dostępny w co najmniej pięciu wersjach o różnej mocy, przeznaczonych do dwóch głównych obszarów zastosowań. Wersje o mocach 210 kW/290 KM, 240 kW/330 KM i 271 kW/370 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 1200, 1400 i 1600 Nm (w zakresie 1000–1650 obr./min) doskonale sprawdzą się przy dystrybucji towarów na obszarze miasta, regionu lub kraju. Do ciężkich zastosowań dostępne są silniki o mocach 291 kW/400 KM i 320 kW/440 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 1900 i 2100 Nm (w zakresie 1000–1450 obr./min).
Duże momenty przy niskiej prędkości obrotowej, bardzo niskie zużycie paliwa, wiodąca na rynku niezawodność i jeszcze więcej opcji przystawek PTO powodują, że silnik PACCAR MX-11 będzie jedną z najważniejszych jednostek napędowych uniwersalnej wersji CF, której nowy model Euro 6 zostanie wprowadzony do sprzedaży w kwietniu. Silnik PACCAR MX-11 jest również cennym dodatkiem do serii DAF Euro 6 XF. Zużycie paliwa silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra jest średnio nawet do 3% niższe od znanego z oszczędności silnika PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra, a obniżenie masy o ponad 180 kilogramów daje jeszcze większe możliwości podnoszenia wydajności, szczególnie przy transporcie materiałów sypkich oraz płynnych.

Zbigniew Witamborski 

Ściągnij cały artykul 

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This