Katagoria: samochody dostawcze, opublikowano: 12 stycznia 2016


Sprinterowi stuknęła dwudziestka

Sprinterowi stuknęła dwudziestka

Artykuł z numeru: TRUCKauto 2015/19-24
Przeczytaj on-line

 

Mercedes-Benz Sprinter – światowy numer 1 wśród aut użytkowych – świętuje 20. urodziny. Z tej okazji w fabryce modelu w Düsseldorfie zebrało się ponad 250 gości, aby zdmuchnąć świeczki na urodzinowym torcie. Od chwili uruchomienia produkcji w 1995 r. Sprinter znalazł ponad 2,9 mln nabywców w ponad 130 krajach.

 

Mercedes-Benz Sprinter należy do klasowych bestsellerów – w 2014 roku na całym świecie znalazł rekordową liczbę ponad 186 tys. nabywców (w tym ponad 3000 w Polsce), o 12 proc. więcej niż w 2013, a jego sprzedaż wciąż rośnie. Od stycznia do czerwca br. oddział Mercedes-Benz Vans dostarczył łącznie 89,5 tys. egzemplarzy modelu (+ 4 proc.), spośród czego ponad 1500 egzemplarzy znalazło nabywców w Polsce. Utrzymujący się w ostatnich miesiącach wysoki popyt, notowany przede wszystkim w Europie i USA, pozwala skutecznie wykorzystywać moce przerobowe niemieckich fabryk w Düsseldorfie i Ludwigsfelde. Aby nadążyć z produkcją, w obu zakładach wprowadzono dodatkowe zmiany i pracujące soboty.

Festakt 20 Jahre Mercedes-Benz Sprinter im Mercedes Benz Werk Düsseldorf 10.09.2015. Volker Mornhinweg, Leiter Mercedes-Benz Vans, Hannelore Kraft, Ministerpräsidentin des Landes Nordrhein-Westfalen, und Dr. Dieter Zetsche, Vorstandsvorsitzender Daimler AG und Leiter Mercedes-Benz Cars, am Mercedes-Benz Sprinter für die Deutsche Tafel e.V. (v.l.n.r.); 20 year anniversary of Mercedes-Benz Sprinter in Düsseldorf, Germany, September 10, 2015. Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans, Hannelore Kraft, First Minister of North Rhine-Westphalia, and Dr. Dieter Zetsche, CEO of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars at the Mercedes-Benz Sprinter given to the Deutsche Tafel e.V. (LTR).

 

Przepis na sukces

Wprowadzając Sprintera na rynek w 1995 r. Mercedes-Benz Vans zareagował na zmieniające się czasy i potrzeby nabywców. Zarówno na etapie projektowania, jak i produkcji ustanowiono wysokie standardy jakościowe. Efektem była prawdziwa rewolucja wśród aut użytkowych – zbudowano samochód o dynamicznych rysach, dostępny w ponad 1000 wariantów, z wydajnymi silnikami, wzorowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i perfekcyjnie ergonomicznym kokpitem. Ta innowacyjna koncepcja, wysoka jakość produktu i satysfakcja klientów z miejsca zapewniły Sprinterowi rynkowe powodzenie, a nazwa modelu szybko stała się synonimem całej klasy pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 5 ton – i pozostaje nim do dziś.

Dodatkowy impuls do zwiększenia sprzedaży nowego modelu pochodził od rozwijających się firm z branży kurierskiej – ich kierowcy bez problemów pokonywali Sprinterami znaczne przebiegi. Poza niezawodnością i dużą przestrzenią ładunkową, projektanci nowego użytkowego Mercedesa skupili się na jeszcze jednym aspekcie: wygodzie kierowcy. Funkcjonalny kokpit łączył typową dla Mercedesów łatwość obsługi z wyposażeniem, które dotychczas zarezerwowane było wyłącznie dla aut osobowych.

 

Pełne obłożenie

Do sukcesu Sprintera znacznie przyczyniły się zakłady w Düsseldorfie, w których pracuje 6500 osób. Pochodzi stąd około 65% całej produkcji modelu. Dziennie bramy fabryki opuszcza ponad 725 Sprinterów. Aby zaspokoić wysoki popyt, obecnie ich montaż odbywa się również w soboty.

Sprinter powstaje w Düsseldorfie od 20 lat. Krótko po uruchomieniu produkcji, w 1996 roku, z linii produkcyjnej zjechał 100-tysięczny egzemplarz. Stale unowocześniana fabryka od 2006 r. wytwarza drugą generację modelu, a od 2013 jej zmodernizowaną wersję. Łącznie przez 20 lat w Nadrenii zbudowano 2,4 mln Sprinterów. Dziś ten ekonomiczny, bezpieczny, funkcjonalny i komfortowy samochód bije kolejne rekordy popularności.

 

Podwozia z Ludwigsfelde

Aby poradzić sobie ze zwiększeniem wolumenu produkcji przy okazji wprowadzenia nowej generacji Sprintera, w 2006 r. uruchomiono w Niemczech kolejną fabrykę modelu: wytwarzanie podwozi do zabudowy i pikapów rozpoczęto w zakładach Mercedes-Benz w Ludwigsfelde na południe od Berlina. Z załogą liczącą około 2000 pracowników są one dziś jednym z największych pracodawców przemysłowych w Brandenburgii. W ub. r. produkcja wzrosła tu o 13%, do ponad 48,2 tys. sztuk. Ten pozytywny trend miał zresztą swoją kontynuację w ostatnich miesiącach: moce przerobowe fabryki były i są wykorzystywane w bardzo wysokim stopniu. Każdego dnia wyjeżdża stąd ponad 200 Sprinterów.

 

Produkcja w Buenos Aires

Już w 1996 r. produkcję Sprintera uruchomiono w Ameryce Południowej. Od tamtej pory wytwarzany jest on w stolicy Argentyny – Buenos Aires. Od 2007 r. bramy zakładów opuszczał zarówno oryginalny, jak i nowy Sprinter. Pięć lat później fabryka otrzymała imię legendarnego kierowcy wyścigowego – „Centro Industrial Juan Manuel Fangio” i skoncentrowała się wyłącznie na wytwarzaniu aktualnej generacji modelu.

Około 1600 pracowników argentyńskich zakładów produkuje dla klientów z Ameryki Południowej około 15 tys. Sprinterów rocznie. Łącznie od 1996 r. z taśm montażowych w Buenos Aires zjechało około 250 tys. egzemplarzy użytkowego Mercedesa.

 

Fabryki także w Chinach i w Rosji

Od 2011 r. Sprinter jest również produkowany w Fuzhou w Chinach. Zakłady Fujian Benz Automotive Ltd. zatrudniają około 1600 osób i wytwarzają trzy różne odmiany modelu z nadwoziami różnej długości i układem foteli dopasowanym do potrzeb chińskiego rynku. Klienci poszukujący niezawodnego, bezpiecznego pojazdu do transportu pasażerskiego mają do wyboru wersje z 14, 17 lub 20 fotelami.

2 lata temu w Rosji swój renesans przeżyła pierwsza generacja Sprintera: jej montaż rozpoczęto wtedy w Niżnym Nowogrodzie, 100 km na wschód od Moskwy. Mercedes-Benz Sprinter Classic powstaje tu na licencji udzielonej firmie GAZ. W ub. r. model znalazł 6,7 tys. nabywców, co uczyniło go najpopularniejszym użytkowym Mercedesem w Rosji, a Mercedes-Benz Vans zapewniło tytuł najpopularniejszej międzynarodowej marki na tamtym rynku.

Range (v.l.n.r) Mercedes-Benz Sprinter (ab 2013); Mercedes-Benz Sprinter 2 (2006-2013); Mercedes-Benz Sprinter 1 (1995-2006); Mercedes-Benz Sprinter 1 (1995-2006) Range (LTR) Mercedes-Benz Sprinter (from 2013); Mercedes-Benz Sprinter 2 (2006-2013); Mercedes-Benz Sprinter 1 (1995-2006); Mercedes-Benz Sprinter 1 (1995-2006)

 

Także w Charleston

Sprinter znajduje uznanie również w Ameryce Północnej. Do USA i Kanady trafił jako pierwszy przedstawiciel europejskiej koncepcji samochodu dostawczego. Klienci szybko docenili jego zalety: wysoką ładowność, niskie zużycie paliwa i dynamikę jazdy na równi z autami osobowymi. Wkrótce Sprinter ustanowił nowe standardy w swoim segmencie, a od 2001 r. jest montowany przez firmę Freightliner, która sprzedaje go pod swoją marką oraz z logo firmy Dodge.

W 2010 r. Sprinter pojawił się w USA – również jako Mercedes-Benz – i od tamtej pory cieszy się dużym powodzeniem. W ub. r. pobił nowy rekord sprzedaży, z wynikiem 25,8 tys. sprzedanych egzemplarzy. Tym samym Stany Zjednoczone są drugim co do wielkości po rodzimych Niemczech rynkiem zbytu tego modelu.

 

Globalna strategia

Pod koniec 2014 r. dział Mercedes-Benz Vans zdefiniował długofalową strategię produkcji następcy Sprintera. – Tak udany samochód jak Sprinter można produkować wyłącznie, gdy dysponuje się najlepszym zespołem. I właśnie taki mamy: nie tylko w Düsseldorfie, ale i w Ludwigsfelde, González Catán, Fuzhou, Charleston oraz w Niżnym Nowogrodzie. Jeśli chodzi o następną generację modelu, szczególnie liczymy na Niemcy, gdzie mieści się centrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji, nasza fabryka w Düsseldorfie – mówi Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans.

W tym celu Mercedes-Benz Vans w modernizację obu niemieckich zakładów zainwestuje sumę 450 mln euro. Fundusze te wzmocnią ich długofalową konkurencyjność i przygotują do globalnej konkurencji w segmencie dużych aut użytkowych. 300 mln euro pochłonie przebudowa nadwoziowni, lakierni i montażowni w fabryce w Düsseldorfie. Poza tym będzie ona odgrywać jeszcze bardziej kluczową rolę w światowej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz – jako centrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji Sprintera. W zakładach w Ludwigsfelde przeprowadzone zostaną inwestycje warte 150 mln euro.

Mercedes-Benz będzie wytwarzać kolejną generację modelu również w USA. Na początku marca na lokalizację nowej fabryki wybrano miejscowość Charleston w Południowej Karolinie. W przyszłości pozwoli ona zaopatrywać rosnący północnoamerykański rynek na znacznie bardziej korzystnych ekonomicznie warunkach. Nie bez wpływu na lokalny popyt jest też pochodzenie „made in USA”. W najbliższych latach Mercedes-Benz zainwestuje w powstanie nowych zakładów około 250 mln dolarów. Na powierzchni przekraczającej 800 tys. mkw. powstanie zupełnie nowa nadwoziownia, lakiernia i montażownia. Budowa fabryki ma wystartować w przyszłym roku. Decyzja o produkcji Sprintera w USA wynika głównie ze spodziewanego w najbliższych latach, wysokiego zainteresowania segmentem dużych aut użytkowych w Ameryce Północnej. Dzisiaj z powodu wysokich stawek celnych droga Sprintera za ocean jest wyjątkowo długa i kosztowna: egzemplarze na rynek amerykański są wytwarzane w Niemczech, następnie demontowane i powtórnie składane w USA.

 

Komfortowy, ekonomiczny i wydajny

Sprinter to flagowy model dostawczy Mercedes-Benz. Obecna generacja ustanawia klasowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, niskiego zużycia paliwa i zgodności środowiskowej z normą Euro VI. Najoszczędniejszy Sprinter potrzebuje średnio zaledwie 6,1 l ON/100 km – to wynik niemający sobie równych w segmencie. A do tego Sprinter wyróżnia się atrakcyjną stylizacją, wyśmienitym komfortem jazdy i starannie zaprojektowanym kokpitem.

Z montowanym w standardzie asystentem bocznego wiatru i opcjonalnymi systemami wspomagającymi kierowcę, takimi jak układy monitorowania pasa ruchu i martwego pola, asystent świateł drogowych czy system antykolizyjny, Sprinter oferuje kompleksowy pakiet technologii z dziedziny aktywnego bezpieczeństwa.

Szeroka gama silników wysokoprężnych i benzynowych, przekładnie manualne i automatyczne do wyboru plus bogactwo wersji nadwoziowych, wagowych oraz odmian tylnej osi – łącznie nabywcy Sprintera mają do wyboru ponad 1000 wariantów modelu. Wszechstronność jest zatem kolejną mocną stroną tego modelu.

Opr. Redakcja

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This