Katagoria: ciągniki siodłowe, opublikowano: 08 maja 2014


Scania Opticruise w drodze do oszczędności

Scania Opticruise w drodze do oszczędności

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/7-8

 

IMG_2799_1

 

Liczy się każdy litr zaoszczędzonego paliwa. Droga „ropa” to najbardziej znaczący czynnik kosztotwórczy w firmie transportowej. Scania wprowadziła kilka nowych funkcji w Opticruise. Każda z nich zmniejsza zużycie paliwa.

 

Szwedzi główny nacisk kładą na użyteczną elektronikę i zminimalizowanie wpływu kierowcy na zużycie paliwa. Strategia zmiany biegów, ograniczenie prędkości, przewidywanie i płynność jazdy – to pola, na których jest sporo do zrobienia.

Scania od lat pracuje nad tymi zagadnieniami. Kolejna odsłona ich osiągnięć wiąże się z Opticruise, który został zintegrowany ze Scania Active Prediction. Tak skonstruowany układ napędowy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 4-5 proc. Opracowano specjalne tryby pracy skrzyni zwiększające wydajność w różnych zastosowaniach. Podstawowa wersja Scanii Opticruise Basic pozwala uzyskać maksymalne oszczędności paliwa i ułatwia przestrzeganie zasad jazdy ekonomicznej.

 

Trzy tryby pracy w jednym pojeździe

Nowością w konfiguracji skrzyni Opticruise jest nowy tryb economy. Został opracowany tak, aby osiągać jak najniższe zużycie paliwa w dalekim transporcie. Scania Opticruise, Scania Active Prediction oraz nowy tryb economy pozwalają razem zaoszczędzić do 4-5 proc. paliwa. Dalsze oszczędności wynikają z aerodynamicznych udoskonaleń wprowadzonych w pojazdach Scania Streamline, skrzyń biegów o niskich oporach wewnętrznych oraz z zastosowania drugiej generacji silników Euro 6 o mocy 450 i 490 KM.

Ze skrzynią Scania Opticruise dostępne są maksymalnie trzy tryby pracy. Na życzenie kilka dodatkowych parametrów może być ustawionych indywidualnie w autoryzowanym serwisie Scania.

Tryb podstawowy „standard” zapewni niskie zużycie paliwa, przy zachowaniu dobrych osiągów podczas pokonywania wzniesień. System dąży do wykorzystania maksymalnego momentu obrotowego w czasie jazdy pod górę. Tryb ten współdziała ze Scania Active Prediction. Nieznacznie zwiększa prędkość przed podjazdem, a zmniejsza ją przed szczytem wzniesienia, co pozwala pojazdowi korzystać z rozpędu i oszczędzać paliwo. System pracuje w zakresie od 6 proc. poniżej do 4 proc. powyżej prędkości zadanej tempomatowi.

Od nowa skonfigurowany tryb Economy jest nastawiony na maksymalne zmniejszenie zużycia paliwa, kosztem pewnego wydłużenia czasu przejazdu. W przypadku agregatów Euro 6 silnik reaguje bardzo delikatnie. Można wybrać alternatywne ustawienie ogranicznika prędkości na 85 lub 80 km/h, które automatycznie załącza się w trybie Economy. Kickdown jest nieaktywny.

W tym trybie Scania Active Prediction stosuje specjalną, ekonomiczną strategię działania. Prędkość spada do 12 proc. poniżej zadanej i nigdy nie wzrasta ponad nią. Minimalny wzrost prędkości podczas zjazdu w trybie Economy wynosi 5 km/h (w innych trybach 3 km/h).

Tryb Power jest stosowany przy ostrych podjazdach. Liczy się przede wszystkim krótki czas przejazdu. Silnik reaguje ostro (przy silnikach Euro 5 z Common-Rail oraz Euro 6), a podjazd spod wzniesienia odbywa się przy wykorzystaniu maksymalnej mocy z nieco szybszą zmianą biegów niż w trybie Standard. Scania Active Prediction nie jest dostępny, tempomat pracuje normalnie.

Tryb Off-road jest odpowiedni do jazdy w trudnym terenie. W ten tryb są wyposażane pojazdy przeznaczone do tego typu prac, np. budowlane oraz inne, które mogą jej potrzebować, np. dla przemysłu drzewnego. Silnik reaguje miękko (silniki Euro 5 z XPI, Euro 6) aby pojazd łagodnie poruszał się naprzód. System utrzymuje załączone sprzęgło tak długo, jak to możliwe, aby uniknąć przerw w dopływie momentu obrotowego do kół i utraty trakcji. Unika przełączania biegów i pozwala silnikowi pracować w szerszym zakresie prędkości obrotowych. Zmiana biegów odbywa się szybciej, komfort jazdy schodzi na drugi plan. Scania Active Prediction nie jest aktywny, zwykły tempomat funkcjonuje normalnie.

Scania opracowała również uproszczony program zmiany biegów Scania Opticruise Basic, który ogranicza wpływ kierowcy na wybór przełożenia. Sprawia, że zużycie paliwa jest niższe. Przeznaczony jest głównie dla posiadaczy dużych flot, gdzie kierowcy często mają do czynienia z pojazdami różnych marek.

W pojedynczym pojeździe dostępne są maksymalnie trzy tryby pracy skrzyni biegów. Poniższa tabela wskazuje, które z nich znajdują zastosowanie w poszczególnych typach transportu. Wszystkie ustawienia mogą być modyfikowane przez autoryzowany warsztat Scania.

 

Tempomat na każdy teren

Nieodłącznym elementem systemu jest przedstawiony w 2011 tempomat Scania Active Prediction. To ten system zapoczątkował wykorzystanie danych z GPS i map do sterowania prędkością pojazdu odpowiednio do ukształtowania terenu przed nim. Obecnie Scania oferuje trzy rodzaje tempomatów.
Standardowy pozwala na utrzymanie zadanej prędkości na podjazdach wykorzystując w pełni zakres użytecznych obrotów silnika.

Scania Active Prediction wykorzystuje dane o pozycji pojazdu czerpane z GPS i porównując je z zainstalowanymi mapami optymalizuje prędkość na podjazdach i zjazdach przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa w pofałdowanym terenie o 2-3 proc.

Scania Active Prediction używa specjalnej, bardzo oszczędnej strategii jazdy, gdy skrzynia Scania Opticruise pracuje w trybie Economy, co powoduje dodatkowy spadek zużycia paliwa o 2 proc. w terenie pagórkowatym.

Scania Ecocruise dostosowuje prędkość przejazdu do topografii odczytując dane o obciążeniu silnika i oszczędza 1 proc. ze zużycia paliwa w pofałdowanym terenie. Tempomat Scania Ecocruise jest aktywny jedynie w trybie Economy i zastępuje przewidujący tempomat Scania Active Prediction w krajach, dla których nie są dostępne mapy topograficzne.

Scania po raz kolejny pokazuje, jak dużą wagę przykłada do zaprzęgnięcia nowoczesnych technologii do zmniejszenia zużycia paliwa oraz poprawy komfortu pracy kierowcy. Nabywca ma szeroki wachlarz urządzeń oraz oprogramowania, które są w stanie „pilnować” niskiego zużycia drogiego paliwa.

 

Opr. M. Mazur

Ściągnij cały artykul

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This