Katagoria: ciągniki siodłowe, opublikowano: 11 maja 2015


MAN Trucknology Days 2015 – lew pokazał siłę

MAN Trucknology Days 2015 – lew pokazał siłę

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2015/5-6
Przeczytaj on-line

 

240 pojazdów marki MAN czekało w Monachium na gości tegorocznego pokazu MAN Trucknology Days 2015.

 

Fachowcy mieli do dyspozycji różnorakie wersje, zabudowy oraz tor testowy. Wydarzeniami były dwie prezentacje: MAN TGX D38 i TGX EfficientLine 2. W tym roku pokaz odbywał się pod hasłem
„Ciężarówki. Siła. Wydajność”. Ponad 8000 gości, podczas licznych prezentacji, poznało właściwości
240 prezentowanych pojazdów ciężarowych MAN, stosowanych w różnych branżach – w budownictwie, transporcie ciężkim, w gospodarce komunalnej, ruchu dostawczym i dalekobieżnym oraz w rolnictwie i leśnictwie. Dużą popularnością i zainteresowaniem cieszyło się także zwiedzanie hal produkcyjnych,
w których powstają pojazdy TGX i TGS. W ciągu trwającej trzy dni MAN Trucknology Days 2015 imprezę odwiedziło 8000 zwiedzających. Centralnym punktem wydarzenia były oczywiście ciężarówki i wszystko, co z nimi związane. Tę prezentację MAN organizuje od 2008 roku. 

MAN TGX D38 – siła

Flagowym pojazdem MAN prezentowanym na Trucknology Days był nowy model TGX D38. Za sprawą specjalnego pakietu pojazd idealnie pasuje do realizacji trudnych zadań transportowych w ruchu dalekobieżnym, trakcyjnym i w transporcie ciężkim. MAN po raz pierwszy zaprezentował ten pojazd we
wrześniu ubiegłego roku, na Targach IAA.

Przypatrując się bliżej temu modelowi, łatwo dostrzec że ideą fix przy pracach kon­ strukcyjnych było obniżanie kosztów eksploatacji. Powstał wyjątkowej jakości pojazd umożliwiający kontrolowany przejazd na trasach o wymagających warunkach topogra­ ficznych.

Sercem tej konstrukcji jest nowy sześcio­ cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 15,2 litra. Zapewnia on pojazdom wyjątkowo dużą moc i rozszerza paletę modeli TGX o silniki klasy 520, 560 i 640 KM. Dzięki dwustopnio­ wemu turbodoładowaniu silnika, już przy 930 obrotach na minutę można uzyskać pełen mo­ ment obrotowy – 2500 Nm w silniku o mocy 520 i 2700 Nm w silniku o mocy 560 KM.

Nowa skrzynia biegów MAN TipMatic 2 i sterowany GPS tempomat EfficientCruise pomagają kierowcy optymalnie dostosować sposób jazdy do aktualnych warunków drogowych, zapewniając jak najmniejsze zużycie paliwa.

Różnorodność modeli najmocniejszego pojazdu TGX odpowiada różnorodność jego zastosowania. Są one dostępne w wersjach przeznaczonych do ruchu lewo- i prawostronnego oraz z kabinami XL, XLX i XXL.

Królewskie 640 KM

Królewskim pojazdem w rodzinie D38 jest model z nowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 640 KM. To jest najmocniejszy agregat w ofercie MAN, stosowany wyłącznie w nowym, ciężkim ciągniku siodłowym.

Za przenoszenie tej olbrzymiej mocy odpowiada znajdująca się w wyposażeniu seryjnym skrzynia biegów TipMatic 2 ze specjalnym sprzęgłem. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie manewrować pojazdem na wąskich odcinkach, przy pokonywaniu wysokości i przy dużym obciążeniu. Bardzo duży moment obrotowy wynoszący 3000 Nm powoduje, że nawet pojazdy o masie 250 ton ruszają delikatnie, ale z wigorem.

Do pojazdów ciężkich przeznaczony jest także nowy i bardzo mocny hamulec silnikowy MAN Turbo EVB osiągający moc hamowania 600 kW. Dzięki umieszczonemu przy skrzyni biegów intarderowi pojazd MAN TGX D38 zapewnia w sumie moc 750 kW.

Nie każdy transport wymaga jednak zastosowania silnika o mocy 640 KM. Pojazd z silnikiem D38 o mocy 560 KM i momencie obrotowym 2700 Nm umożliwia realizację transportu o całkowitej masie do 180 ton. Dla najwyższych obciążeń osi MAN oferuje specjalnie adaptowane modele 10×4.

MAN TGX EfficientLine 2 – wydajność

Kolejną nowością prezentowaną w Monachium był TGX EfficientLine 2. Jest to mistrz oszczędności, realizowanej poprzez technologię.

Obniżenie zużycia paliwa, emisji dwutlen­ ku węgla, a w efekcie zmniejszenie całkowitych kosztów użytkowania (TCO), to zasługa technologicznego miksu.

Pierwszym elementem tego koktajlu jest inteligentny tempomat EfficientCruise. Za jego sprawą zużycie paliwa spada nawet o 6 proc. Kolejny składnik to nowy silnik D26-Top- Torque przystosowany do jazdy na wyjątkowo niskich obrotach, przy niewielkim zużyciu paliwa. Na najwyższym biegu kierowca ma do dyspozycji moment obrotowy wynoszący 2000 Nm, doskonale harmonizujący się z wyjątkowo długimi przełożeniami osi. W szczególności podczas jazdy na wzniesieniach wysoki moment obrotowy zapewnia większą swobodę jazdy, rzadsze obniżanie biegów oraz mniejsze zużycie paliwa.

Nowa funkcja Speed Shifting przyspiesza czas przełączania między biegami 10, 11 i 12, ograniczając na podjazdach przerwy w dostę­ pie do siły napędowej.

I na koniec wisienka – moduł pokładowy MAN TeleMatics, zapewniający pełen wgląd do stanu zużycia paliwa i optymalny nadzór nad przeglądami.

Czas w trasę – ciężarówki

Podczas Trucknology® Days zainaugurowa­ na została nowa flota ciężarowych pojazdów demonstracyjnych „MAN Trucknology Ro­ adShow 2015’’. 70 pojazdów TGL, TGM, TGS i TGX, w tym po raz pierwszy nowy model MAN TGX D38, wyruszy w trasę po całej Europie. Jako kompletne pojazdy z zabudową lub z naczepą prezentują one pełną paletę różnorod­ nych modeli przeznaczonych do obsługi ruchu dostawczego i dalekobieżnego, do stosowania w budownictwie, transporcie ciężkim, w rolnictwie
i leśnictwie oraz w gospodarce komunalnej. MAN prezentuje podczas organizowanych w całej Europie imprez i prezentacji flotę pojazdów MAN w charakterystycznym karminowym ko­ lorze. Handlowcy MAN udostępniają te pojazdy zainteresowanym transportowcom na kilka dni do przetestowania, tak by mogli się oni przeko­ nać o branżowej kompetencji MAN i możliwości ekonomicznej realizacji zadań transportowych. Czekamy na konwój MAN Trucknology.

 

Fot. i tekst: Zbigniew Witamborski

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This