Katagoria: ciągniki siodłowe, opublikowano: 11 maja 2015


„EcoTwin” – przyszłość transportu

„EcoTwin” – przyszłość transportu

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2015/5-6
Przeczytaj on-line

 

Podczas tygodnia motoryzacji firma DAF i TNO zaprezentowały projekt „EcoTwin”. Podczas pokazu, który odbył się na drodze N270 w pobliżu Helmond, dwa pojazdy ciężarowe połączone ze sobą za pośrednictwem sieci bezprzewodowej jechały jeden za drugim w bliskiej odległości.

 

Kierowca drugiego samochodu ciężarowego nie musiał przyspieszać, hamować ani kierować pojazdem. Takie wydarzenie można było obserwować w Holandii po raz pierwszy.

Sprzężenie dwóch pojazdów określa współpracę dwóch samochodów ciężarowych, jadących w niewielkiej odległości poprzez zastosowanie technologii zautomatyzowanej jazdy. Celem eksperymentu „EcoTwin” było wykazanie, że drugi pojazd teoretycznie może podążać tuż za pierwszym, wykorzystując informacje z radaru i kamery, przekazywane za pośrednictwem komunikacji bezprzewodowej. W wyniku tego procesu drugi pojazd automatycznie przyspiesza, hamuje, a także kieruje.

Celem tego projektu opracowanego we współpracy z firmą TNO jest możliwie największe zmniejszenie odstępu między pojazdami ciężarowymi, aby uzyskać w perspektywie oszczędności paliwa rzędu 10% oraz spadek emisji CO2 o podobnej wartości.

Na drodze około 2020 roku

– Wprawdzie pokazaliśmy, że tzw. automatyczne sprzężenie dwóch pojazdów ciężarowych jest teoretycznie możliwe, jednak nie oznacza to, że projekt jest ukończony – powiedział Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks N.V., który odpowiada za rozwój produktów. – Czeka nas jeszcze sporo pracy, zanim zyskamy pewność, że ta technologia jest niezawodna w każdej sytuacji. Należy również podjąć odpowiednie działania w zakresie przepisów prawnych i odpowiedzialności. Wspólnie z firmą TNO przewidujemy, że firmy transportowe będą mogły bezpiecznie korzystać ze sprzężenia na holenderskich autostradach i głównych drogach regionalnych około 2020 roku.

Kolejnym krokiem po prezentacji jest testowanie projektu „Eco Twin” na terenie portu w Rotterdamie. W tym projekcie, wspieranym przez ministerstwo infrastruktury i środowiska, uczestniczy również zarząd portu w Rotterdamie i organizacja Transport en Logistiek Nederland (TLN).

(opr. am)

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This