Katagoria: ciągniki siodłowe, opublikowano: 20 lutego 2015


DAF sam zmieni bieg i zagai po polsku

DAF sam zmieni bieg  i zagai po polsku

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2015/1-2
Przeczytaj on-line

 

 

 

Poprawione jednostki napędowe, lepszy hamulec silnikowy oraz automatyczne przejście systemu na język polski – oto niektóre nowości DAF na ten rok. Koncern przygotował szereg innowacji, które mają zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo, a zmniejszyć zużycie paliwa.

 

Najwięcej nowości wprowadzono w silnikach PACCAR MX. Ale nie tylko. Przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco zapewniają łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4–5 proc. Nowe owiewki i spoilery oferują dodatkowe oszczędności. Te innowacje to część nowego programu „DAF Transport Efficiency”, którego celem jest obniżenie kosztów przejechania każdego kilometra.

Na początek silniki

Na pierwszy ogień poszły silniki. Cel był jeden: silniki PACCAR MX-11 i MX-13 mają być wydajniejsze. W 10,8-litrowym silniku MX-11 zoptymalizowano przepływ oleju oraz zapewniono bardziej efektywne spalanie paliwa dzięki zastosowaniu przeprojektowanej komory spalania, ulepszonego wtrysku paliwa i zaawansowanego oprogramowania sterującego fazami wtrysku.

Nowa turbosprężarka 12,9-litrowego silnika PACCAR MX-13 tłoczy jeszcze więcej powietrza, a nowy wał rozrządu poprawia synchronizację zaworów. Silnik PACCAR MX-13 korzysta także z bardziej wydajnego przepływu oleju, zmniejszonych oporów wewnętrznych oraz jeszcze wydajniejszej, dwustopniowej pompy wody. Oczywiście zoptymalizowano również oprogramowanie zarządzające silnikiem.

Dzięki tym usprawnieniom znane już wcześniej z niskiego zużycia paliwa silniki PACCAR MX-11 i MX-13 oferują teraz do 2 proc. dodatkowej oszczędności. Wielopunktowy wtrysk paliwa zapewnia pracę cichszą, niż kiedykolwiek wcześniej.

Hamulec silnikowy podnosi wydajność

Usprawnienia silników PACCAR MX-13 nie tylko obniżają zużycie paliwa, lecz także wpływają pozytywnie na pracę hamulca silnikowego. Oferując moc 360 kW przy 2000 obr./min hamulec silnikowy to doskonała alternatywa dla retardera. Dzięki nowym rozwiązaniom w układzie rozrządu i turbosprężarkach moc hamulca silnikowego MX Engine Brake wzrosła aż o 20 proc. przy prędkościach obrotowych rzędu 1500 obr./min. Hamulec silnikowy MX Engine Brake oferuje też trzy zakresy mocy, które można wygodnie wybrać za pomocą trzystopniowej dźwigni na kolumnie kierownicy. Jest to znaczna oszczędność hamulców zasadniczych, masy i zużycia paliwa.

Tryb Eco

Tryb Eco to nowe, standardowe rozwiązanie na wyposażeniu wszystkich modeli Euro 6 serii CF i XF wyposażonych w silniki PACCAR MX. Tryb Eco redukuje moment obrotowy silnika o 10 proc. na pierwszych jedenastu biegach, zapewniając dodatkową oszczędność paliwa do jednego procenta. Większość sytuacji drogowych zwykle nie wymaga pełnego przyspieszenia. Tym nie mniej opcja ta jest nadal dostępna — wystarczy nacisnąć przycisk.

Przewidujący tempomat zmieni bieg

Tempomat Predictive Cruise Control doskonale odzwierciedla filozofię programu DAF Transport Efficiency. Opcja ta jest dostępna wraz z przewidującą zmianą biegów Predictive Shifting w modelach Euro 6 serii CF i XF. Te zaawansowane rozwiązania, opracowane przez zespół inżynierów firmy DAF, przyczyniają się do znacznego zwiększenia wydajności pojazdu.

Tempomat Predictive Cruise Control wykorzystuje technologię GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1–2 km. System „spogląda” do przodu i przewiduje np. pochyłości terenu. Funkcja Predictive Cruise Control ustala idealną prędkość, a funkcja Predictive Shifting wybiera odpowiedni bieg.

Punktem wyjścia obu technologii jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza liczba redukcji i praca jednostki napędowej przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa, ponieważ rośnie wydajność silnika. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy. Jeśli za szczytem wzniesienia teren natychmiast się obniża, przed dotarciem na szczyt do silnika wtryskiwana jest mniejsza ilość paliwa, a masa pojazdu umożliwia „przepchnięcie” go przez szczyt. W niektórych sytuacjach system zezwala na jazdę z prędkością poniżej zaprogramowanej, na przykład, gdy pojazd znajduje się w pobliżu szczytu podjazdu, a system „wie”, że energia potencjalna spowoduje szybkie osiągnięcie wymaganej prędkości podczas zjazdu. Tempomat Predictive Cruise Control może czasowo dopuścić jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (oczywiście w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa. Tempomat Predictive Cruise Control i przewidująca zmiany biegów Predictive Shifting umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 3 proc., zwłaszcza w pagórkowatym terenie.

Cięcie powietrza

W ramach programu DAF Transport Efficiency poszerzono gamę dostępnych owiewek i spoilerów, zapewniających optymalną aerodynamikę, a co za tym idzie, najniższe możliwe zużycie paliwa.
Do modeli Euro 6 serii CF z kabiną sypialną stworzono nowy pakiet aerodynamiczny, obejmujący spoiler dachowy wyższy od dotychczas stosowanej o 10 cm oraz spoilery boczne o szerokości 2,55 m, zmniejszające niekorzystną przerwę pomiędzy kabiną a zabudową do zaledwie 5 cm. Specjalnie do pojazdów niskopodłogowych modeli Low Deck stworzono nowy spoiler dachowy, który można dostosować do naczep o wysokości 4 m.

Pomocnik po polsku

Kierowcy odgrywają istotną rolę w redukcji kosztów eksploatacji, zwłaszcza związanych ze zużyciem paliwa. Dlatego właśnie firma DAF stworzyła system Driver Performance Assistant do swoich modeli LF, CF i XF. Dostarcza on kierowcy szczegółowych informacji na temat wyników zużycia paliwa, efektywności przewidywania sytuacji na drodze oraz hamowania oszczędzającego hamulce zasadnicze pojazdu. Dodatkowo centralny wyświetlacz informacyjny podaje wskazówki na temat metod oszczędzania paliwa przez kierowcę.

Nową funkcją jest wyświetlanie informacji z tachografu na wyświetlaczu centralnym, co zapewnia kierowcy przejrzyste informacje na temat czasu jazdy czy prędkości i pomaga zapobiegać łamaniu przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu pojazdu. Pomaga to dopilnować cyklicznych przeglądów i zapewnić maksymalną wydajność pojazdu. Na podstawie danych z karty kierowcy system DPA automatycznie przełącza się na dogodny dla kierowcy język.

 

(opr. am)

 

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This