Katagoria: autobusy, opublikowano: 05 lipca 2013


Elektryczny autobus BYD kursuje po Polsce

Elektryczny autobus BYD kursuje po Polsce

W pełni elektryczny autobus BYD K9 już kursuje po kilku dużych polskich miastach, m. in. już był w Warszawie. Miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne testowały ekologiczny autobus chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams).

Komfort podróży i oszczędności na paliwie
Elektryczny autobus BYD posiada szereg zalet służących zarówno środowisku, użytkownikom komunikacji publicznej, jak i przewoźnikowi. Nie emituje spalin do środowiska. Jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego.
Przewoźnicy doceniają oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla BYD K9 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l/100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 150 km, spalaniu 41 l/100 km po 5,2 zł za litr, daje to samych oszczędności niemal 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6723 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD K9 może wypracować rocznie ponad 80000 zł oszczędności.

Zero emisji spalin
Autobus BYD K9 jest pojazdem w pełni elektrycznym. Nie emituje żadnych spalin. Opcjonalnie istnie możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze.
BYD K9 jest wyjątkowym pojazdem ponieważ był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii, dzięki czemu doładowuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.

Rekordowy zasięg ponad 250 km 
BYD K9 osiąga zasięg przekraczający nawet 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Dodatkowo testy w Warszawie udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączoną nieustannie klimatyzacją. To rekordowo duży zasięg jak na autobus elektryczny. Czas ładowania uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w zaledwie 3 godziny.
Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest już kilkaset elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Chinach wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17000000 km.
W pierwszym kwartale 2013 roku BYD K9 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwszymi krajami w Europie, gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują są Holandia (6 autobusów) i Włochy (Mediolan – 2 autobusy).
Opr. M. Mazur 

Sciagnij caly artykul 

 

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This