Katagoria: Oleje i smary, opublikowano: 08 stycznia 2015


Mobil: Syntetyczny znaczy taniej

Mobil: Syntetyczny  znaczy taniej

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/21-24

 

 

 

Paliwo stanowi ponad 30 proc. kosztów firmy transportowej. Spalanie mogą ograniczyć inwestycje w nowoczesny tabor, szkolenia z ekonomicznej jazdy, ale także stosowanie olejów silnikowych o specjalnej paliwooszczędnej formulacji.

 

Wysoki udział paliwa w rachunkach przewoźników powoduje, że jest ono decydujące dla wyniku finansowego firmy. Pomimo to, właściciele firm transportowych jeszcze nie doceniają wszystkich sposobów na oszczędności.

Paliwo to główny koszt

Konkurencyjność na rynku usług transportowych jest uzależniona od wielu czynników. W 2014 roku jednym z nich była wojna na Ukrainie, przez którą wiele firm straciło część dochodów. Przejście firm transportowych, które padły ofiarą tego kryzysu, na inne rynki oraz stosowanie promocyjnych stawek spowodowało, że działają one na jeszcze bardziej konkurencyjnym rynku i poszukują dodatkowych oszczędności. Paliwo stanowi 34 proc. kosztów. Dlatego to właśnie jemu warto przyjrzeć się w kontekście optymalizacji wydatków i utrzymania konkurencyjności.

Czy warto oszczędzać dla 2 proc.?

Średni roczny przebieg ciężarówki to 109 000 km. Zakładając, że litr oleju napędowego kosztuje 5 zł, a średnie spalanie to 30 l/100km, roczny koszt paliwa do zaledwie jednego pojazdu wynosi 163500 złotych. Dlatego nawet 2 proc. oszczędności, tj. 3270 złotych na każdą ciężarówkę, jest warte poznania sposobu na mniejsze spalanie dzięki przejściu na nowoczesne oleje syntetyczne, takie jak Mobil Delvac 1 LE 5W-30.

Większość szefów firm transportowych uznaje, że oszczędność paliwa rzędu 1,5-2,5 proc. jest warta zmiany obecnie używanego oleju na inny. Jednak wiedza właścicieli firm transportowych w tym zakresie jest przez nich samych oceniana tylko na dostateczną. – Zaledwie co piąta firma transportowa wykorzystuje techniczne możliwości wydłużenia okresów serwisowych, a najpopularniejszym sposobem jest używanie olejów syntetycznych long life – mówi Maciej Marcinowski, CVL Marketing Advisor z ExxonMobil.

Według badania przeprowadzonego przez Mobil wśród przedsiębiorców transportowych stosowanie paliwooszczędnego oleju silnikowego, mimo obniżonej lepkości, znalazło się na piątym miejscu (17 proc.) listy sposobów na niższe koszty paliwa. Najskuteczniejszymi według respondentów są inwestycja w nowy tabor i szkolenia z eco-drivingu (oba po 74 proc.), wybór optymalnej trasy (61 proc.) oraz kontrola ciśnienia opon (50 proc.). Interesujące są także odpowiedzi z dolnej części rankingu, bo poza wysoką jakością paliw (16 proc.) i lepszą aerodynamiką (15 proc.) znalazły się kontrole kierowców, wyjazdy po paliwo do Rosji lub montowanie plomb na baku.

Wymierne oszczędności

Według specjalistów z Mobil Delvac 1 firmy transportowe jeszcze nie potrafią docenić wszystkich sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo. Wśród coraz częstszych metod jest stosowanie olejów syntetycznych o obniżonej lepkości. Chcąc przekonać właścicieli do olejowych oszczędności, ExxonMobil zlecił niezależne testy zużycia paliwa w ośrodku badawczym Millbrook w Wielkiej Brytanii. Wynika z nich, że zmiana oleju silnikowego oraz oleju w przekładni i tylnym moście na produkty syntetyczne Mobil Delvac 1 zapewnia nawet 2,9-proc. spadek zużycia paliwa. – Kolejnym dowodem na oszczędności jest test przeprowadzony w holenderskiej firmie E. van Wijk Logistics B.V., która posiada ponad 300 pojazdów ciężarowych. Testy trzech ciężarówek DAF smarowanych syntetycznym olejem silnikowym Mobil Delvac 1 LE 5W-30 wykazały spadek zużycia paliwa od 1,29 do ponad 4 proc. – dodaje Maciej Marcinowski.

Jeden zamiast wielu
Korzyści wynikające ze stosowania olejów syntetycznych nie ograniczają się tylko do oszczędności paliwa. Nowoczesne środki smarne coraz częściej spełniają wymagania większej liczby pojazdów. W praktyce oznacza to, że jeden olej silnikowy jest odpowiednim wyborem dla floty mieszanej, co ogranicza nam potrzeby magazynowe, ułatwia zamawianie środków smarnych oraz eliminuje olejowe pomyłki, które w przypadku nowoczesnych pojazdów ciężarowych Euro VI mogą oznaczać duże wydatki.

Sprawa dotyczy ponad połowy firm transportowych uczestniczących w badaniu Mobil Delvac 1, które używają dwóch i więcej rodzajów olejów silnikowych. 77 proc. respondentów odpowiedziało, że chce zastąpić kilka rodzajów oleju jednym, spełniającym wymagania wielu silników. Podejmując taką decyzję ważne jest, aby nowy olej spełniał rekomendacje producenta pojazdu lub silnika, a przy okazji był najwyższej jakości produktem syntetycznym przy możliwie niskiej lepkości – bo taki wybór daje największe szanse na oszczędności.

 

(opr. am)

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This