Katagoria: Ogrzewania samochodowe, opublikowano: 06 grudnia 2008


Ciepło jak u mamy

Ciepło jak u mamy

Ogrzewanie postojowe w slangu kierowców i warsztatowców nazywane jest popularnie piecem. To bardzo trafne określenie, ponieważ ogrzewanie postojowe to w uproszczeniu piec zamontowany w komorze silnikowej, który spala paliwo, a powstałe ciepło przekazuje w określonym kierunku. Proces spalania jest regulowany elektrycznie lub elektronicznie.

Ogrzewanie postojowe ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ w określonych sytuacjach gwarantuje kierowcy odpowiednie warunki do wypoczynku, a także – w zależności od typu pojazdu – przyśpiesza oczyszczenie szyb z pary, szronu czy lodu.

Przeznaczenie i działanie. Ogrzewanie postojowe działa niezależnie od pracy silnika. Zwykle jest zasilane paliwem z baku i w zależności od szczegółów konstrukcji ogrzewa mały obieg cieczy chłodzącej silnik i przez to pośrednio kabinę (tzw. ogrzewanie wodne) lub ogrzewa tylko powietrze, które wtłaczane jest do kabiny (tzw. ogrzewanie powietrzne). W szczególnych przypadkach ogrzewania niezależne służą wyłącznie do dogrzewania silnika, czym w okresie zimowym obniżają zużycie paliwa, poprawiają jego żywotność i redukują emisję szkodliwych związków w spalinach. Większość układów ogrzewania postojowego obsługuje się z pomocą programatora umieszczonego w aucie. Ustawiamy w nim czas włączenia urządzenia i zapominamy o jego istnieniu. Można oczywiście sterować ogrzewaniem postojowym siedząc w kabinie – np. włączyć go w kolejce przed granicą czy na parkingu. Wszystkie współczesne konstrukcje posiadają własny układ wydechowy, w którym znajduje się także katalizator. To ważne, bo przecież trudno aby parkując nocą na stacji benzynowej „kopcić” pod nosem innym kierowcom, którzy zatrzymali się aby się zdrzemnąć. Ponieważ nie ma nic za darmo, trzeba się oczywiście liczyć z tym, że podczas pracy urządzenie pobiera z baku paliwo. Zwykle jest to ok. 0,5 litra na godzinę, niezależnie od tego czy mamy do czynienia z zasilaniem benzynowym czy olejem napędowym.
Ogrzewanie „wodne” wpinane jest w „mały” obieg cieczy chłodzącej. Współpracuje ono z elektronicznie sterowanym systemem wentylacji auta. Urządzenie posiada własną pompę paliwa i cieczy chłodzącej. Po załączeniu zasysa paliwo i spala go w specjalnej komorze. Powstałe w ten sposób ciepło podgrzewa ciecz chłodzącą, która z pomocą niewielkiej pompy elektrycznej krąży w „małym” obiegu. W taki sposób podgrzewa się zarówno silnik, jak i nagrzewnica wnętrza – włączenie wentylatorów nawiewu powoduje nagrzanie kabiny.
Ogrzewanie „powietrzne”. W ostatnich czasach zyskuje na popularności. Powodem są niższe koszty budowy urządzenia i jego montażu oraz mniejsza energochłonność. Ogrzewanie wodne ma zwykle moc ok. 8-9 kW, a ogrzewanie powietrzne ok. 2 kW. Efekt w kabinie jest ten sam – niestety silnik musi samodzielnie walczyć z mrozem, co odbija się na jego trwałości.
Prawidłowe użytkowanie. Ogrzewanie postojowe wymaga przestrzegania podstawowych zasad obsługi oraz utrzymywania samochodu w odpowiednim stanie technicznym. Szczególnie wymagające jest ogrzewanie wodne, które nie będzie pracowało prawidłowo bez solidnego akumulatora, sprawnej instalacji niskiego napięcia oraz układu chłodzenia w dobrym stanie ze szczególnym uwzględnieniem jakości termostatu i płynu chłodniczego. Większość urządzeń ogrzewa ciecz do ok. 60 – 70 0C, tak aby przypadkiem nie otworzył się termostat i nagrzewany płyn nie ogrzewał niepotrzebnie chłodnicy. Jeśli termostat jest zepsuty lub nie ma go wcale – ogrzewanie postojowe nie nagrzeje ani silnika ani kabiny.
Ogrzewanie postojowe pobiera dość sporo prądu w fazie rozruchu. Źródłem ciepła jest oczywiście spalane paliwo, ale na początku trzeba jakoś zainicjować jego zapłon. Służy do tego specjalny żarnik, który – podobnie jak świece żarowe – czerpie energię z akumulatora. Zasilana prądem z akumulatora jest także pompka cieczy, która pracuje cały czas podczas działania ogrzewania. Zdarza się zatem, że w autach ze słabym akumulatorem kierowca wykorzystuje cały jego potencjał na ogrzewanie i potem nie może już uruchomić silnika…

Czy warto ryzykować? Spokojny sen na postoju i dobra widoczność podczas jazdy – to dwie niezmiernie ważne rzeczy dla każdego kierowcy trucka czy auta dostawczego, obsługującego dalsze trasy. Ogrzewanie postojowe zwykle rozwiązuje ten problem. O ile nadwozie samochodu jest szczelne a na podłodze nie gromadzi się woda, samochód z ogrzewaniem postojowym będzie miał zwykle wzorowo oczyszczone szyby przez okrągły rok.

Opr. PM na podstawie materiałów Akademii Bezpiecznego Samochodu

 

 

 

Przegląd firm oferujących ogrzewanie postojowe:

Ogrzewanie postojowe TRUMA
TRUMA od lat stawia na niezawodność i oszczędności. Wystarczy zmiana źródła zasilania oraz wyeliminowanie kosztownych przeglądów, aby już na starcie sezonu poczuć różnicę w kieszeni. Niekwestionowany lider na europejskim rynku ogrzewań, urządzenie Trumatic E 2400, po wielu testach porównawczych zdobył tytuł „Najskuteczniejszego Ogrzewania Powietrznego w Europie”. Urządzenie jest zasilane gazem propan-butan lub w przypadku niskich temperatur czystym propanem. Butle dostępne są w całej Polsce.

Walory tego systemu to m.in. fakt, że gaz w butlach to najtańsze paliwo na rynku, 2 lata gwarancji na wszystkie elementy systemu – bez obowiązku przeglądów gwarancyjnych, niezawodność działania w ekstremalnie niskich temperaturach – dzięki zasilaniu propanem ogrzewanie będzie działać bez ryzyka zamarznięcia, jest ciche i ekologiczne.

Sprawność urządzeń w ogrzewaniach olejowych oscyluje w granicach 80 proc., natomiast w ogrzewaniu gazowym Trumatic wynosi aż 97 proc. Koszt zasilania ogrzewań gazowych stanowi zaledwie ok. 57,5 proc. kosztów zasilania ogrzewań olejowych.

Trumatic E, zaprojektowany specjalnie do ogrzewania kabin ciężarówek, przestrzeni ładunkowych oraz wnętrz samochodów użytkowych, jest dostępny w trzech wersjach. Wszystkie trzy typy są zasilane gazem ciekłym propan-butan lub czystym propanem i w zależności od potrzeb są dostosowywane do zasilania 12 V lub 24 V.

Trumatic E 2400, najpopularniejsze ogrzewanie do ciężarówek, to niewielkie kompaktowe urządzenie sterowane elektronicznie, wyposażone w termostat oraz dmuchawę. Zasada działania jest bardzo prosta. Trumatic zasysa z wnętrza pojazdu powietrze, które po ogrzaniu jest kierowane do kabiny kierowcy. Gaz spala się czysto i bezgłośnie w zamkniętej komorze spalania, a spaliny są odprowadzane na zewnątrz. System zapłonowy Trumatica E uruchamia ogrzewanie nawet przy -35°C. Jeśli samochód podróżuje w ekstremalnie niskich temperaturach, dla pewności można zapiąć butlę z czystym propanem na przykład BP Gas light, dostępną na stacjach benzynowych w całej Polsce. Montowany dodatkowo zegar pozwala na zaprogramowanie grzania na siedem kolejnych dni.

Dzięki niewielkim rozmiarom i kompaktowej budowie popularny Trumatic E 2400 może być montowany w dowolnej pozycji (pionowo, poziomo lub pod kątem) w każdym miejscu kabiny lub poza nią. Do ogrzewania przestrzeni ładunkowej oprócz montażu „na stałe” dostępna jest wersja „do przenoszenia”, instalowana w okratowanym boksie o wymiarach 800 ×1200×800 mm. Takie rozwiązanie przydaje się podczas przewożenia produktów wymagających stałej temperatury lub wrażliwych na zimno.

Montaż urządzeń odbywa się w ponad 40 serwisach partnerskich na terenie całej Polski i trwa kilka godzin. Trumatic E montowany jest również w samochodach turystycznych.

Eberspaecher Sp. z o.o.
Eberspaecher Sp. z o.o., należąca do Grupy Eberspächer, jest filią J. Eberspächer GmbH & Co. – znanego w świecie producenta ogrzewań niezależnych od pracy silnika. Ogrzewania Eberspächer są cenione za wysoką jakość, niezawodność i bezpieczeństwo działania, a marka Eberspächer jest znana na całym świecie. Dystrybucją i obsługą ogrzewań Eberspächer w Polsce zajmuje się Eberspaecher Sp. z o.o.

Eberspaecher Sp. z o.o. powstała 1 lipca 1995 roku w Poznaniu. Decyzja zarządu koncernu o utworzeniu własnej filii została podyktowana rosnącymi potrzebami dynamicznie rozwijającego się rynku motoryzacyjnego w Polsce, na którym Eberspächer jest obecny od 1991 roku i do połowy 1995 roku był reprezentowany przez przedstawicielstwo handlowe. Na siedzibę firmy wybrano Poznań ze względu na dynamiczny rozwój i znaczenie gospodarcze regionu. Przed nowo powstałą filią postawiono zadanie obsługi polskiego rynku w zakresie dystrybucji ogrzewań postojowych, rozwoju sieci serwisowej, doradztwa technicznego oraz prowadzenia szkoleń. Ciągły, dynamiczny rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i rosnące zainteresowanie ogrzewaniami postojowymi wpłynęły na szybki rozwój Eberspaecher Sp. z o.o. i decyzję o budowie własnej siedziby. W połowie września 1997 roku rozpoczęto prace budowlane na działce zlokalizowanej w Wysogotowie koło Poznania w gminie Tarnowo Podgórne, jednej z najszybciej rozwijających się gmin w Polsce. W 3 lata od momentu powstania Eberspaecher Sp. z o.o. oddano do użytku własną siedzibę, w której oprócz nowocześnie wyposażonych pomieszczeń magazynowych i biurowych powstała multimedialna sala szkoleniowa. Uroczystego otwarcia nowej siedziby dokonano 26 czerwca 1998 roku.

Eberspaecher Sp. z o.o. stara się zawsze być blisko swoich klientów, do których dyspozycji znajduje się w Polsce ponad 250 autoryzowanych serwisów.

Webasto Petemar Sp. z o.o.
Webasto AG od ponad 100 lat związane jest z przemysłem motoryzacyjnym. W chwili obecnej firma należy do światowych liderów w zakresie produkcji niezależnych ogrzewań postojowych, okien dachowych (tzw. szyberdachów) oraz klimatyzatorów. Siedziba firmy znajduje się w Stockdorfie pod Monachium, a produkcja realizowana jest w zakładach rozmieszczonych na całym świecie. Na terenie Polski od ponad 10 lat koncern Webasto reprezentowany jest przez firmę córkę Webasto Petemar Sp. z o.o.

Webasto współpracuje z wieloma producentami samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów dostarczając swoje produkty bezpośrednio na linie montażowe w fabrykach.

Wodne ogrzewania postojowe umożliwiają ogrzanie przestrzeni pasażerskiej oraz wstępne ogrzanie silnika jeszcze przed uruchomieniem samochodu. Urządzenie podłączane jest do obiegu wodnego pojazdu – agregat podgrzewa płyn znajdujący się w układzie. Następnie płyn ogrzewa silnik, a generowane ciepło jest wdmuchiwane przez wentylatory bezpośrednio do systemu ogrzewania i wentylacji pojazdu.

W ten sposób rozmrażany jest śnieg, lód i szron na szybach pojazdu. Efekt: wsiadasz do ogrzanego pojazdu z przejrzystymi szybami i ciepłym silnikiem, co ogranicza jego zużycie przy starcie.

Webasto oferuje następujące wodne agregaty grzewcze: Thermo 50, Thermo 90S DBW2010.

Powietrzne ogrzewania postojowe zapewniają niezmienny, indywidualnie regulowany komfort i ciepło w kabinie – nawet podczas dłuższych okresów postoju. Po prostym montażu, ogrzewanie zaczyna pracę: wentylator zasysa powietrze z kabiny, podgrzewa je i wdmuchuje z powrotem, aż wnętrze kabiny osiągnie żądaną temperaturę. Urządzenia te są niezwykle wydajne, zużywają niewielkie ilości paliwa, charakteryzują się niewielkimi rozmiarami i cichą pracą.

Webasto oferuje następujące powietrzne agregaty grzewcze: Air Top 2000ST, Air Top 3900 Evo, Air Top 5500 Evo, HL90.

Ogrzewanie nowej generacji. Webasto to niekwestionowany lider na rynku autobusowych systemów grzewczych. O pozycji Webasto świadczy nie tylko wysoka jakość oferowanych rozwiązań, ale także i liczby: do tej pory ponad 150000 systemów grzewczych zamontowanych w autobusach to ogrzewania wyprodukowane przez Webasto.

Webasto oferuje następujące autobusowe systemy grzewcze: Thermo 230, Thermo 300, Thermo 350.

Firma Kotpol
Firma handlowo-usługowa, zajmująca się sprzedażą części oraz montażem i naprawą urządzeń grzewczych firm Webasto i Eberspächer do samochodów ciężarowych, działa na rynku od 1985 roku.

Firma od 1995 roku specjalizuje się w ogrzewaniach postojowch. Wieloletnie doświadczenie i systematyczne badania pozwoliły na opracowanie technologii regeneracji głównych podzespołów do urządzeń grzewczych firm Webasto i Eberspächer takich jak: dmuchawy powietrza, sterowniki, pompy paliwa, regulatory prądu itp.

W ramach usług naprawczych firma regeneruje części zamienne do ogrzewań firm Webasto i Eberspächer. Dokonuje napraw przy wykorzystaniu podzespołów nowych i zregenerowanych. Kotpol dokonuje także napraw urządzeń dostarczonych przez kuriera. Po weryfikacji uszkodzeń i uzgodnieniu ceny naprawy ogrzewanie jest naprawiane i odsyłane

Warto tu przypomnieć, że cena podzespołów regenerowanych to 50 proc. wartości nowych wyrobów. Firma udziela rocznej gwarancji na odnowione części.

Firma Spojkar
W 1991 roku firma Spojkar rozpoczyna swoją działalność, prowadząc sprzedaż i montaż spojlerów do samochodów dostawczych i ciężarowych. W 2004 rok Spojkar otrzymuje autoryzację w zakresie doboru i montażu profesjonalnych ogrzewań postojowych takich firm jak WEBASTO, EBERSPAECHER. Rok później następuje proces rozbudowy zaplecza logistycznego w celu łatwiejszego i szybszego dotarcia na montaż do klienta w Polsce i za granicami kraju.

Obecnie Spojkar produkuje kabiny sypialne, spojlery do samochodów dostawczych i ciężarowych, zabudowuje samochody dostawcze i ciężarowe, sprzedaje i montuje ogrzewania postojowe w WEBASTO i EBERSPäCHER.

Firma ALL HAPPY Andrzej Ingarden
Firma działa w Krakowie od 1989 roku. Początkowo zajmowała się elektromechaniką samochodową, zabezpieczaniem samochodów przed kradzieżą, montażem akcesoriów samochodowych.

Od 1996 roku zajęła się obsługą i naprawą klimatyzacji oraz niezależnych ogrzewań samochodowych.

Na przestrzeni kolejnych lat nawiązała współpracę z najbardziej znanymi w Europie producentami tych urządzeń takimi jak: Diavia, Alex Oryginal, Webasto, Eberspächer, Behr, Hella. Aktualnie jest autoryzowanym serwisem wszystkich wymienionych firm.

Ściśle współpracuje ze znanymi dystrybutorami części zamiennych takimi jak InterCars, Hart, MarArt, Gab-Rat, Petemar, Marpeto, Cargo, Robot-Serwis, AutoKlimat itp.

Firma Autotech
Zakład działa w branży samochodowej od 1991 r. Początkowo była to tylko działalność w zakresie blacharstwa samochodowego. Od 2001 r. główną działalnością zakładu są: klimatyzacja samochodowa oraz ogrzewanie postojowe.

Montując w samochodzie ogrzewanie postojowe sprawiamy, że życie staje się wygodniejsze, przyjemniejsze i bardziej bezpieczne: odmrożone szyby i dobra widoczność zaraz po wejściu do auta, duży komfort jazdy zimą, ciepłe wnętrze samochodu, rozruch na ciepłym silniku zmniejsza zużycie paliwa o ok. 20 proc., podgrzanie silnika przed startem zmniejsza emisję spalin o ok. 60 proc.

Firma dokonuje montażu oraz serwisu ogrzewania postojowego renomowanych firm Eberspächer i Webasto.

Firma „Hary”
Powstała 15 listopada 1995 roku. Swoją działalność rozpoczynała w lokalu przy ulicy Elektronowej w Łodzi. Od samego początku istnienia firmy na rynku, swe działania ściśle wiązała z ogrzewaniami postojowymi. Wieloletnie doświadczenie kadry pracowniczej zostało szybko docenione przez klientów serwisu.

Obecnie firma mieści się przy ulicy Obywatelskiej 102/104. Od kilku lat poszerzyła swoją działalność i zajmuje się również układami klimatyzacyjnymi w samochodach osobowych, ciężarowych i pojazdach specjalnych.

Świadczy usługi montażu, serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego sprzętu takich firm jak Eberspächer czy Webasto.

Firma HVAC
HVAC Service Sp. z o. o. działa na rynku od 1996 r. Profesjonalnie realizuje kompleksowe usługi w zakresie dostawy, montażu, naprawy oraz serwisu wszystkich oferowanych urządzeń.

Posiada profesjonalne urządzenia i narzędzia do obsługi i naprawy. Oferuje kompleksową obsługę w zakresie klimatyzacji samochodowych, klimatyzacji pomieszczeń, niezależnego ogrzewania do wszystkich typów pojazdów i maszyn. Jest przedstawicielem firm Webasto, Waeco, Diavia, Fuji Electric, Fujitsu, LG.

Firma „DPR”
Firma powstała w 1999 roku. Zajmuje się produkcją zabudów oraz adaptacjami pojazdów użytkowych.

W jej ofercie znajdują się zabudowy wykonane w oparciu o konstrukcję stalową lub aluminiową. Są to nadwozia skrzyniowe, kontenerowe, a także izotermiczne. Firma wykonuje również lawety stalowe oraz aluminiowe, mocowane na stałe lub unoszone.

Do każdej zabudowy proponowane jest wyposażenie dodatkowe, obejmujące kabiny sypialne, spojlery dachowe oraz ogrzewania postojowe.

EBAC i EBACAMP – dwie siostrzane firmy
EBAC zajmuje się sprzedażą, montażem, serwisowaniem ogrzewań niezależnych, klimatyzatorów dachowych i podłogowych, przetwornic napięcia, anten satelitarnych, monitorów LCD, kamer cofania, agregatów prądotwórczych, ładowarek, nagrzewnic, lodówek turystycznych, schładzaczy dachowych i wielu innych akcesoriów. Firma EBAC to także Service Center Webasto.

EBACAMP to wyłączny importer systemów grzewczych firmy ALDE, importer a zarazem dystrybutor mobilnych anten satelitarnych firmy CRYSTOP, jak również jedyny importer i dystrybutor firmy NORDSTAR, importer samochodów kempingowych i przyczep szwedzkiej firmy KABE, a także jeden z autoryzowanych dealerów akcesoriów turystycznych, campingowych firmy MOVERA na terenie całego kraju.

Firma Master Mot
Zaopatrzenie w części i narzędzia do klimatyzacji samochodowych, autobusowych agregatów chłodniczych oraz ogrzewań postojowych.

Master Mot posiada profesjonalne placówki serwisowe branży klimatyzacji oraz ogrzewań samochodowych, prowadzi naprawy samochodowych systemów termicznych w samochodach osobowych, ciężarowych oraz autobusach. Zapewnia bezpośredni kontakt z przedstawicielami handlowymi dojeżdżającymi do klientów na obszarze województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego

Master Mot oferuje fachową i miłą obsługę, pełny osprzęt serwisowy, wszystkie rodzaje olejów, chemii oraz czynników chłodniczych, bogaty asortyment części zamiennych.

Specjalizuje się w montażu oraz serwisie klimatyzacji i ogrzewań postojowych wszystkich wiodących firm we wszystkich typach pojazdów oraz maszyn budowlanych i szynowych.

SKYLARK POLSKA
Firma specjalizuje się w doradztwie technicznym, sprzedaży, montażu i serwisowaniu różnych systemów termicznych. Jej specjalność to przede wszystkim klimatyzacje samochodowe, postojowe –niezależne od pracy silnika (w tym na 230 V), agregaty chłodnicze, systemy wentylacji kabin.

Firma obsługuje również nietypowe zlecenia – montaże i serwis na łodziach, śmigłowcach, specjalnych pojazdach szynowych i wojskowych, ostatnio zaś zrealizowała dostawę ogrzewania na Spitsbergen.

Wykonuje naprawy gwarancyjne, jak i pogwarancyjne reprezentowanych firm. Stali klienci objęci są systemem kontroli sezonowych, zapewniającym bezawaryjne działanie ogrzewania i chłodzenia w autach ich floty. Mocną stroną SKYLARK POLSKA jest zapewne najwyższa jakość usług. Dbając o czas swoich klientów, ciągle modernizują i wyposażają swój serwis w najnowocześniejsze komputerowe urządzenia do diagnostyki i serwisu, aby znalezienie usterki i naprawa były wykonane możliwie szybko i precyzyjnie. Posiadany podstawowy magazyn części zamiennych, jak też urządzeń pozwala na szybką realizację otrzymanych zleceń.

Dodatkowym atutem jest wieloletnie doświadczenie i doskonała znajomość oferowanych urządzeń, które znalazło uznanie i zaowocowało otrzymaniem tytułu CENTRUM SERWISOWE WEBASTO oraz HYDRONIC CENTRUM. Uczestnicząc w szkoleniach organizowanych przez producentów oraz biorąc aktywny udział w spotkaniach krajowych i międzynarodowych firm specjalizujących się w tym segmencie usługowym (np. European Automotive A/C Convention) firma SKYLARK POLSKA gwarantuje najwyższą jakość oferowanych urządzeń i usług.

Firma jest członkiem i założycielem Krajowej Izby Gospodarczej Chłodnictwa i Klimatyzacji, uczestnicząc we władzach krajowej sekcji Układów Mobilnych. Jako jedna z kilku firm w Polsce, w branży układów mobilnych posiada Certyfikat Jakości przyznany przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Alpo
Firma Alpo mieści się w Luboniu, koło Poznania. Zajmuje się montażem i serwisem ogrzewań postojowych wiodących firm, takich jak Eberspächer, Webasto i Truma do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Ogrzewanie postojowe to optymalne rozwiązanie dla każdego pojazdu. Nie bez powodu ogrzewania postojowe są zalecane przez zrzeszenia przewoźników w transporcie dalekobieżnym, gdyż zapewniają kierowcy komfort pracy i odpoczynku w dalekich trasach.

Alpo, jak wspomnieliśmy, zapewnia montaż ogrzewań postojowych EBER-SPäCHER, Webasto, TRUMA. W ramach swojej oferty firma montuje, serwisuje i naprawia klimatyzacje, agregaty chłodnicze.

Kierowca ma możliwość wyboru jednego z dwóch systemów: ogrzewania powietrznego, którego niewątpliwą zaletą jest niski pobór prądu, dzięki czemu jest ono odpowiednie do wielogodzinnego grzania samochodu, co jest niezmiernie istotne podczas przerwy czy nocowania. Inną zaletą tego typu ogrzewania jest możliwość regulacji temperatury, uruchomienie poprzez zegar lub zdalne sterowanie, a także natychmiastowe oddawanie ciepła – zaraz po włączeniu. Drugi typ ogrzewania to ogrzewanie wodne, o podwójnej korzyści, gdyż pozwala na jednoczesne ogrzanie wnętrza pojazdu, a także jego silnika, co zapewnia łatwy rozruch, oszczędność paliwa, a także ochronę silnika i środowiska naturalnego. Inną zaletą tego typu ogrzewania jest tzw. funkcja wietrzenia, bardzo przydatna w okresie letnim.

Firma Alpo specjalizuje się także w zabudowie wnętrz przyczep campingowych, poprzez zainstalowanie bieżącej wody, ogrzewania czy klimatyzacji. Chcąc skorzystać z pełnej oferty tej firmy, możemy także udać się na diagnostykę komputerową naszego samochodu.

Opr. Truck Auto.pl

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This