Katagoria: Logistyka i Transport, opublikowano: 05 marca 2014


Związek Polskiego Leasingu: Ciężarówki motorem leasingu w 2013 r.

Związek Polskiego Leasingu: Ciężarówki motorem leasingu w 2013 r.

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2014/3-4

 

Foto-dla-Truck-Auto

 

Związek Polskiego Leasingu podsumował 2013 rok. To był udany czas dla branży. Znacząco pomogła bardzo dobra sprzedaż pojazdów ciężarowych.

 

W 2013 r. polskie firmy leasingowe sfinansowały transakcje o wartości przeszło 35 mld zł, co stanowi wzrost o 13% w stosunku do roku 2012. Tym samym poprawiono wynik z rekordowego dotąd 2008 r., który zamknął się kwotą 32,9 mld zł. W segmencie pojazdów zrealizowano transakcje o wartości 20,7 mld zł (wzrost o 22,9%).

Rynek leasingu ruchomości rośnie dzięki zakupom samochodów lekkich oraz pojazdów ciężarowych. Wzrost finansowania tych drugich spowodowany był przede wszystkim wprowadzeniem obowiązku rejestrowania od stycznia 2014 r. wyłącznie nowych pojazdów spełniających normę emisji spalin Euro 6. Drugim czynnikiem jest oczekiwana poprawa sytuacji ekonomicznej w strefie euro, co powinno się przełożyć na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. Struktura wzrostu całego rynku leasingu w 2013 r. pokazuje dominującą rolę pojazdów ciężarowych. W I kw. wynik rok do roku wynosił zaledwie 0,1 %, zaś w IV aż 64,4 %. Im bliżej końca roku, tym bardziej rósł popyt na pojazdy Euro 5. Te, jak wiadomo, były tańsze i nabywcy chcieli koniecznie je zarejestrować do końca grudnia. Brak oddzielnej taryfy w systemie viaTOLL dla nowej normy Euro 6 z pewnością także podkręcił koniunkturę.

 

Prognozy dla rynku leasingu w 2014 roku

Eksperci ZPL spodziewają się stopniowej poprawy koniunktury w Polsce, co w połączeniu z wysokim już stopniem wykorzystania zdolności produkcyjnych, będzie miało wpływ na odbudowę parków maszynowych. Istotny wpływ na wyniki rynku pojazdów będzie mieć także 2-miesięczne okienko „kratkowe” w I kw. 2014 roku oraz finalne przepisy o VAT, korzystne dla leasingu droższych aut. Postępujące i bazujące na eksporcie ożywienie w strefie euro powinno zwiększyć popyt na usługi transportowe. Oczekiwany jest także dalszy wzrost udziału pożyczki w finansowaniu innych niż maszyny środków trwałych, głównie pojazdów.

Negatywny wpływ na rynek będzie mieć koniec finansowej perspektywy unijnej 2007–2013. Z kolei 2014 będzie rokiem przejściowym, co poskutkuje niższym popytem na finansowanie maszyn rolniczych pożyczką (spadek o 25%). Znaczne zakupy pojazdów z normą Euro 5 z II półrocza 2013 r. obniżą liczbę zamawianych nowych samochodów, szczególnie w I połowie 2014 r. Z kolei po wprowadzeniu normy Euro 6 dla nowych pojazdów ciężarowych będzie rósł popyt na używane. Jednak w średnim terminie, obowiązywanie normy Euro 6 będzie zachęcało firmy transportowe do odnawiania swojego taboru.
– Pierwszy kwartał 2014 to na pewno utrzymanie dobrych wyników w segmencie pojazdów. Ze względu na okres deregulacji i możliwość zakupu z odliczeniem pełnego VAT określonych pojazdów do 3,5 tony, spodziewamy się udanego początku roku. To będzie bardzo dobry okres dla inwestycji we flotę i tym samym dla firm leasingowych, którego barierą będą prawdopodobnie jedynie możliwości produkcyjne i dystrybucyjne firm samochodowych – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.

ZPL szacuje nasycenie polskiego rynku pojazdów na poziomie około 500 tys. pojazdów. Obecnie w użytkowaniu jego klientów jest w przybliżeniu 140 tys. samochodów. Pozostaje więc jeszcze sporo do nadrobienia…

 

 

Klaudiusz Madeja

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This