Katagoria: Logistyka i Transport, opublikowano: 11 maja 2015


Rewolucja czy pojemna nowinka

Rewolucja czy pojemna nowinka

Artykuł z numeru: TRUCKauto.pl: 2015/5-6
Przeczytaj on-line

 

TelliSys pokazało prototyp pojazdu będącego połączeniem ciągnika z naczepą o wyjątkowo niskim położeniu siodła, co pozwala uzyskać o 20 proc. większą ładowność.

Rozwiązanie to umożliwia więc znaczne oszczędności zużycia paliwa i emisji CO2 na tonę/kilometr w intermodalnym transporcie kontenerowym.

TelliSys to wspólny projekt Instytutu Procesów Hutniczych i Odzysku Metali Uniwersytetu RWTH w Aachen, Europejskiego Stowarzyszenia Transportu Intermodalnego (European Intermodal Association) oraz firm DAF, WECON i WESOB, który stawia sobie za cel umożliwienie transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 metrów. W efekcie w kontenerze można będzie ustawić 3 palety przemysłowe o wysokości 1 metra, dzięki czemu pojemność załadunku wzrośnie do 100 m3.

Siodło o wysokości 85 cm

W ramach konsorcjum TelliSys firma DAF opracowała ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu. Dzięki obniżeniu ramy za silnikiem i użyciu bardzo zwartego tylnego zawieszenia w połączeniu z 22,5-calowymi kołami na osi napędowej udało się uzyskać zaledwie 85-centymetrową wysokość siodła. Dodatkowo specjalny, niskopokładowy ciągnik ma lekką 4-tonową oś nienapędową, wyposażoną w 17,5-calowe koła, dzięki czemu dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi 44 tony. Na potrzeby projektu Goodyear opracował specjalne, nowe, niskoprofilowe opony na oś kierowaną i pędną. Opony te charakteryzują się bardzo niską wysokością przy dużej nośności.

Nowa generacja kontenerów

Do opracowanego przez DAF niskopokładowego ciągnika z siodłem o wysokości zaledwie 85 cm firma WECON opracowała specjalną, lekką naczepę o masie własnej tylko 3830 kg. Równie ważne było opracowanie nowej generacji kontenerów 40- i 45-stopowych, których podłoga jest znacznie cieńsza, przy utrzymaniu dotychczasowej nośności i sztywności skrętnej. Na prototypie firma WECON zamontowała plandekę kurtynową, co ma podkreślić wszechstronność koncepcji technologii intermodalnej TelliSys.

Rozpoczęcie testów terenowych

Podczas prac nad koncepcją ciężarówki wzięto pod uwagę, oczywiście nie tylko jej wymiary i ładowność, ale także zwrotność, wygodę i wydajność operacyjną. Kombinacja TelliSys przejdzie teraz obszerne testy terenowe przy udziale partnera logistycznego GEFCO, podczas których ciągnik, naczepa i kontener będą intensywnie użytkowane w ramach operacji transportu intermodalnego tej firmy w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym.

– TelliSys pokazuje, że można osiągnąć 20-procentową poprawę wydajności transportu kontenerowego. Testy terenowe wykonywane przez GEFCO muszą jeszcze wykazać, że system ten jest praktyczny – mówi konsultant ds. transportu intermodalnego Heiko Sennewald, który jest zarówno wspólnikiem, jak i inicjatorem projektu. Wyniki testów przesądzą o tym, czy wykonalne jest wprowadzenie prototypu na rynek. Zależeć to będzie również od zainteresowania rynku. – Aby zorientować się, czy rynek będzie zainteresowany tym rozwiązaniem, zamierzamy przedstawić koncepcję technologii transportu intermodalnego TelliSys na początku maja (między 5 a 8 maja) na wystawie Transport Logistics w Monachium. Trzeba podkreślić, że wprowadzenie tej koncepcji technologicznej na rynek nie nastąpi z dnia na dzień – dodaje.

TelliSys, czyli inteligentny system intermodalnego transportu towarowego, przyczynia się do realizacji postawionego przez UE celu optymalizacji wyników intermodalnych łańcuchów logistycznych oraz zapewnia sprawne i łatwe współdziałanie różnych rodzajów transportu. Realizację projektu rozpoczęto w grudniu 2012 r., a finansowanie przez okres 3 lat zapewnił Siódmy Program Ramowy Unii Europejskiej.

 

Artur Mazur

 

Przeczytaj cały artykuł

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*

Share This